Dags att bygga muskler, foder?

L

Lord Owen

Nu är det dags för mig att börja sätta igång min konvalescentpålle, började för två veckor sedan då jag fått klartecken från vet. Hur som helst, jag vill hjälpa honom att sätta muskler och ta igen allt han förlorat under denna vilotid (fast jag inte upplever att han förlorat så mkt alls).

Jag skulle vilja ha hjälp med hans foder först och främst.
Jag har räknat utgående från höanalysen vad han ska ha.
Det har i foder blivit.


7,5 kg hö/dag
Mineraler

Analysen säger:

86,7 TS /kg foder
9,3 MJ / kg foder
76,6 SMRP /kg foder
 
Sv: Dags att bygga muskler, foder?

om du börjar med att ge din häst kornkross så börjar han kankse få lite mer fett på de ställen där det vanligtvis är muskler. det är lättare att omvandla fett till muskler än att bygga upp muskler från ingenting. ge honom även E-vitaminer och en massa betfro för att ge hästen den energi den behöver. gjorde så på min häst när hon varit sjuk. det funkade bra. och efter två veckor börhade jag även att ge henne lite havre, men inte för mycket då dom kan få överskotts energi ovh bli alldeles för pigga.
vilket kan leda till ytterligare en skada om man har otur, genom att dom bockar o s v.
mvh bea
 
Sv: Dags att bygga muskler, foder?

Du nämner inte fosfor och kalcium men du har bra värden, MJ-protein-kvoten 8,2, så varför inte bara fodra med ho och kanske lite betfor att blanda mineralerna i?

Muskler byggs visserligen av protein men om inte träningen är rätt så kan man stoppa i hur mycket protein man vill, det blir inte några muskler ändå.
 
Sv: Dags att bygga muskler, foder?

Jag är absolut ingenexpert på området, så jag tänkte bara påpeka att det inte är "bara" kraftfodret som avgör hur lätt hästen bygger muskler.
Kusen står på fri tillgång på hö för tillfället och får bara 2 stora nävar kornkross om dagen, och han har MASSA muskler! Då är det en häst som fick massa kraftfoder innan jag fick honom och ändå hade lite muskler och kroppsfett. När jag ökade högivan (är som sagt ingen sån som sitter och räknar exakt på näringsvärdet, det är ju speciellt svårt om hästen står på fri tillgång) och minskade på kraftfodret fick han mycket bättre hull och muskulatur.

Vissa tycker ju att man ska proppa i hästen så mycket kraftfoder som möjligt, och till slut får den så mycket att den riskerar korsförlamning, stela muskler, överskottsenergi m.m. De riktiga arbetshästarna som fanns särskilt i början av 1900-talet som släpade timmer flera timmar om dagen, de fick inte mycket kraftfoder inte. Men bra med hö.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 428
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 184
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 372
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp