Dags för bilstol!

Sandra78

Trådstartare
Det börjar bli dags att skaffa en bakåtvänd bilstol till dottern, och då uppstår ju en massa funderingar...

Hon är idag en ganska liten tjej (stl 68 i kläder) som inte är så toppenduktig på att sitta än, så hon behöver nog en stol som ger bra stöd åt en liten plutt, vilken skulle ni börja kika på då (naturligtvis åker vi och provar, men det är alltid bra att ha någon ände att börja i).

Sen det här med placering av stolen, hon åker idag fram då vi inte har passagerar-airbag. Men i ena bilen har jag svårt att se över babyskyddet när det är monterat i basen, jag ser bara översta fjärdedelen av backspegeln :p Hamnar en stol ännu mer i synfältet då? För då måste vi nog ha den i baksätet, åtminstone när jag kör. Funkar det att ha en 7-8 månaders bak?

Vi tänkte till en början köpa bara en stol, och flytta mellan bilarna, då det blir en bil på korta vardagsresor och den andra på lite längre äventyr... I längden lär vi nog köpa två stolar, men för att sprida utgifterna lite så... Tips på stolar som är hyfsat lätta att flytta och montera rätt?

Och jag är förstås tacksam för alla råd och tips, även såna jag inte direkt frågat om!

Sv: Dags för bilstol!

Vi har en Britax Highway, vi har oxå en ganska liten dotter, på ettårkontrollen vägde hon knappa 9kg och var 75cm.
I början kändes hon lite liten i stolen men efter någon månad satt hon toppen, vi bytte runt 6-7månader då hon avskydde babyskyddet, hon ville sitta upp :)
Den stolen är lätt att flytta och montera, och vi har haft den på de flesta platser i bilen, just nu bak i mitten där vi tycker den sitter som bäst, i gamla bilen satt den fram för där hade vi ingen airbag och Ja, den skymmer sikten i backspegeln, det var lite jobbigt.
Helst hade jag nog velat haft den nya Akta Gracon för jag tycker den verkar super men nu blev det denna då vi hade fått vänta en evighet innan dotter uppfyllt 9kg kravet som finns på många bakåtvända stolar ;)

Vi har också britax hiway och är jättenöjda. Bytte till den direkt när dottern började sitta upp, då hon var rätt tjock som liten och inte satt skönt i babyskyddet längre ;)
Hon var lite ovan till en början, men sen satt hon jättebra i den. Har liten bil och då var den toppen då den ej är så jättestor.

Dottern har suttit bak sen hon föddes, just för att slippa bytet från fram till bak. Så åldersmässigt ska det ej vara några problem för er, men hon kanske protesterar i början för att hon är ovan ;)

Vi har en maxi cosi mobi. Sonen älskar den stolen. Tycker den är perfekt då mån kan justera sitsen lätt beroende på om barnet sover eller ej.
Vi bytte när sonen var 7 mån, då tyckte jag de var perfekt att man kunde justera sitsen. Då slapp han sitta så upprätt, idag sitter han dock helt upprätt utan att falla fram med huvudet när han sover. Den ger dessutom bra med ben utrymme iaf i vår bil (ford mondeo)

Jag kan verkligen rekommendera den stolen, trots att den är lite dyrare. Jag skulle inte köpa en akta graco cosmic comfort, min son (som dock är lite knubbig, 1,5 år 13 kg o 83cm) sitter jätte trångt, nackstödet tar i. Vilket många andra säger år en nackdel då dom växer ur den snabbare pga de.

Ursäkta ev stavfel o hoppande, skriver från mobilen.

Jag håller med föregående talare, Maxi Cosi Mobi!
Vi bytte tidigt och det var då perfekt att kunna luta stolen när sonen somnat.

Vi har två stycken. Bak i mitten på stora bilen, Ford S-Max. Fram med avstängd airbag i lilla bilen, Nissan Note. Stolen får väldigt bra plats i båda bilarna. Den sitter även bra i baksätet i Nissan då vi kört två barn samtidigt. Nackdelen är sikten när stolen sitter i framsätet. Man ser inte ett jota i backspegeln. Man får vara sjukt noga med andra speglarna och verkligen vända sig om för att se döda vinkeln så går det bra. Jobbigt att fickparkera dock men man vänjer sig.

Vi som har en ganska lång son, inte ens 2 år och 92cm, behöver en stol som går att ha länge. Jag skulle inte rekommendera att köpa en stol som har tex 18 kg som maxvikt då risken finns att barnet växer ur på vikten och man snålar till det och då byter till framåtvänt för att spara pengar.

Sambon tyckte att Maxi Cosin var dyr men jag stod på mig. Det är en investering som man får tänka är för 3-4 år. Man får alltså ta 3200:- och dela på 3,5 år. Inte ens 1000:- per år för att ens barn ska åka säkert. Då köpte han konceptet när jag dessutom sagt att vi lägger betydligt mer på godis varje år :)

Ett tips, vi har knutit fast alla leksaker i paketsnöre så att man lätt kan fiska upp en tappad grej till en ledsen unge utan att behöva stanna på motorvägen.

Kan lägga till att vi köpte ny bil för att kunna ha sonen i fram på lilla bilen. Jag vägrade att åka själv med en illvrålande bebis i baksätet.

Mvh
Miks

Jag har tre Acta Graco Cosmic och en Britax Asis. Den sistnamnda ar kanonbra for man kan tippa hela stolen en bit nar de ska sova. Med Cosmicen skruvar man pa en mojang sa satet aker uppat, men jag har aldrig sett att det skulle ge storre sovkomfort, huvudet trillar ofta framat. Med Britax sover min 18 manaders jattegott.

Vi har också en acta graco cosmic. Den är sådär. Tycker inte om huvudskyddet, jag tycker det sitter för lågt och har inte lyckats med att få upp det så jättemycket högre än när vi köpte den.
Upplever inte heller att sovcomforten blir bättre av att ratta på ratten. Knappt någon skillnad syns.

Har en acta graco till storebror som inte är så bra. Huvudet faller framåt när han sover. HAr en Britax i andra bilen som fungerade mycket bättre att sova i och monterades så att benen fick bättre plats.

Vi har alltid haft barnen bak. Om de gallskriker av någon anledning är det bäst att stanna. Man kan ju ha spegel och kolla bak. Att ha barnet i passagerarsätet har jag hört är farligare då det distraherar föraren. Bland annat har en bekant till mig kört i diket när hon pillade med nappen till barnet. Nackdelen med baksätet är att det ibland är lugnande att se mamma, men det problemet tycker jag är mest mellan 5 och 8 månader sedan går det bra igen.

Vi har alltid haft barnen bak. Om de gallskriker av någon anledning är det bäst att stanna. Man kan ju ha spegel och kolla bak. Att ha barnet i passagerarsätet har jag hört är farligare då det distraherar föraren.

Fast då vill jag nästan påstå att du inte haft en otröstlig unge i bilen. Det är HEMSKT att höra ett barn skrika 1,5 timme i sträck och inte kunna göra något. Hur många gånger man än stannar, pausar, stoppar i nappen, matar så skriker barnet. Jag tror att det då är värre att försöka titta i en spegel istället för att kasta ett öga åt sidan.

För oss gick det så långt att jag vägrade åka bilen själv. Jag isolerade mig och hade svårt att göra saker. Det slutade med att vi köpte ny bil med avstängbar airbag och satte sonen i fram. Då kunde jag iallafall se att han fick luft och kunna peta i nappen. Jag kan sjunga sånger och prata med honom. Sen när vi bytte till bilstol istället för babyskyddet blev det snäppet bättre men han är inte ett fan av bilåkning om man säger så.

Mvh Miks

Vi har också en akta graco cosmic comfort till 2-åringen, håller med som andra om nackdelarna där. Men jag tyckte att den fungerade bättre när Emilia var mindre (vi började använda den när hon var 7-8 månader).

Till Maja (9 mån) ska vi köpa en stol nu när vi är i Sverige i sommar, väljer mellan en Britax hiway eller Maxi cosi mobi. En annan fundering är att köpa en twoway och låta Emilia ta den och Maja får Akta gracon.

Ska man inte vänta med att byta stol tills barnet kan sitta själv?

Min 5-månaders är 64 cm och väger 6500 g, han kommer få plats i babyskyddet länge till ( Akta Graco). Sen kommer han ta över storebrors gamla Akta Graco med sån där snurrvev.

Det börjar bli dags att skaffa en bakåtvänd bilstol till dottern, och då uppstår ju en massa funderingar...

Hon är idag en ganska liten tjej (stl 68 i kläder) som inte är så toppenduktig på att sitta än, så hon behöver nog en stol som ger bra stöd åt en liten plutt, vilken skulle ni börja kika på då (naturligtvis åker vi och provar, men det är alltid bra att ha någon ände att börja i).

Sen det här med placering av stolen, hon åker idag fram då vi inte har passagerar-airbag. Men i ena bilen har jag svårt att se över babyskyddet när det är monterat i basen, jag ser bara översta fjärdedelen av backspegeln :p Hamnar en stol ännu mer i synfältet då? För då måste vi nog ha den i baksätet, åtminstone när jag kör. Funkar det att ha en 7-8 månaders bak?

Vi tänkte till en början köpa bara en stol, och flytta mellan bilarna, då det blir en bil på korta vardagsresor och den andra på lite längre äventyr... I längden lär vi nog köpa två stolar, men för att sprida utgifterna lite så... Tips på stolar som är hyfsat lätta att flytta och montera rätt?

Och jag är förstås tacksam för alla råd och tips, även såna jag inte direkt frågat om!

Hon ska inte ha en bilbarnstol om hon inte kan sitta stabilt. Det är för mycket påfrestning på ryggen.

Sen sällar jag mig till maxi-cosi mobi - kören :) Jag är jättenöjd med den! Lätt att montera, tydligt bilder på stolen hur bältena ska träs så till och med en väldigt oteknisk svärmor fick det rätt ;) Super att man kan ställa lutningen. Tar liten plats i bilen och höga sidoskydd. Nackdelen är att man får köpa till sån där kudde på var sida om nacken.

Ang hur mycket den skymmer så går den ju längs upp med instrumentbrädan medan ett babyskydd går mer in mot bilen, så det beror på hurdan bil du har och hur lång du är.

I min bil med maxicosin åker hon fram, och i sambons bil åker hon bak i en Acta duoflex xtp. I den tippar huvudet fram pga nackkuddens konstruktion.
Min bil är paj just nu så jag har haft sambons, och jag föredrar att ha henne fram alla gånger.

Det är svårt det här, ena sekunden blir man idiotförklarad för att man har en 7-månaders i babyskydd, nästa så ska man inte byta...
Hur vet man när det är dags egentligen :crazy:

Jag vet inte hur lång hon är men hon drar som sagt stl 68 i kläder. Hon sitter utan problem i en soffa eller fåtölj, utan ryggstöd blir det lite vingligt framförallt framåt/bakåt.
Det är inga problem att få plats med henne i babyskyddet, men hon vill inte gärna sitta bakåtlutad utan sitter och lutar sig framåt hela tiden.

att bli idiotförklarad för att en 7 månaders sitter på babyskydd är dumheter. För lång för skyddet är hon när hjässan når överkanten på bakstycket. Vid öerskriden vikt / längd ska man byta, thats it. Annars är gränsen när de kan sitta stabilt utan stöd på golv.

I detta fallet tycker jag du ska strunta i vad hon vill, och gå på säkerheten istället :)

Vår dotter är 9 månader och använder fortfarande babyskyddet, hon är lång men har fortfarande gott om plats. Jag tycker det är smidigt med babyskyddet om hon skulle somna när man ska iväg. Lite för tungt att bära henne i det men smidigt att lyfta över i tex kundvagnen. Vi kommer som sagt köpa en stol nu när vi är i Sverige men får se när vi börjar använda den.

Vi har nyss bytt till en Britax Hi-way till våran 5,5 månaders. En stor kille på 70 cm och nästan 8.7 kg - han sitter helt enkelt inte bra i babyskyddet längre! Hade man vetat att man skulle få en så stor bebis hade valet av babyskydd inte fallit på Brio Primo ;) Sitter inte själv än, men jag tycker han sitter bra i stolen, den är rätt djup och skålad. Men än så länge har vi bara gjort kortare resor på 15-20 min i stöten.

I övrigt gillar jag stolen för att den är relativt smidig och lätt, enkel att montera.

Jodå! :) När vi bodde på landet när stora sonen var liten hade vi 45 minuters bilresa till närmsta destination (förutom ICA). Blev en del skrikturer där, men åkte också bil till närmsta tågstation och tog tåget vidare. Saker blev bättre men visst det är hemskt att köra när ungen gallskriker (hände mig senast i förrgår) för att han inte vill sitta i bilen själv utan i knäet på mamma.

Till TS. Min stora son fick ny stol när han var 7-8 månader. Han var lång men kunde inte sitta själv då. Han var sån som drog sig upp i vagnen och skulle se allt som skedde. Men bilåkningen blev värre eftersom det inte var så bekvämt för honom. Så om det går att vänta, gör det. Det ska vi försöka med lillebror. Dessutom ett annat minus på acta graco är att stoppningen är dålig så barn med lite stoppning själva får ont i rumpan på längre resor.

En sista fråga bara, jag har förstått att det inte alls är dags att byta än (har tidigare fått uppfattningen att man bör byta så tidigt som möjligt).
Uppåt har hon gott om plats i babyskyddet, så det spelar ingen roll hur långt fötterna sticker ut alltså?
Fick ett "herregud ni måste köpa bilstol nu annars bryter hon benen för fötterna sticker ju ut" här om dagen...

Vi bytte för ett par veckor sedan från babyskydden till Britax HiWay. Vår minsta är ännu mindre än din bebis. Han sitter själv på golvet med kudde bakom sig men inte superstadigt. Jag är inte orolig för ryggen, även om det kanske skulle vara optimalt med babyskydd ett tag till så tycker jag de sitter bra nu också. De trivs jättebra och är mycket gladare i bilen igen eftersom de kommer högre upp och kan se ut ordentligt. De har hängt med huvudet någon enstaka gång i början när de somnat men de verkade lära sig snabbt hur de ska sitta för att sova bekvämt.

Våra har åkt bak från dag ett och jag ser mest fördelar med det. Vi har speglar så att man kan se dem i backspegeln. Det händer att de inte alls vill åka bil och då är det bara att stanna. Vissa tider på dygnet går det inte att köra med dem själv så bilresorna får planeras efter det (antingen att jag kan sitta bak med dem eller att jag kör på förmiddagen eller sent på kvällen om jag måste köra över ca 30 minuter själv). De gillar att ha leksaker med sig. Snöre på leksakerna som någon ovan beskrev skulle jag inte våga ha - hur gör man det på ett säkert sätt utan risk att de kan linda snöret runt halsen?

Lycka till med valet och prova i bilen! Det finns nog inget absolut rätt eller fel utan olika lösningar passar olika barn/föräldrar bäst.

Liknande trådar

Småbarn Vad ska man tänka på när man letar framåtvänd stol? Har nu båda barnen i varsin maxi cosi och älskar de stolarna. Sonen på 3,5 år har...
Svar
17
· Visningar
3 998
Senast: ako
·
Övr. Barn Blev inspirerad av Nevins tråd då vi oxå funderar på att byta den ena bilen, det börjar bli dags om vi ska få något betalt för den...
Svar
7
· Visningar
1 250
Senast: Chima
·
Småbarn Köpte en begagnad Akta Graco Cosmic Comfort åt lilleman när det var dags att byta från babyskyddet. I takt med att han har växt tycker...
Svar
4
· Visningar
1 197
Senast: jemaha
·
  • Låst
Övr. Barn Selma börjar bli stora damen nu och håller på att växa ur sin bakåtvända bilstol på längden :(. Jag hade egentligen velat ha henne...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 839
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar