Dags att köpa sele!

Fraggel_Tess

Trådstartare
Det är dags att köpa en bra och rejäl sele nu. Vill nu ha lite tips och råd. Jag har en fyrhjulig liten vagn och ska köra den med mindre shetlandsponny.

Vad bör jag ha för sele?

Det finns ju en hel uppsjö av selar och jag vill inte ha något billigt utan lägger hellre pengar på något som håller och ska fungera på min shettis.

Sv: Dags att köpa sele!

Hej!

Selar å sånt finns ju till överpris också så dyrast är ju inte alltid bäst!
Men jag förstår vad du menar!

Jaadu vad har du tänkt dig? Du vet säkert lite själv om selar, och din häst och vagn känner du till bäst själv!

En loksele är ju stabil, men kan bli klumpig på en liten shettis. Lite dyrare i inköp, och man bör köpa svenskt!
Måste köpa allt annat till: baksele, draglinor, huvudlag och tömmar.
Börjes svensktillverkade loksele är bra, den har jag svälv! Men om man inte är händig tror jag det kan vara svårt att få den att passa (har satt dit remmar och kortat av mm).

En bröstsele är bra då den är komplett. Snyggt och ofta bra läder.
Kan vara lite knepigt om shettisen inte har så stort utrymme under halsen och över bogspetsarna, då sitter en brösta inte så bra :( . Men det kan du ju kolla, hur ponnyn ser ut? (Gärna känna efter!)

Det finns ju andra material är läder och även bröstor som är böjda! Kolla in cliffords hemsida!

Mvh Lisa

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
437
Senast: Pegasus63
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
661
Senast: Hermelin
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka