Dagens irritationsmoment i Hundlivet!

Zoya

Trådstartare
Jaha, nu har man varit på den dagliga lunch-långpromenaden och har följande irritationsmoment att leverera.
Kan tilläggas att när jag går så har jag barnvagn i vänsterhanden samt två hundar modell större i högerhanden. Mina hundar är hyffsat lydiga men även de kan bli distraherade till olydnad....

1. Möter en tant med en golden på en smal trottoar. Jag går till höger med mina så att jag har hundarna utåt och tanten går först till vänster om mig. Men vad tror ni hon gör!!!? :mad: Hon går över på min sida och ställer sig med hunden mot mina - hunden gör naturligtvis små utfall och hon orkar knappt hålla den.... jag tvingas då stanna vagnen och byta så hundarna går på vänster sida för att strax efter byta igen...

2. Fortsätter gå på trottoaren och möter en cyklist. Trottoaren är i princip helt upptagen av mig (den är extremt smal). Vad tror ni cyklisten gör? Ja, inte cyklar hon ner på vägen i alla fall utan envisas med att tränga sig förbi oss på trottoaren trots att det knappt går! :crazy:
Måttligt irriterad sedan goldenmötet fräser jag till henne att detta faktiskt är en gångväg, ingen cykelväg :mad:

3. På tillbakavägen möter vi då nämnda tant med golden igen, denn agången går hon på vänster sida med sin hund och jag på höger. Skönt tänker jag, äntligen fattar hon. Men vad gör hon då?! Jo, hon går över till andra sidan med sin gläfsande hund som hon knappt orkar hålla för att än en gång möta mina hundar och som jag då än en gång får byta hand och sida på :mad: . Denna gång kan jag int ehålla mig utan säger hägljutt "hade du inte kunnat stanna på din sida så hade det blivit så mycket lättare för oss båda!!

4. Möter ett par som är så imponerade över att jag klarar av att gå med två stora hundar och barnvagn utan problem. Nämnda paret hade även de stött på den kämpande goldentanten innan. Vadå, vad är det att vava imponerad över egentligen. :confused: Normal allmänlydnad kallar jag det....

5. Varför bemödar man sig att plocka upp efter sin hund för att sedan kasta påsen med innehåll i diket/mitt på vägen/på trottoaren??
Övergår verkligen mitt förstånd!!

Så. detta var mina dagens irritationsmoment. Vad är era? ;)

Sv: Dagens irritationsmoment i Hundlivet!

Det där med påsen har jag stött på allt för många gånger idag och blir lika irriterad varje gång.. :o

Hmm, låt mig tänka...Jo när min hund springer ut på åkern o rullar sig i koskit, då åker han direkt in i duschen...Han sprang lös när jag cyklade...Hade dålig koll på honom...
Men nu i efter tanke så är det ganska roligt...:devil:

Här sitter det papperskorgar på varanna/var tredje lyktstople, ändå så struntar folk i att plocka upp skiten efter sig..

Vet inte hur mågna gånger jag (framför allt min sambo dock) har klivit i hundskit när vi har rastat vår vovve. Morr!:mad:

Ja, fy vad trist det är att trampa i hundskit. Tristast är det när man inte märker det förrän man kommer hem och har ställt sig på hallmattan som givetvis inte gillar vattentvätt.

Jag har för tillfället tagit hand om en liten hund. Tösen har tidigare visat mycket aggressiva beteenden och jag ska ha henne på träning under några veckor för att göra en utvärdering av henne.

Mitt stora irritationsmoment är alla dessa ....människor som absolut måste hälsa på andras hundar. Vi håller på att träna att när det kommer folk ute på stan, i hissen eller hem så ska hon sitta ner tills jag eventuellt ger klartecken för att hälsa. Ofta får hon inte hälsa överhuvudtaget, eftersom jag inte vill att hon ska uppfatta andra som ngt man bryr sig om öht.

Så många gånger när folk mer eller mindre slänger sig över henne för att "gulla" måste jag be dem låta bli. Kommentarer som: varför är du så elak jag vill ju bara hälsa lite, eller hon är ju sååå söööt. Jo, säger du det om hon biter dig i nyllet också kanske? Idag blev jag galen efter att ha sagt till flera personer att de inte fick hälsa att en stackare fick höra att: "vill du gulla får du väl för tusan köpa dig en egen hund att gosa med" Skit - vad jag är taskig!

Det är verkligen fantastiskt med människor som inte har förstånd nog att visa hänsyn.

För ett tag sedan mötte jag och byrackorna en gubbe med tillhörande hund, och när vi passerar varandra på varsin sida utav vägen börjar han plötsligt släppa fram sin hund på mina. Jag placerar mina hundar bakom mig och säger åt honom att jag inte är intresserad av att våra hundar ska hälsa på varandra, vilket han dock inte tar någon notis om. Min äldre hund är inte alls intresserad av att hälsa på okända hundar så när hans hund ändå lyckas lirka sig fram till honom börjar han morra, tar gubben ifråga bort sin hund och säger sedan "ja, det kunde man väl förstå, den där rasen är alltid så aggressiv". Jag som vid det här laget är fruktansvärt irriterad förklarar att min hund inte alls är aggressiv utan har blivit osäker efter att flertalet gånger blivit påflugen av hundar som ägarna a) haft lösa utan kontroll eller b) släppt fram fastän jag sagt att dom inte får. Detta vägrar han dock lyssna på och det hela slutar istället med att han börjar skrika div. saker åt mig. :crazy:

Nåväl, efter dagens promenad är mitt enda irritationsmoment min unghund som plötsligt blivit döv och glömt allt han någonsin lärt sig.;):p

Har inte mött en kotte idag när jag och hunden vart ute,
däremot har jag mött knasiga människor förut som bettet sig dumt rent ut sagt.

Dagens enda irritationsmoment är att folk skaffar hund och sen inte gör något med den. (Läs min tråd om hur få folk att aktivera sin hund)

jag har blivit så himmla trött på att folk inte kan hålla sina agressiva hundar, att jag vänder och går åt ett annat håll varje gång jag ser en främande eller en av dom hund/ägare som jag vet inte klarar av sina hundar!!!:mad:

Inte fan är det jag som borde få flytta på mig!!!!:mad:

På ena sidan av huset finns en kontainer, många som bor i området förstår inte att man ska lägga saker I den och plocka undan efter sig om man spiller utanför. Förut låg det glasbitar på ena sidan av den, nu har någon tappat en lampa så det ligger småskärvor över hela området. Precis där jag behöver gå med hunden eller cykla... Som vanligt kommer ingen göra något åt det :confused:

Förresten ang bajspåsar, min hund ska alltid bajsa på ett ställe när man precis kommit ut i skogen där det inte finns soptunnor (gör hon det för att retas?). Jag brukar plocka upp och vackert hänga i ett träd (:D hittar lättare sen) och ta den på tillbakavägen. Inte så kul att gå med en bajspåse en timme inne i skogen och det är en ganska välanvänd stig så det är trevligast att plocka upp. Men visst, de flesta kvarglömda fyllda bajspåsar brukar väl inte plockas upp :cool:

Alla bajshögar som ligger på gatan, vägen, i dikeskanten osv.
Fulla bajspåsar som ligger på backen.
Att det inte sätts upp soptunnor vid populära hundpromenadstråk.

Annars är det nog rätt lugnt på irritationsfronten just nu.

Idag blev jag grymt irriterad på min kompis. Vi bestämde att vi skulle gå på en gemensam promenad, trots att hennes tik är i höglöp, mest för att träna min hund.
Istället för att hjälpa mej så blir hon sur för att jag inte vill hålla hennes andra okastrerade, idiot till hund (som drar överallt och hetsar upp min till max så det känns som att gå med två vildhästar) och blir ännu surare när jag säger att jag nog inte pallar att gå med på löptiksträningspromenaden utan hellre vill gå själv.

Noll förståelse, allt för att hon inte pallar att hålla alla sina fem hundar samtidigt, men samtidigt inte orkar gå två promenader... Utnyttjad känner man sig då.

Dra åt skogen säger jag åt såna människor:devil:

KL

Jag håller med många i denna tråden, det mest irriterade som finns är folk som inte fattar att man inte vill att deras hundar ska hälsa på mina! Kan de inte läsa det av att man aktar sig, kanske går över till andra sidan gatan :mad:??

Härom dagen var jag nere i en park med fyra hundar (mina två 10 åringar, min 6 månadersvalp och min systers fyra månadersvalp). I parken finns det en "halvö", som är kanske 100 meter lång.

När jag kommer dit (längst ut på halvön) så brukar jag alltid släppa mina gamla hundar lösa, eftersom man full uppsyn om det skulle komma någon, så jag skulle kunna koppla upp dem. Denna dagen var ingen skillnad, jag släppte dem lösa och efter ett tag släppte jag även min valp så han också skulle få vara lite lös. Den minsta hade jag kvar i koppel.

Efter ett tag ser jag en kvinna med en hund komma ut på halvön. Jag kopplade upp min valp och drog mig ännu längre ut på ön, så jag stod precis vid vattenkanten. Jag antog att detta skulle vara tecken nog på att jag inte ville att hon skulle komma fram till mig och mina hundar.

Men trots detta så kom hon bara närmare och närmare! Det går en väg på ön, men den var säkert 50 meter från där jag stod. Jag trodde att hon skulle gå på den, men hon går rätt förbi och fortsätter emot oss!!

När hon har kanske 10-20 meter kvar så säger jag (vilket jag inte tycker att jag skulle behöva göra) "Jag vill helst inte att du släpper fram din hund till mina."

Då säger hon, surt som fan: "Håll du koll på dina hundar så håller jag koll på min!! " :eek:!

OK, man har rätt att gå var som helst, men när man har ca 100x30 m yta att gå på, måste man då gå fram till en okänd människa med fyra hundar som har flyttat på sig så långt bort det bara går :confused:?? Borde man inte vara så perceptiv att man inser att den personen kanske inte vill att hundarna ska hälsa :devil:??

kl

jag blir irriterad på hundens "jagskabara". så fort jag ber honom om något ska han bara sträcka på sig, bara lukta på något, bara klia sig bara bara bara...
dessutom kissar han på halva sig när vi är ute :mad:

Dagens irritaionsmoment får bli alla dessa främmande människor med hundar (och utan) som stirrar på mig och hunden och sen spydigt frågar...klarar du verkligen en sådär stor hund...

I början kunde jag ta det men nu börjar det bli irriterande. Vovven min sköter sig utmärkt (bryr sig inte) när man paserar människor, cyklar etc Han kan ibland vid hundmöten reagera pga att han tidigera blivit påflugen ett flertal gånger när han varit kopplad och gått fint vid min sida. Detta har med träning och klara regler blivit enormt mkt bättre så nu för tiden går vi bara åt sidan för att släppa förbi de andra.

Senast häromdan hade jag satt hunden ner vid vägkanten för att släppa förbi en hoppande morrande hund i flexi då ägaren stannar ca 2 meter ifrån och stirrar på oss och lite kaxigt frågar, har du verkligen ordning på en sån där står hund? Jag svarade lugnt att han sitter där han sitter så gå ni förbi i lugn och ro så håller jag koll på hunden. Då släpper personen fram sin morrande hund i flexit så den gör ett utfall, jag ser till att ställa mig framför min hund som reser lite ragg men annars sköter sig och ber personen ta bort sin hund. Då svarar personen, jag visste att du inte hade koll på en sån där stor hund....suck!

FLEXI koppel och folk som inte kan hantera det:mad:

Dagens irritaionsmoment får bli alla dessa främmande människor med hundar (och utan) som stirrar på mig och hunden och sen spydigt frågar...klarar du verkligen en sådär stor hund...

I början kunde jag ta det men nu börjar det bli irriterande. Vovven min sköter sig utmärkt (bryr sig inte) när man paserar människor, cyklar etc Han kan ibland vid hundmöten reagera pga att han tidigera blivit påflugen ett flertal gånger när han varit kopplad och gått fint vid min sida. Detta har med träning och klara regler blivit enormt mkt bättre så nu för tiden går vi bara åt sidan för att släppa förbi de andra.

Senast häromdan hade jag satt hunden ner vid vägkanten för att släppa förbi en hoppande morrande hund i flexi då ägaren stannar ca 2 meter ifrån och stirrar på oss och lite kaxigt frågar, har du verkligen ordning på en sån där står hund? Jag svarade lugnt att han sitter där han sitter så gå ni förbi i lugn och ro så håller jag koll på hunden. Då släpper personen fram sin morrande hund i flexit så den gör ett utfall, jag ser till att ställa mig framför min hund som reser lite ragg men annars sköter sig och ber personen ta bort sin hund. Då svarar personen, jag visste att du inte hade koll på en sån där stor hund....suck!

Men herregud vilket beteende :eek: Varför ifrågasätta när han sitter där liksom? "Bäst jag väntar och provocerar lite" :crazy:
Vad har du för hund?

Som tur är har jag hittills inte mött en enda hundägare här som ens frågat om hundarna ska hälsa!

Jag själv upplevde inga irritationsmoment, annat möjligtvis att pappas hund höll på att välta morsan när vi mötte en liten unghund med tillhörande farbror. Min Smilla och farbrorns hund gick jättefint- så det finns bra stunder oxå i hundmöten! Jag var lite irriterad oxå på att Smilla verkade ha vindsus i öronen- hon lyssnade lite dåligt nere i stan(men ändå såpass bra att hon var lös).

MEN, min sambo däremot fick gett en hund en sån redig spark i mellangärdet så den skrek och rusade in i sin bil. Denna hund hade tydligen smitit ut ur bilen när hussen öppnade dörren och mycket aggressivt rusat fram till vår andra hund- en liten russelltik som dessutom just nu går med krage och ett skadat öga. Husse som redan var överkänslig(pga sjuk hund) hann inte fundera mer än att snabbt hiva upp Bella i sin famn och så måtta en spark- med stålhätteskorna :D DEN hunden var inte så kaxig efter det. Hundens husse sa att det var bra gjort och bad om ursäkt för hans hunds beteende, han hade inte varrit beredd att bli omkullsprungen. Stackars gubben hade i tumultet vurpat på asfalten och slått sig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka