Dagis 2007

Gry

Trådstartare
Hej!

Igår ringde en förskolepedagog hem till oss och berättade att en i personalen hade öppnat dörren till toan och hittat min son och en tjej där med blossande kinder. Slutsatsen var:

* att min son hade dragit ner byxorna på tjejen

* och att tjejen borde ha sagt ifrån, "haft en spärr", som hon sa, både mamman och personalen.

Finn 2 slutsatser man starkt kan diskutera!! :crazy:

Kan tillägga att min son berättade att de hade gjort toapapperskakor (!?) av ALLT toapapper där inne varpå de inte tordes gå ut.... :angel:
 
Sv: Dagis 2007

Hur gamla är barnen?

Om de är små tycker jag inte att det är så mycket att jag upp sig över, det var väl nyfikna. Oavsett om de nu grejat med toapappret eller inte.

Hoppas inte personalen gör någon affär av det, jag menar, anklagar de din son för något? Jösses, det är ju barn, de kan hitta på vad som helst.
 
Sv: Dagis 2007

Men vilket årtionde lever eran personal på? Eftersom de nu går på förskolan så är de absolut max fem år och rätt nyfikna av sig, på allt! Herregud vilka slutsatser, jag hade blivit tvärilsk om de inte hade mer bevis än ungar som rodnar....
 
Sv: Dagis 2007

Hej!

Igår ringde en förskolepedagog hem till oss och berättade att en i personalen hade öppnat dörren till toan och hittat min son och en tjej där med blossande kinder. Slutsatsen var:

* att min son hade dragit ner byxorna på tjejen

* och att tjejen borde ha sagt ifrån, "haft en spärr", som hon sa, både mamman och personalen.

Finn 2 slutsatser man starkt kan diskutera!! :crazy:

Kan tillägga att min son berättade att de hade gjort toapapperskakor (!?) av ALLT toapapper där inne varpå de inte tordes gå ut.... :angel:

Men snälla... :eek: Vad ansåg de att ni skulle göra åt det då? Jag blir helt mörkrädd när jag hör sådant här.

Min pojk på 4 år är bästis med en tjej. Han har vid något tillfälle frågat mig varför hon inte har någon snopp :o. Så han har säkert kollat efter ngn gång :o:o. Som om det skulle vara något problem - barn i den åldern har inga sexuella tankar. De är däremot väldigt nyfikna på det mesta...
 
Sv: Dagis 2007

Sånt där är ju helt oskyldigt, förstår inte att personalen inte verkar inse det eller har svårt att hantera situationen.
 
Sv: Dagis 2007

Hade det varit på en mellanstadieskola hade jag kanske kunnat tänka mig den tolkningen av händelseförloppet.
 
Sv: Dagis 2007

Snacka om att projicera vuxna könsroller på småbarn! Har de något genusarbete alls på din sons förskola? Det finns flera bra böcker som riktar sig till förskolepedagoger, du skulle ju kunna ge personalen en sådan i julklapp. :D

För att vara lite allvarlig så tycker jag att det är rent ut sagt gräsligt att de reagerar så som de gör. Vad sänder de här fröknarna ut för signaler till barnen? Att tjejer blir tvingade att göra saker de inte vill av de stora, stygga pojkarna och att tjejer ska ha "en spärr"... jag mår lite illa nu.
 
Sv: Dagis 2007

Snacka om att projicera vuxna könsroller på småbarn! Har de något genusarbete alls på din sons förskola? Det finns flera bra böcker som riktar sig till förskolepedagoger, du skulle ju kunna ge personalen en sådan i julklapp. :D

För att vara lite allvarlig så tycker jag att det är rent ut sagt gräsligt att de reagerar så som de gör. Vad sänder de här fröknarna ut för signaler till barnen? Att tjejer blir tvingade att göra saker de inte vill av de stora, stygga pojkarna och att tjejer ska ha "en spärr"... jag mår lite illa nu.

Jamen eller hur!!!

Superskrämmande.

Att slutsatsen blev att det hade hänt otillbörliga saker hade jag nog själv gjort :p men att det det absolut var killen som stod för "övergreppet" är faktistk inte ett dugg självklart. Och att tjejen skulle stoppa och ha ansvar över att säga nej är faktiskt nästan vidrigt!

Nej, genus är helt främmande för dem. De tycker att tjejer är tjejer och killar är killar, för så äääär det ju baaaara. *dunkar huvudet i väggen*
 
Sv: Dagis 2007

Slutsats 1. Hur vet man att flickan inte dragit ner byxorna själv ?
=> Pojkar är alltså "jägare"

Slutsats 2. Fina flickor säger nej. Och ffa de drar inte ner sina egna byxor

Suck - snacka om att redan ha cementerat vissa saker.

Jag undrar vad de hade sagt om din son varit utan byxor, hade de trott att flickan dragit av honom dem eller ?

För att inte tala om hans saknade spärr !!!

Jag suckar djupt
 
Sv: Dagis 2007

Herregud! Vilka helidiotiska "pedagoger"!:crazy::mad:

Vad har du sagt till dem? Om du inte får nån förståelse alls från dem, så kanske du ska gå högre upp? Förskolans ska jobba med genusfrågor.
 
Sv: Dagis 2007

Herregud! Vilka helidiotiska "pedagoger"!:crazy::mad:

Vad har du sagt till dem? Om du inte får nån förståelse alls från dem, så kanske du ska gå högre upp? Förskolans ska jobba med genusfrågor.

Det är två outbildade på dagiset och en som håller på att läser upp från barnskötare på distans. Sedan är det en som är utbildad fast äldre. Jag bor på landet. Dvs: Det är knappt ngn idé att diskutera med dem.

Rektorn är totalcementerad och VILL att det ska vara skillnad på tjejer och killar. Det har kommit uppifrån att de ska jobba med genus på skolan (ej dagis) Absolut inget har hänt och hon är jätteprovocerad av det här. Hon vill inte hlet enkelt. Hon är nu över 50 år och försvarar sig med det. Är man 50 år ska man inte behöva tänka om säger hon. Hon vill att man ska vara olika. Jag vet detta eftersom jag har praktik på skolan (läser till lärare) och jag har varit där i en 5 veckors period i våras också. Hon sa uttryckligen till mig när jag skulle börja praktiken att jag inte fick diskutera genus i lärarrummet. Detta eftersom hon och jag diskuterade en liknande sakfråga förra praktiken och jag vägrade ge mig i genusfrågan. Hon vill inte ha ngn obehaglig stämning säger hon. Och så jäkla hemsk är jag inte.

Nej, usch vad tusan gör man? Flyttar ungarna? Det funkar bra för övrigt numera. Men ändå!!??
 
Sv: Dagis 2007

Man går till högre instans (skolchefen), och händer det fortfarande ingenting så går man till de lokala tidningarna och meddelar att skattebetalarna pengar uppfostrar barn i de traditionella könsrollerna. Jag skulle bli helt oxtokig över sådana uttalanden.

För övrigt, om man nu inte kan fortsätta utvecklas i sitt yrkesliv efter femtio så är det nog dags att lägga sig i graven och invänta döden med en gång.
 
Sv: Dagis 2007

Man går till högre instans (skolchefen), och händer det fortfarande ingenting så går man till de lokala tidningarna och meddelar att skattebetalarna pengar uppfostrar barn i de traditionella könsrollerna. Jag skulle bli helt oxtokig över sådana uttalanden.

För övrigt, om man nu inte kan fortsätta utvecklas i sitt yrkesliv efter femtio så är det nog dags att lägga sig i graven och invänta döden med en gång.

:bow::bow:
Instämmer till fullo!
/J.
 
Sv: Dagis 2007

Ursprungligen postat av Stinaelin
Herregud! Vilka helidiotiska "pedagoger"!

Vad har du sagt till dem? Om du inte får nån förståelse alls från dem, så kanske du ska gå högre upp? Förskolans ska jobba med genusfrågor.


kan inte annat än att hålla med.
 
Sv: Dagis 2007

Man går till högre instans (skolchefen), och händer det fortfarande ingenting så går man till de lokala tidningarna och meddelar att skattebetalarna pengar uppfostrar barn i de traditionella könsrollerna. Jag skulle bli helt oxtokig över sådana uttalanden.

För övrigt, om man nu inte kan fortsätta utvecklas i sitt yrkesliv efter femtio så är det nog dags att lägga sig i graven och invänta döden med en gång.

Skolchefen är oerhört kristen och kristdemokrat och inte heller särskilt intresserad. Det är faktistk ganska illa när jag tänker efter.

Problemet är väl att de inte tänker efter. Genus ligger i tiden och det ska man jobba med. Problemet kommer när man inser att man inte vill ändra och att det krävs att man börjar jobba med sig själv. Man kan inte göra ett gäng övningar med barnen, utan man måste börja med sig själv och sina egna värderingar och beteende. Det kryper under skinnet på en.
 
Sv: Dagis 2007

Lite OT men ialla fall... Jag har märkt att våran förskolepersonal har blivit så mycket mer engagerade sen de har börjat gå lite kurser, nu har de börjat med NO ämnen och Portfolio men att se med vilken glädje de berättar vad de har lärt sig, upplevet och märker hos barnen. Nu ska de även börja arbeta med Genusperspektiv och det är väldigt nödvändigt, men det har varit svårt för dem att ta till sig. Men de yngre har lättare och allt eftersom kommer det in en yngre personal... Som om si så där tio år är det nog en toppen förskola, även om jag är betydligt mycket mer nöjd än vad jag var för två år sedan... :angel:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 619
Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
18 102
Senast: Zaria
·
Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå...
2
Svar
35
· Visningar
4 986
Senast: Lupin
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 593
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp