Dagens naturupplevelse

Såg älg i fredags, första gången till fots. Annars bara sett från hästrygg eller bil.
1000045711.webp
 
Fladdermusspaning.
Hittills sett rvå, eller en två gånger.
Oklart om de är andra eller de som bor på vinden som tagit annan väg ut i år.
Hoppas se fler strax.
6 stycken såg jag, men de lär vara betydligt fler. Konstaterade att de som jag började misstänka har en annan utfart än när jag spanade på just när de flyger ut sist. Så jag tror att jag missade många.
Det är nog 2-3 år sen jag spanade sist och kanske har pilträdet expanderat för nära den utfarten.

Härligt att veta att det är ett gäng som far runt och käkar mygg i detta nu 😀.
Nytt försök till räkning i morgon om jag orkar 😀.
 
Jag har haft två räddningsaktioner i min trädgård sista veckan. Först skulle jag plocka lite jordgubbar och upptäcker att det sitter en ORM intrasslad i bärnätet!! 😳 Har odlat jordgubbar under bärnät i typ 15 år och aldrig varit med om det tidigare. Det var en stor och fin snok, men den såg rätt medtagen ut. Sprattlade dock fortfarande. Ingen aning om hur länge den suttit fast där. Så jag fick hämta en sax och klippa loss stackarn. Den hade trasslat in underkäken i nätet, och jag försökte klippa så nära munnen på den så gott jag kunde. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av ormhantering men det gick faktiskt rätt bra, tror jag fick bort allt. Lite svårt att se till 100% då den slingrade sig en del. När den var fri orkade den bara ligga och pusta. Den var så torr så jag gick och hämtade trädgårdsslangen och vattnade lite över där den låg. Några timmar senare tittade jag till den igen och då såg den mycket glansigare och piggare ut och orkade slingra sig iväg. :love:
Men har ni känt "doften" av stressad snok nångång?... 😵🤮 Den låg tung över trädgården en bra stund... :crazy:

Den andra räddningsaktionen var lite mindre dramatisk. Tyckte att syrenbusken rörde på sig ovanligt mycket och när jag kollade närmare så hänger det en ung pilfink upp och ner i ett ben i busken, som en julkula. Har ingen aning om vad det var den hade fastnat i, såg ut som en fjäder eller ett hårstrå som lindat sig runt benet på den och fastnat i busken. Ett klipp med sekatören så flög den iväg. :love:

Mvh Måste tydligen alltid ha på mig en sax i trädgården nuförtiden....
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 137
Senast: IngelaH
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 025
Senast: Freazer
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 098
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 583
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fejkljus
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Sundsvall?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp