Mirraya

Trådstartare
Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med dagis... vi är relativt nyinflyttade här och därmed så har ju inte jag "gamla vänner" eller klasskamrater här och vet ungefär vilka som har barn osv... Vi går på "kyrkis" så barnen skall få leka och skaffa sig kontakter och kompisar. När nu äldsta dottern fyllde 3 år så var det ju inte så många i samma ålder på kyrkis så vi ansökte om 15-timmars dagis.

Jag är hemma och föräldraledig med vår yngre dotter som nu fyller 2 år snart och i september kommer barn nr 3. Så, jag måste inte lämna bort barnen pga jobb eller så, men däremot är det för dotterns skull att lära känna kompisar i området och få leka och göra roliga saker...

Men... på dagiset hon kom till så är det två grupper med barn 1-3 år och sedan en grupp med barn 4-5 år. Dottern hamnade då i en av grupperna med barn på 1-3. Hon skulle precis fylla 4 år och de kompisar hon har i form av grannar eller barn hon känner igen från kyrkis är naturligtvis i gruppen med barn 4-5 år. 3åringarna hade delats upp så hälften av dem hade gått "upp" i den större gruppen. Av de barn som är kvar finns två tjejer i samma ålder, resten är yngre barn...
Hon tyckte först att det var roligt, men vart ledsen då de större barnen och kompisarna kom över för att leka någon timme och ska sedan tillbaks till sin avdelning. Kvar sitter hon med kompisarnas småsyskon...
Vi stod ut året som var. Nu är hon 4 år och jag tänkte att till hösten blir det säkert bra! Men nej... de kommer inte att flytta upp de 09:or som finns nu för då blir gruppen för stor och de vet inte hur de skulle dela på de 09:or som är kvar då ju alla ser fram emot att få gå upp... Så, de flyttar upp 10:orna istället....
Så, nu har jag en dotter som absolut inte under några som helst omständigheter vill gå på dagis. Då jag pratar med fröknarna svarar de mest att "det gäller att vara konsekvent vid lämning och bara gå".

Ja... men vad är det jag lämnar henne till??
 
Sv: Dagis

Jag skulle sätta mig ner med personalen och prata om det istället, det måste ju vara fler föräldrar som tycker att det är ett problem? Och jag har väldigt svårt att se att det skulle vara bättre för personalen att låta äldre barn vara kvar på en småbarns avdelning och skicka upp yngre?

Så be personalen förklara hur de har tänkt runt arbetet med grupperna, vilka aktiviteter de kommer att erbjuda barnen och hur de ser på skolverkets utbildningsplan.

När min yngste gick kvar på förskolan så delade de upp de äldsta på olika avdelningar men varje fm så gjorde alla femåringarna något tillsammans, tex skogsutflykt med matlagning, gympa, något pyssel osv.
 
Sv: Dagis

Ja jag har försökt prata med personalen, vart mycket besviken på att ingen info gått ut om detta eller att man som sagt samlat föräldrar till en dialog. Två andra föräldrar är mycket arga och upprörda och skriver brev till kommun osv vilket bara tycks ha lett till att personalen intar en attityd av att "nu är det såhär för det har vi bestämt, man kan inte alltid få det dom man vill ha det".

En av 10 : orna som flyttar upp har en mormor som ska börja jobba på avdelningen denne går på nu(hon jobbar i dagsläget med de äldre barnen) så då var det bättre att flytta på de barnen tyckte man... för då är det viktigt med kompisar, det lilla barnet kunde ju inte flytta själv. Jag fick då berättat för mig av personalen att "på en sån här liten ort så går släktband före förstår du.."

Själv är jag full av hormoner och kan inte diskutera någonting utan att bli vansinnig eller jätteledsen :( fast jag vill vara samlad och konkret och vill hitta en bra lösning... :) det är väldigt frustrerande att försöka frusta och snyfta fram någonting när man egentligen är arg... ;)

För mig är det ju inga problem att ha dottern hemma, men det går ju istället ut över henne då hon har ett behov av att träffa kompisar och leka osv... Förstår dock de andra föräldrarnas ilska och frustration då de jobbar heltid och är tvungna att lämna sina barn där. Eftersom båda de andra tjejernas föräldrar (som är i samma ålder) jobbar oregelbundet så är det ju inte alltid det finns någon av de jämnåriga där heller. Sitta med byggklossar med barn som är betydligt yngre förstår jag att det inte är så kul, då kan hon ju lika gärna leka med syrran eller de små på kyrkis??
 
Sv: Dagis

Men prata med de andra föräldrarna först då, så att ni kan komma i en samlad grupp och få svar tillsammans, annars brukar det lätt kunna bli "jamen den sa det och den sa datt" och så är cirkusen igång.
Att det inte är bra att ha mormor som fröken är ju helt rätt men det brukar ju gå att lösa med att personalen flyttar på sig istället.
 
Sv: Dagis

Jag fick då berättat för mig av personalen att "på en sån här liten ort så går släktband före förstår du.."

Men kära nån ! Det är ju nepotism i sin värsta skepnad.
Det är ju bra att någon driver detta till kommunen för så får det verkligen inte gå till.
 
Sv: Dagis

Spontant känner jag NEJ NEJ NEJ för den indelningen på åldrar.

Ska det gå 1-2 åringar på en avdelning plus några fyraåringar och på storbarnsavdelningen ska alla 3-åringar och resten av 4-åringarna samt 5-åringarna??? Inte en chans att jag som ändå är rätt tolerant skulle ställa upp på det. Med 3-åringarna borta är ju ALLA chanser till kamrater borta. 2-åringar är som i en egen division inte så lekvänliga för en fantasifull 4åring som vill leka fantasilekar (tro mig storebror är 4år snart 5 år och han kan bli helt vansinning på att lillebror inte förstår att han är en hund/monster etc lillebror är 2 år).

Det där måste ju gå att driva vidare ihop med resten av föräldrarna. Då får de kanske göra om till HELT blandade avdelningar dvs 1-5 år på alla avdelnigar så åldersblandningen blir mera jämn.
 
Sv: Dagis

Det låter inte klokt tycker jag. Jag skulle direkt kontakta områdesansvarig och sedan rektor. De måste ju se till att det finns förskolekamrater i adekvat ålder, annars blir det ju bara någon sorts förvaring. Stå på dig!
 
Sv: Dagis

Tack för era svar! Ibland är det inte helt lätt att veta om man överreagerar eller "bara tänker på sig och sitt". Men denna situation känns så fel på så många sätt...!

Problemet från Dagis sida är att det är få som går över till 6:års verksamhet till hösten och att det är många 08or. 09orna är om jag förstod rätt 14 st, 7 av dem har flyttat upp och 7 är kvar bland småbarnen(3 tjejer är kvar bland småbarnen av totalt 5). Alla 09or ser fram emot att få flytta upp och då anser fröknarna att det är orättvist att 3 st blir kvar bland småbarnen(vilket jag absolut håller med om!!). Men att då istället flytta upp 4 st 10or och låta alla 09or vara kvar ett år till känns ju inte som en bra lösning... samt då denna mormor mitt i allt, men det finns ju 3 avdelningar så det måste ju gå att lösa på annat sätt??

Lösningen som de ser det nu är att 09orna ska ha egna aktiviteter(de 7 som är bland småbarnen). jo.. men det är ju inte riktigt samma sak...

Nästa höst så är ju 09orna fortfarande 14 st och då lär väl alla gå upp, då finns där även 4 st 10or och vips så är gruppen då 2 st för många igen, vilket ju var helt otänkbart nu till hösten, 16 är max, går itne att diskutera. Ska de då flytta ned två av 10orna igen eller är det två 09or som får vara kvar tills de börjar 6-års??

Nu har jag i alla fall fått tag på en av de andra mammorna så vi ska prata lite. Jag har annars inte de kontakterna så jag bara kan lyfta luren, jag vet varken vad de andra mammorna heter eller vad de har för nummer... Men, förhoppningsvis kan vi hitta en lösning.
 
Sv: Dagis

Minst diskussion är det att alltid flytta upp barnen i strikt åldersordning. Är man då född i dec 08 kan man nog gå med barn som är födda feb 09 utan att vara så mycket mer åldersutvecklad trots att man är född året innan. Sen får man flytta upp barnen allt eftersom det blir lediga platser. Det här sina nackdelar också, men fungerar i långa loppet bra ändå.
 
Sv: Dagis

Så gör de i vår stadsdel, går strikt efter födelsedatum, och flyttar sen upp barn vartefter de äldsta börjar skolan. Likadant om någon flyttar eller byter dagis under läsåret, då flyttas alla ett hack när det blir ny termin så att alla grupper är fulla. Jag tycker det verlar funka bra, och det blir heller inga diskussioner.
 
Sv: Dagis

Sen brukar barnen liksom överlappa lite så de har för det mesta gått med "de andra" barnen också, så inget blir helt nytt. Och har genom åren förmodligen haft en eller två av personalen också.
 
Sv: Dagis

Minst diskussion är det att alltid flytta upp barnen i strikt åldersordning. Är man då född i dec 08 kan man nog gå med barn som är födda feb 09 utan att vara så mycket mer åldersutvecklad trots att man är född året innan. Sen får man flytta upp barnen allt eftersom det blir lediga platser. Det här sina nackdelar också, men fungerar i långa loppet bra ändå.

Håller helt med, man kanske inte blir nöjd - men då är det i alla fall konsekvent!
Men nu är det ju tok när de delade upp 09orna efter "tycke och smak" förra hösten... Å nu blir det ju ännu mera tok att förbigå kvarvarande 09or! Nu har jag i alla fall pratat med en annan mamma. Hon ringde upp chefen för verksamheten. denne förstod inte alls varför vi var så missnöjda, hon fick svaret "så många barn som det finns här så kan ni vara glada att ni har någon plats alls" ??? Ska man skratta eller gråta??? Hon uttryckte i alla fall att vi föräldrar vill ha ett möte om detta snarast, han skulle ta den frågan vidare och diskutera saken.... fantastiskt! Vilken människa...??
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 151
Senast: Praefatio
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 875
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 550
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 594
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp