Dags att somna in - vad händer?

Nixehen

Trådstartare
Imorgon ska min älskade lill-skrutta vandra vidare. Tiden är bokad och jag är 110% trygg med mitt beslut (snälla, ifrågasätt inte detta.).

Jag är en kontrollmänniska av stora mått och behöver VETA hur saker går till, vad kommer ske - hur sker det? Vad händer då? osv.
Har aldrig varit med och tagit bort ett litet djur innan (enbart hästar med bult, och det är ju en helt annan sak.) och känner mig så otroligt osäker inför vad som kommer att hända.

Jag vet att vi kommer det, går in i ett rum. Hon får en lugnande spruta och när hon sedan sover så får hon den spruta som stoppar hjärtat. So far så good.
Men vad händer? Kommer hon reagera på den dödliga sprutan? Hur lång tid kommer det att ta? Både från att vi kommer dit tills det är klart och för den dödande sprutan att verka? Kommer hon att, likt hästar, tömma tarmen när hon somnar för gott?
Hon ska följa med hem sedan och begravas hemma i trädgården. Har de något som hon får "åka i" hem - eller ska jag ta med något? (Vad?)

Tusen frågor och jag bara gråter, min älskade lilla skrutta... Någon som har varit med och som vet? Tacksam för svar.

Sv: Dags att somna in - vad händer?

Hundar kan reagera olika på sprutan, så det är svårt att svara på just den frågan, men jag kan förklara lite hur det gick till när jag var tvungen att ta bort min tant.

Jag hade bokat akut avlivningstid, ringde på morgonen/förmiddagen och fick komma in på eftermiddagen. Jag gick in på djursjukhuset, betalade och skrev under alla papper, sedan gick jag ut och väntade. Personalen kom då ut och hämtade oss, så fick vi gå in direkt i ett litet rum med dämpad belysning. Vi behövde alltså aldrig sitta inne i något jobbigt väntrum.

När hundarna (unga hunden var med), jag och min vän varvat ner lite och personalen berättat hur allt skulle gå till så fick tanten den lugnande sprutan. Personalen gick sedan ut i väntan på att hon skulle varva ner och jag tror att de sa att de var borta 5-10 minuter, själv har jag ingen aning, min tidsuppfattning existerade inte. Hon varvade ner, men vid ett tillfälle började hon sprattla som en tok, hon ville väl inte förlora kontrollen helt enkelt. Jag låg på en hundfäll på golvet och kramade henne hela tiden.

När hon var helt "borta" så fick hon den sista sprutan och jag märkte verkligen ingenting därefter. Därefter bröt jag ihop fullständigt och när jag lugnat mig hyfsat så åkte jag hem. Tanten kremerades och efter ett tag fick jag hem ett papper om att jag kunde hämta urnan på djursjukhuset.

Jag tog bort min sista dobbis hemma,hon somnade snabbt,märkte inget av sista sprutan utan jag såg bara att blicken blev tom och så kissade hon på sig men bara en skvätt.
Lilla mini mopsen som togs bort på klinik,fick en spruta direkt i hjärtat och åkte hem i sin mysfilt,den och hennes mjukisdjur fick följa med på sista resan (hon ligger här ute på tomten)

Kommer hon reagera på den dödliga sprutan?
Oftast reagerar de inte alls när medlet ges.
Har varit med om att någon hund tittat till lite extra när jag börjat spruta in medlet (ungefär som: oj, vad snurrig jag blev). På en del lugnande som ges innan kan hundar ta sk agonala suckar, dvs djupa andetag fastän hjärtat stannat och hunden redan är borta. Det blir en reaktion av medlen.
Det man ger är i grunden ett sövningsmedel, inom ca 10 sekunder blir hunden medvetslös och därefter avstannar alla organ, inklusive hjärtat.

Hur lång tid kommer det att ta? Både från att vi kommer dit tills det är klart och för den dödande sprutan att verka?
Olika från klinik till klinik. Där jag jobbar brukar vi ta in djurägaren på rummet så fort betalningen är klar. Jag pratar med djurägaren om hur allt kommer gå till, kontrollerar vad de vill göra med hunden efteråt och så.
Därefter får hunden (om det inte är nåt hjärtfel på hunden) den lugnande sprutan. Denna får verkar 5-10 minuter innan vi återkommer.
Sen ska det sättas kanyl (vanligtvis i ett framben) och det sista medlet ges direkt i blodet.
Den delen tar inte många minuter. Jag brukar prata med djurägaren medan jag sätter kanylen, förklarar noga vad jag gör, frågar lite frågor om hunden (allt beroende på hur jag upplever att djurägaren orkar och vill. Brukar även sitta med någon minut efteråt, lyssnar så hjärtat stannat och kollar så hunden inte har kvar några reflexer (reflexen vid ögat).
Därefter hämtar jag en veterinär som får göra den slutliga dödförklaringen.
Hela "proceduren" från att man som djurägare kommer fram till receptionen tills dess att djuret är konstaterat avlidet tar egentligen inte mer än max 20 min.
Djurägaren får stanna kvar så länge de behöver.

Kommer hon att, likt hästar, tömma tarmen när hon somnar för gott?
Ja, eftersom hela kroppen slappnar av så kan hunden både kissa och bajsa.

Hon ska följa med hem sedan och begravas hemma i trädgården. Har de något som hon får "åka i" hem - eller ska jag ta med något? (Vad?)
Oftast får man som djurägare ta med något själv, en filt, hundbädden, en kartong. Allt efter storlek på hund och vad man vill.

Beklagar sorgen!

Senast ändrad:

Imorgon ska min älskade lill-skrutta vandra vidare. Tiden är bokad och jag är 110% trygg med mitt beslut (snälla, ifrågasätt inte detta.).

Jag är en kontrollmänniska av stora mått och behöver VETA hur saker går till, vad kommer ske - hur sker det? Vad händer då? osv.
Har aldrig varit med och tagit bort ett litet djur innan (enbart hästar med bult, och det är ju en helt annan sak.) och känner mig så otroligt osäker inför vad som kommer att hända.

Jag vet att vi kommer det, går in i ett rum. Hon får en lugnande spruta och när hon sedan sover så får hon den spruta som stoppar hjärtat. So far så good.
Men vad händer? Kommer hon reagera på den dödliga sprutan? Hur lång tid kommer det att ta? Både från att vi kommer dit tills det är klart och för den dödande sprutan att verka? Kommer hon att, likt hästar, tömma tarmen när hon somnar för gott?

Tusen frågor och jag bara gråter, min älskade lilla skrutta... Någon som har varit med och som vet? Tacksam för svar.

Den dödliga sprutan hinner de knappt reagera på, för om dosen är rätt så ska det gå på bara nån sekund. Däremot kan de reagera på det lugnande medlet. Min hund kräktes, vindlande runt och hade svårt att komma till ro, dessutom fick han svårt att andas vilket förmodligen berodde på att hans tumörer spritt sig till lungorna. Efter ett tag kom han dock till ro och kunde lägga sig i en medhavd korg som vi hade med. Så ett tips är att ta med en filt/korg som hunden tycker om, den kan man ju även ha hundens kropp i sen.

Efter sista sprutan kan de få muskelspasmer och till och med dra ett par andetag trots att livet lämnat kroppen. Att de tömmer tarmen och blåsan är tydligen inte så vanligt, men det kam säkert förekomma.

Ett annat tips är att sköta betalningen innan så att du kan åka därifrån när du själv är mogen för det och slippa göra allt det praktiska efteråt.

Beklgar verkligen, det är ett tufft beslut att ta :(

Sista hunden tog jag på en liten privat klinik. Då fick han sederandes utanför kliniken där det var en liten parkliknande yta, så han somnade under en ek.

Se hjälpte personalen till att bära in hunden, där tog jag farväl av honom. Så jag var inte med vid sista sprutan. Kliniken tog hand om kroppen.

En kollega till mig tog sin hund hemma i trädgården, kostade lite extra, där av nån anledning valde inte vet. att sedera utan avlivade direkt. Då faller hunden ihop vilket kan se lite läbbigt ut. Jag tror jag kommer att välja hemma-alternativet nästa gång.

Jag är en kontrollmänniska av stora mått och behöver VETA hur saker går till, vad kommer ske - hur sker det? Vad händer
då? osv.

Men vad händer? Kommer hon reagera på den dödliga sprutan? Hur lång tid kommer det att ta?
Både från att vi kommer dit tills det är klart och för den dödande sprutan att verka? Kommer hon att, likt hästar, tömma tarmen när hon somnar för gott?

Avlivsmedel ges via intravenös injektion.
Effekten inträder snabbt efter injektionen. Vid intravenös administrering uppkommer medvetslöshet inom 15 sekunder efter avslutad administrering. Död inträffar 5-30 sekunder senare.

Avlivningsmedel innehåller Pentobarbital som är en potent hypnotisk och sedativ substans. Pentobarbitals verkan sker genom hämning av centrala nervsystemet med början i hjärnbarken med medvetandeförlust som sen utvecklas till anestesi. Vid överdosering utvecklas djup anestesi med andningsstillestånd genom depression av andningscentrat i förlängda märgen, följt av hjärtstillestånd och snabbt inträdande död.

Jag beklagar din förlust
Marna

Vi avlivade vår hund för ca 2 veckor sedan.
Hon avlivades hemma på balkongen.
Veterinären valde att inte ge lugnande utan hon fick sista sprutan direkt . När kanylen var fast fick hon gå en sväng på balkongen innan hon gick tillbaka till filten.
Hon föll ihop på sidan. Men vi var tre som tog emot hennes fall.
Hon dog på några sekunder.
Några ryckningar hade hon. Då fick jag ångest, trots att jag vet att hon var helt död då. Fick lyssna på henne också efter att veterinären konstaterat hon var död. Det hjälpte mig väldigt mycket.

Beklagar.

Tack för alla svar och alla snälla ord.

Idag kl. 14.00 somnade min älskade Loppa in, allt gick lugnt och fridfullt och hon var borta innan hela sprutan ens injicerats.
Nu springer hon på starka och friska ben över vidsträckta morotsängar, utan smärta och med vinden i luggen.

Sov gott Loppan, du är så saknad. ❤

Om_inte_min_hund_ar_det_sotaste_i_varlden_sa_vet_jag_faktiskt_inte_vad_som_ar_det_3.jpg

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
5 708
Senast: Ava22
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar