Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ni som har erfarenhet av dagfölare. Är det er erfarenhet att dom brukar följa samma mönster? Dvs att dom fortsätter att föla dagtid? Naturligtvis oerhört vårdslöst att utgå ifrån. Frågar av ren nyfikenhet.
Väldigt konstigt att utgå ifrån att man är vårdslös om stoet brukar föla på dagtid, tror du att man skiter i bevakning på natten då eller?
Mitt avelssto har fölat alla utom ett föl på dagen. Så ja, jag förutsätter att hon kommer föla dagtid men jag är inte det minsta vårdslös för det. Nattetid står hon inne med gjord och kamera som alla andra och dagtid så sitter jag bredvid hagen och glor. Jag tror de flesta har bra bevakning nattetid men en hel del missar fölning på dagen för då gör de annat, det är inte alla som har möjlighet att vaka på dom dagtid på samma sätt.
Väldigt konstigt att utgå ifrån att man är vårdslös om stoet brukar föla på dagtid, tror du att man skiter i bevakning på natten då eller?
Mitt avelssto har fölat alla utom ett föl på dagen. Så ja, jag förutsätter att hon kommer föla dagtid men jag är inte det minsta vårdslös för det. Nattetid står hon inne med gjord och kamera som alla andra och dagtid så sitter jag bredvid hagen och glor. Jag tror de flesta har bra bevakning nattetid men en hel del missar fölning på dagen för då gör de annat, det är inte alla som har möjlighet att vaka på dom dagtid på samma sätt.
Ni som har erfarenhet av dagfölare. Är det er erfarenhet att dom brukar följa samma mönster? Dvs att dom fortsätter att föla dagtid? Naturligtvis oerhört vårdslöst att utgå ifrån. Frågar av ren nyfikenhet.
Det är ju svårt det där med "statistik", oftast får ju inte stona så många föl. Men ett av de ston jag har nu har fått alla sina tre föl på dagen hos mig (i fjol blev jag sur på mig själv för jag missade, jag borde ju ha börjat lära mig... jag hade larm på henne men var tio minuter bort. Allt gick bra). Ett annat sto fölade alltid på kvällen när jag tog in henne, man kunde exakt se på henne vilken kväll hon skulle föla. Hon fick nog sex föl här om jag minns rätt, alla med samma mönster.
Men sen finns det dem som ändrar beteende år från år, så - ja ibland ett mönster kanske men ändå ganska sällan?
Oj det var inte meningen att någon skulle ta illa upp. Det är dock min absoluta åsikt att det vore vårdslöst att "räkna kallt med" ifrån ett visst mönster. Jag anser att man ska ha en bra övervakning dygnets alla timmar oavsett hur stoet har betett sig tidigare år. Själv har jag ett mycket högt säkerhetstänk så skulle jag veta med mig att jag inte kan bevaka stoet lika bra på dagen som på natten så hade jag faktiskt avstått ifrån att betäcka. Alternativt inackorderat hos någon som övervakade åt mig. För egen del så skulle jag se det som ett misslyckande att missa en fölning. Har själv bara haft dagfölare och är lite intresserad av hur andra med mer erfarenhet än vad jag själv har hur dom upplever vissa mönster
Givetvis är det vårdslöst att räkna kallt med ett visst mönster.
Jag tror att fler är oövervakade dagtid än nattetid mest för att de flesta fölar på natten.
Mitt sto fölade dagtid sist och därför ska det såklart bli intressant att se om hon följer samma mönster