Dags att börja äta mer än mammas mat!

Ploppi

Trådstartare
I morgon blir våra valpar fyra veckor. Dom är hur runda o fina som helst men det är ju dags att börja äta annat än från mamma! Jag har testat att blötlägga några kulor av valp/tikfodret (Hill's Puppy Mini pyttebitar) så att det blir som en gröt. Kan ju inte påstå att de kastar sig över det precis. Slickar lite nu vid tredje försöket men det verkar inte som de tycker att det är nån höjdare precis. Serverar det ljummet så de ska "känna igen" den temperatur mjölken har.

Ni som är vana valpuppfödare, hur gör ni? För många år sen när vi hade en kull Golden skulle man servera fullkornsvälling o de var fullkomligt galna i det från första försöket. Nu var det ju Golden o inte Jack Russel förstås :d!

Kan det vara så att de fortfarande får så mycket mat av mamma att de inte är riktigt motiverade? Det är ju bara två valpar i kullen o i alla fall den ene är en riktig tjockis!

Här är lite bilder sen påskhelgen!

Hälsn Ann
valp3,5v.jpg

valp3,4v.jpg

Sv: Dags att börja äta mer än mammas mat!

Har tyvärr inga goda råd, men gud så underbart söta dom är :love:

jag börjar alltid med att vänja dom vid finmald oxfärs utblandad i maizena välling, Hitills har ingen valpis varit ointresserad:-) Sen har jag så smått börjat mosa i lite uppblötad hundmat.

Tesora

Blandfärs och majsvälling rumstemererat.
Brukar slinka ner rätt så snabbt.
Sen färskfoder blandat med uppblötta torrisar.

jag börjar alltid med att vänja dom vid finmald oxfärs utblandad i maizena välling, Hitills har ingen valpis varit ointresserad:-) Sen har jag så smått börjat mosa i lite uppblötad hundmat.

Tesora

Och vi gör likadant, funkar alltid bra.

KL.

Tack alla! Då kör vi på det! Jag hade bara hört att man skulle börja direkt med fodret så att de fick rätt näring och att min välling variant var gammalmodig! Dom blir säkert glada över lite köttfärs o välling:d. Det blir ju pytteportioner till pyttevovvar men mamma tar säkert tar hand om det dom inte skulle orka äta;).

Hade för mig att jag körde med fullkornsvälling men ni säger alla att det ska vara majs så då kör vi väl med det också!

Tack igen!
Hälsn Ann

Jag gör min välling till puppisarna på maizena mjöl ! inte lika kraftigt som färdig välling.

Det står på baksidan av maizena förpackningen hur man gör den.

Ursöta valpar har du har :love:

lycka till Tesora

Tack! Ja nu är dom verkligen fina. Börjar leka, gillar att gosa, är lite mer självständiga. Mamma lämnar dom längre stunder men de är så trygga o får tydligen fortfarande massor av mat av henne så det går nog ingen nöd på dem.

Bra tips med maizena, det är ju också från majs. Kanske bra att inte ge dem för kraftigt nu i början.

Hälsn Ann

Finmalen nötfärs, gärna utblandad med några äggulor (håller ihop mkt bättre då). Formar färsen till avlånga "korvar" i handen, sen är det bara för valpisarna att suga i sig den. Blandar succesivt i av mosat, uppblött valpfoder.

Välling (fullkorn har vi kört med), utvispad med äggulor och dextropur

Jahapp, nu har vi testat! Gjorde lite välling på maizenamjöl o mjölk men uteslöt druvsocker o salt som stod i receptet. Blandade i pyttelite rå färs. Allt blir ju mikroskopiskt med bara två valpar o dessutom så små. Vägde dom ikväll, 888 resp 669 gram! Tror jag fick i dom lite o dom började själva slicka så det smakade nog gott:d!

Jag gjorde välling på en halv dl mjölk. Tänkte ha i kylskåpet o värma lite till varje mål så det räcker att göra en gång per dygn. Än så länge går det bara åt några teskedar vid varje mål o jag hoppas att en del hamnar i dom i inte bara på mig! Sen finns det ju två till hugade spekulanter om det blir nåt över, mamman o vår andra hund!

Dom små har inget vidare bordsskick än.... Ska se om jag kan få nån att hålla i kameran, själv var jag för kladdig!

Hälsn Ann

Åh, en fråga till! Oxfärs, blandfärs(50%fläsk), lammfärs osv. Är det nåt man ska tänka på annat än smaken? Vi människor undviker ju rått fläskkött pga trikiner men hur är det med hundar, speciellt små valpar? Vuxna hundar kan ju stoppa i sig vad som helst:eek: så det räknas kanske inte.

Hälsn Ann

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka