Dagisfunderingar, bajsning och sömn

evis

Trådstartare
Usch, sitter här alldeles ledsen för jag känner mej stressad över hur livet kräver att jag är ifrån min dotter så mycket. Går sista terminen på min utbildning och praktiserar just nu vilket innebär 8-16-praktik varje dag alla dagar i veckan. Är ensamförälder och dottern är strax 16 månader.

Hon är på dagis (förskola) hela dagarna och allt har verkligen gått problemfritt sedan start, pedagogerna "berömmer" henne för att hon är så glad, nöjd, trygg och självständig och självklart är det härligt. Men ett problem har utkristalliserat sej; hon sover väldigt lite på dagis. Hon är egentligen en riktig sömntuta och har så varit sen dag ett. Sover oftast minst 3 h under lediga dagar, och 12 h om nätterna.

Problemet med sömnen är inte att hon inte somnar, det gör hon i princip alltid omedelbart hon läggs, men problemet är att hon i princip alltid vaknar efter en timme och bajsar. Detta händer alltså bara på dagis, och nu verkar det som om det är så precis varje dag.

När hon sovit bara en timme på dagen så är hon ett "vrak" när jag kommer och hämtar henne. Våra kvällar blir i regel griniga och gnälliga, även fast jag i regel alltid lägger henne en stund på kvällen efter middag. Eftersom jag inte vill att hon ska somna jättesent måste jag ju dock alltid väcka henne efter kanske 1 h, och både tiden före och efter den här sena middagsluren brukar vara kantad av kläng, mammighet och allmän gnällighet - för att hon är TRÖTT.

Vi kan alltså komma hem vid 16.15, hon äter middag och läggs vid 17, sover till 18 och kan ändå läggas för natten vid 19, utan problem.

På dagis läggs barnen kl 12 efter att ha ätit lunch vid kl 11. De har ju märkt Los rutin och försökt se till att hon inte sitter kvar vid matbordet efter att hon ätit klartutan sätts ner på golvet i förhoppningen att hon ska bajsa innan hon läggs.

Men jag är nästan övertygad om att bajsandet vid sömn beror på "stress", alltså att hon inte känner sej helt lugn och tillfreds förrän hon lägger sej för å sova, o det är då magen kommer igång. Som sagt, så här blir det aldrig här hemma, här brukar hon i regel bajsa 1-2 ggr under förmiddagen och ibland nån gång på kvällen.
Den här tanken på att hon eventuellt är stressad och/eller otrygg gör mej skitont. Jag vill ju att hon ska må bra och jag vill även kunna få nån sorts vettig vakentid med henne om kvällarna.

Nån som känner igen sej, har råd att komam med eller bara vill stötta lite?

Känner mej ju också ledsen över framtiden, när jag nu inte ens praktiserar heltids-tider och det känns så jävla tufft, hur tusan ska ekonomin och livspusslet gå ihop sen? Jag vill verkligen inte behöva jobba heltid närmsta åren. Jag har väl visserligen förhoppningar om att inte vara ensamförälder forever and ever men tankarna stressar ju iaf.
 
Sv: Dagisfunderingar, bajsning och sömn

De är ganska jämngamla, våra flickor, Mira är bra precis 16 månader nu. Jag tror att det är en orolig tid, rent generellt. Mira har inte börjat på dagis ännu (inskolning till veckan faktiskt) men såna rutiner som har suttit som ett smäck tidigare har helt plötsligt rubbats.
Från ca 10 månaders ålder har hon vaknat 6-6.30, ätit välling, bajsat. Sovit 12-14.30. Somnat för natten 19.30 efter att ha gosat i 15 minuter.

Senaste månaden har läggningarna ibland tagit upp mot tre timmar när hon vissa dagar fnittrat och hoppat trots att hon varit så trött att ögonen gått i kors. Andra kvällar har det varit en timmes konstant bärande av hysteriskt gråtande övertrött tjej (tack och lov att hon är så liten!).
Vissa dagar har hon somnat mitt i leken kl 11 utan mat, andra dagar har hon inte sovit alls och ytterligare andra dagar har hon somnat kl 13.30 och man har fått skaka liv i henne två timmar senare...
Och morgon har det varit någon gång mellan 5-8.30.

Och allting annat påverkas ju också, aptit, bajseri, humör osv...

Jag har ju vänt ut och in på allt vi har gjort - VARFÖR har det blivit såhär? Men ingenting har förändrats, däremot tycker jag man kan läsa både om utvecklingssprång vid 16 månader och sk förtrots (vad man nu tycker om det begreppet, men helt klart sker ju en utveckling vad man än vill kalla det).

Sen känner jag igen det där med stress över framtiden, kanske är nåt utvecklingssprång för oss föräldrar också :) Jag är ju precis på väg att gå tillbaka till mitt jobb och känner att jag vill verkligen inte..! Men har bestämt mig att jag hänger kvar över sommaren och söker annat under tiden, det är lättare när man ändå har någon slags plan, som i mitt fall då att "till hösten ska jag ha ett nytt jobb att gå till men tills dess ska jag njuta av de (få) fördelar som finns på mitt nuvarande". Kanske du kan tänka ut någon liknande strategi och beta av en sak i taget?
 
Senast ändrad:
Sv: Dagisfunderingar, bajsning och sömn

Jag var också ensamförälder till de två första och de gick också långa dagar på dagis. Då var det rätt avspänt att ha barnen långa dagar på dagis, idag verkar det vara en av dödssynderna ungefär. Jag vet inte hur du ska göra, men jag tror att det är viktigt att "gilla läget" kan du inte ändra situationen så kan du inte, allt du kan göra är att försöka få till så bra rutiner och kvalité runt ert umgänge. Mina sov massor som små, både på dagis och en sovomgång hemma innan nattning. Visst är det tufft att träffa barnen så lite, men ibland har man inget val. Mina barn är vuxna nu och har absolut aldrig tagit skada av långa dagar på dagis. De har i själva verket alltid varit extremt sociala och lätta att ha att göra med.
 
Sv: Dagisfunderingar, bajsning och sömn

Jobbig tid och det kan nog vara bra att ha lite is i magen än om det känns hemskt att inte göra något men ibland så vips är den där jobbiga perioden över och allt fungerar bra igen.

Vaknar hon tidigt kanske de kan försöka lägga henne en stund på fm innan lunch istället och senarelägga em luren? Eller försöka få henne att sova/vila en stund innan hämtning? Även om hon inte sover kan det vara skönt att ligga i vagnen och ta det lugnt, tmepot kan ju vara enormt på förskolan. Min dotter behövde inte sova längre på dagarna men vilade istället på eget initiativ.

Hoppas det löser sig. Man känner sig så otillräcklig i sådana här situationer.
 
Sv: Dagisfunderingar, bajsning och sömn

Vaknar hon tidigt kanske de kan försöka lägga henne en stund på fm innan lunch istället och senarelägga em luren? Eller försöka få henne att sova/vila en stund innan hämtning?

Jag tänker samma sak - är det möjligt att hon kan få sova fler gånger på förskolan?
 
Sv: Dagisfunderingar, bajsning och sömn

Kan de inte låta henne vara uppe tills att hon bajsat eller sova på förmiddagen?
När hon kommer hem varför inte låta henne sova för natten då när hon somnar efter maten?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vår snart sexåriga dotter har alltid sen hon var liten nattats genom att vi ligger bredvid tills hon somnat. Det har funkat men med en...
Svar
11
· Visningar
1 218
Senast: Humla
·
Småbarn När har ni minskat eller nästintill slutat med vila? Sexåringen hade stort behov av vila och vilade tills han var typ tre. Men ena...
2
Svar
22
· Visningar
2 077
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 415
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

  • Smaklig munkpeppar
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp