Dagens Ideal?

IrpaSnirpa

Trådstartare
Det verkar som om att vi behöver prata av oss lite om hur vi tycker att islandshästens idealhull är.

Hur mycket bör en häst äta?
Hur utfodrar ni era hästar i kombination till träningen?
Vad är er grundtanke bakom utfodringen och mängden grov/kraftfoder de får dagligen?

Jag själv är kluven, för mig handlar allt om hur hästen är uppbyggd och hur man känner hästen under sig.
Skall vi ha supersmala fräserhästar och rida resten av tiden, eller vill vi ha kvar våra stora bastanta islandshästar som med lätthet bär runt "vem som helst" i skog och mark?

Mitt sto är bantad c:a 100 kg på ett år. Jag tycker inte det har gått för fort förrän nu sen vi flyttade, att hon nu slimmat till sig trots att hon blivit riden mindre sen vi flyttade beror nog mycket på hennes grovfoder, höet här är så mycket bättre än det hon fick innan som enbart gav bukfylla (så därför såg hon ännu fetare ut än vad hon var). Som hon är nu så är hon i mina ögon perfekt, det som skall tillkomma nu är muskelmassa och annat. Konditionen är tipptopp den med.

Skall visa bilder på tanten.
Detta är inte idealet för mig på alla hästar, men på Yrpa är det nog det, men jämförs med hur hon såg ut innan så är hon SNYGG nu.

Här ser hon nästan för smal ut i mina ögon, men ögat lurar en så lätt.
6.jpg

För såhär ser hon ut i uppställt läge.
ext8.jpg

Man ser tydligt att hon tappat en heldel ryggmuskler, eller jag ser det i alla fall.. :o

Samma dag hon "kom hem till mig" för 13 månader sedan.
Yrpa2.jpg

Yrpa får i dagsläget 4 kg hö per dag, hon går ute på gräs på dagarna, c:a 6 dl blöt betfor och 1 kg havre om dagen inkl b-vitamin och annat gojs!

Sv: Dagens Ideal?

För mig är kvalite i fodret oerhört viktigt, våran gammelpålle är den som nu står hemma och han är inte så särskilt lättfödd. Han är oerhört proteinkrävande, så därför måste jag satsa på foder som har ett högt innehåll för att han skall må bra.

Man skall kunna känna revbenen under ett litet lager hull, och hästen får inte bli bukig. Det blir dom om fodret innehåller för lite protein men mycket energi (Mj), tyvärr märker jag att folk är lite rädda för just protein och varför vet jag faktiskt inte. Hästen får ej heller bli ihålig samt ej få takås över ryggen.

Vår gammelman måste som sagt få ett högt intag på det han äter, för samtidigt finns det ju gränser för hur mycket man kan fylla honom det tar ju stopp också. Han äter fn 6 kg hösilage av en ganska torr kvalitet, han får också ½ kg hö samt fri tillgång av lucernhack.
Kraft foder ges i form av 5 dl betfor som blötts, han får även 2 hg proteinpellets samt 3/4 kg Hestekraft fördelat på 2 ggr per dag.

Det man kan se på bilden av när din häst var nykommen, är att hon fått en proteinfattig kost.

Min häst tränas 6 dagar i veckan, vilar 1 dag.
Tömkörs ca 3 dagar och rids resten. Han får ca 6-7 kg hö (bra värden) på natten, äter gräs på dagarna (just nu). Senare i vinter får de gå in i foderhagen o äta hösilage i 2x1-2 timmar. Med hö på kvällen alltså.
Kraftfoder får han just nu 1 liter lucernpellets, ökar upp till 2 kg om jag märker att det behövs senare i vinter.

Bilder på min häst:
kurtoflugakliar.jpg

klipp.jpg

kurto.jpg

Man ser också att hon för mycket insjunken vid skuldran samt en rygg som sluttar lite väl mycket nedåt.

Hej, ny här på forumet men har läst en hel del och mycket (nästan allt faktiskt) av det jäg läst av dig stämmer faktiskt väldigt bra med mina egna uppfattningar. :)
Har ett sto som kan bli fet på i princip ett grässtrå. Hon fick föl nu i sommar och jag (och fölet!) har lyckats få henne nomal i hullet nu men hon är lite som ni beskriver i tråden. Något bukig fortfarande.:crazy: Har funderat på om det inte kan vara så att det kan vara proteinbrist.

Nu är det så att jag har henne inackorderad så då rår man inte om foder i samma utsträckning som om man hade haft dem själv. De går fortfarande och betar. Men ser i ditt inlägg att du skriver något om proteinpellets. Är det något du kan rekomendera att man kompletterar med kanske?

//Sara

"Har ett sto som kan bli fet på i princip ett grässtrå. Hon fick föl nu i sommar"

Vi har också ett sådant sto, fast hon är fortfarande fet, och bukig. Hon har de senaste veckorna fått 2 kg hö och 1 kg Hippo Alfa (högt proteininnehåll). Hon ska ridas/markarbetas några månader för att få upp magen.

Skall vi ha supersmala fräserhästar och rida resten av tiden, eller vill vi ha kvar våra stora bastanta islandshästar som med lätthet bär runt "vem som helst" i skog och mark?

Det här tycker jag är ett av några stora dilemma; en häst blir vare sig smäckrare eller grövre I BENSTOMMEN beroende på hur den fodras eller hålls i hullet. En häst i tävlings/ visningsform blir ju inte en bastant turridningshäst bara för att man fodrar upp den; skelett, leder och senor är ju av exakt samma beskaffenhet för det.

Alltså: hur duktiga är vi på att värdera exteriören, egentligen?

Sen spelar givetvis utfordingen roll för hur hästen ser ut, mår och vad den orkar prestera. Vare sig brister eller överutfodring är ju bra, och påverkar djuren på olika sätt - inte minst under uppväxten och utvecklingen av kroppen.
Det jag tycker är lite kluvet är att ibland finns en tro på tillskott och extragivor hit och dit utan att man kollar vad basen innehåller eller eventuellt behöver kompletteras med.

Typiskt,
glömmde ju svara på tråden!

"Hur mycket bör en häst äta?
Hur utfodrar ni era hästar i kombination till träningen?
Vad är er grundtanke bakom utfodringen och mängden grov/kraftfoder de får dagligen?"

Mängden mat är ju väldigt individuell. Som jag skrivit innan kan min pålla bli hur tjock som helst på samma mångd som andra isisar ser väldigt fina ut.:crazy: Skulle nog vilja säga att svenska islandshästar (fritidsridning) oftast övergöds som bara den pga kunskapsbrist. Det handlar ju inte om vad man personligen tycker "verkar" lite eller mycket utan dels innehåll i fodret och vad hästen verkligen behöver för mängd pga matsmältning osv.

Vad gäller min häst så efter hennes fölning så har jag försökt jobba igång henne och nu har vi faktiskt kommit en bra bit på vägen. Rider och tömkör väl ca 3-5 dagar i veckan nu men dock inte så länge, ca 30-40 min. Men å andra sidan så när jag "ber" henne om något så vill jag att hon ska gå korrekt för den nivån hon befinner sig på. Dock inte harva runt varv efter varv hela tiden. Men korta pass där hon får jobba lite i den form hon klarar (med paus inne i passet så klart). ;)

Nu så går de fortfarande och betar men det känns som att det ger förlite. Tror att det är proteinbrist på betet även om det är grönt och fint. (därav frågan innan om man kan komplettera...)

Efter jag ridit ger jag henne vitaminer, kalk och hela 4-5 dl D&H Pasturemix. Vågar inte ge henne för mycket, det syns direkt på henne. Anledningen till att jag ger extra "kraft" är att (iaf på människor) man bygger muskler i vila efter träning och tillför man "rätt" byggstenar så har man lättare att bygga upp musklerna. För som det är nu så är vi i en uppbyggnads fas vad gäller träningen och ridningen. Kanske låter flummigt...men iaf detta är mitt lilla svar.

//Sara

Proteinpellets är ett alternativ om man inte kan rå över grovfodret, men kan man få hästen att äta eget grovfoder så föredrar jag faktiskt lucern. För det krävs ju att din pålle kan stå i en egen vrå och få äta i lugn och ro, annar kan man ge extra protein i samband med kraftodergivan och på så sätt göra intaget effektivare.

Jämförelse: 1 kg lucern ger ca 115 smrp, för att uppnå ungefär samma effekt med proteinpellets krävs ca 3 ½ hg.

Tuggbehover måste tillgodoses samt strågivan för magen måste tillgodoses, så man skall ALLTID i grundgivan räkna med 1 kg TS per 100 kg kroppsvikt och dygn. Sen får man ev göra ett arbetstillägg men det beror på kroppsstatus vid tillället hur det skall se ut.

Jag upplever också att dessa sk feta hästarna blir bättre av en högre kvot i sitt intag, dvs man minskar helt enkelt energiintaget och ökar intaget för smrp. Kommer merparten av överskottet smrp från grovfodret, kan hästen omvandla ett överskott till energi däremot kan man inte omvandla energi till smrp.

Satsa på tex lusern istället för muslin, den ger långt mycket mer nytta än vad du fn kan få av nuvarande kraftfodergiva.

*Kör ett litet kap av tråden, säg till om jag ska lägga en egen... hur man nu gör det.*

Tuggbehovet får hon tillgodosett. De går i stooora hagar som är relativt nerbetade men dock en del kvar som de betar av samtidigt som de går ut på "rikitigt" bete två gånger om dagen. Så tuggar gör hon typ hela dygnet...

Har kännt på mig på sistone att det inte riktigt funkat med fodret eftersom hon inte bygger så mycket muskler som hon borde. Det händer liksom ingenting. Hon brukar ha ganska lätt för att muskla sig när man rider igång henne (och ja jag vet att man ska ta hänsyn till leder och ligament och det gör jag verkligen, känns som att jag måste skriva detta, det är så lätt att bli påhoppad här, vis av att läst många andra inlägg) Dock i ridväg händer det mer...Eftersom hon är *hrm* lite lättare nu så har hon en helt annan samling. Går så bra att för första gången kan min lilla femgångare bära sig lugnt och sansat i galopp på volt i paddokken utan att det blir pass av det hela....tog oss bara fyra år att uppnå!

Så din rekomendation är att skippa muslin och ge lusern som stöd istället? Vilken lusern är "bäst"? Har förstått att det finns flera olika. Pellets, hack och nån till, eller? Vilken dos kan man tänka sig? Hon väger nog ca 350 kg nu och ammar sitt föl fortfarande.

Och förresten tack så mucket för att du tar dig tid att svara! Super!!

//Sara

Idéalet -en naturlig hæst!

Mitt ideal ær en naturlig hæst. Den betar hela sommarhalvåret och
speciellt på sensommaren lægger den på sig ordenligt. Det gæller ju
att klara den långa vintern... Eftersom vi inte låter dom svælta på
vintern så gæller det att inte utfodra mer æn nødvændigt.
Flera små, små portioner om dagen så att magen inte skriker ær bæst.
Alla behøver allra minst fyra kilo analyserat hø om dagen,
och någon pellts eller dyl som tillskott. Några morøtter, æpplen eller
dyligt som mellanmål om man rider långt -det håller humøret uppe!
Dom ær som oss mænniskor, en del ær smala och andra rundnætta hur
man æn gør... Det ær viktigast ær de mår bra.

Før ett år sedan skulle jag gå ridkurs hos grannen Inga. Hon hade en
m k t stram attityd och sa -Din hæst ær fet! Jag svarade att javisst,
han ær fet men det ær høst nu, han gå ned i vikt till vintern!

Jag tycker det ær hemskt med det smala idéalet som slagit igenom på
avelsbedømningarna också. Det ær ingen idé att komma med en
mullig hæst hur bra den æn ær. Det ær som om dommarna tycker så illa om kurviga former att de bryr sig om vad som finns under...

Lite så resonerade jag oxå innan om min häst, att det gör inte så mycket om hon har lite extra nu inför vintern osv.
Ända tills hon fick kotledsinflammation av att gå omkring med en massa extra kilon och nej det var inget jag red henne till då jag endast hobbyred henne max 2-3 dagar i vecka väääldigt lugnt och städat.

Sen kan man ju lägga till skillnaden i ridbarhet hos en fet häst och en som är "nomal" i hullet. Efter det att mitt sto fick sin kotledsinflammation var hon tvungen att gå ner sina extra kilon (under protest!) men vilken skillnad på häst! Innan hade jag ju ridit på henne när hon var tjock och sen sätta sig på hästen ett halvår efter (ungefär) när hon var mer "normal". Då kännde man verkligen skillnaden...

Kan säga att det var två HELT olika hästar. Smidigheten, samlingen och hela ridbarheten över huvudtaget, totalt förändrad.

Så det är inte enbart positivt att ha feta hästar som "har att ta av" när det blir kallt.

Säger här som så ofta annars, lagom är bäst!!!

//Sara

Så din rekomendation är att skippa muslin och ge lusern som stöd istället? Vilken lusern är "bäst"? Har förstått att det finns flera olika. Pellets, hack och nån till, eller? Vilken dos kan man tänka sig? Hon väger nog ca 350 kg nu och ammar sitt föl fortfarande.

//Sara

Jag skulle i nuläget förstärka det det grovfoder pållen äter, digivande kräver mycket protein vilket kan vara en förklaring till att hon inte musklar sig som tidigare. Vi har en ras som är väldigt duktiga på att omvandla just grovfoder, för deras matsmältning är grovfoder mera naturligt än kraftfoder.

Men, ibland händer det sig att man inte har tillräckliga värden i grovfodret, trots en förstärkning av grovfodret kan det i ett senare skede behövas annat också.

Kvittar egentligen om du väljer pellets eller hack, själv har jag en förkärlek för hack. Måhända lite dyrare, men för mig känns det bättre att ge än de små korvarna trots att det är samma sak.:o

Är själv förtvivlad över att jag har svårt att hålla formen på mina hästar. Får alltid kommentarer att de är för tjocka. Min valack som lätt lägger på sig har stått sedan i somras pga senskada. Har även ett 3,5 årigt sto som är väl rund, speciellt om magen. De får hösilage med torrsubstans 72% 39g/kg smp och 7,5 MJ/kg foder. Hur mycket ska jag ge dem och vad ska jag ev ge för tillskott för att de ska få en lagom kroppshydda?

Du har en vad man kallar för lite låg kvot i ditt grovfoder, nu vet inte jag hur mycket du ger idag men för att utjämna och höja kvoten krävs antingen att du ersätter eller tillsätter ex.vis lucern.
Då brukar det sk sladdfläsket bli lite stramare och hästen kan också dra upp/ihop sig.

*KL*

Det är svårt det här med foder... men ack så viktigt!
Jag tror att det bästa är att ha fri tillgång kombinerat med utevlistelse dygnet runt. Jag vet att många är rädda för att ha fri tillgång, eftersom en del hästar "äter tills de spricker", och då kan ju en bra lösning vara att ha en "foderhage" där hästarna kan gå några timmar per dag, eller en sådan där tidsinställd hållare som släpper ut hö. För det är ju så otroligt viktigt att hästarna har strå att tugga på under hela dagen, så att de kan underhålla sina magar! Det är aldeles för vanligt med hästar med magbesvär nuförtiden, och jag tror att det beror mycket på okunskap. Är hästen fet, eller rund om magen, så väljer man att dra ner på grovfodret och öka kraften, istället för att öka grovfoder givan och se till att hästen får i sig tillräckligt av alla värden.

Eftersom jag själv inte har något eget stall, utan måste ha min häst inackorderad, så är det svårt att styra över fodergivor. Jag kan ju självklart bestämma hur mycket min häst ska ha, men jag kan inte kräva att hästen ska fodras si och så många gånger per dag. Och vill de inte ha fri tillgång, och kanske inte har tid att fodra tillräckligt ofta, så kan det ju bli ett stort problem. Där tycker jag att de där tidsinställda lådorna är super! Det är bara att ställa in en tid, fylla den med hö, och så släpps höet ut! Man kan ju ha två stycken eller flera i hagen för att se till så att de får givor flera gånger under dagen.

Jag har stött på många hemska exempel på hästar som får för lite mat och är helt enorma runt buken! Ett exempel är några hästar som gick i en lerhage i en månad, helt utan stödfoder för att de skulle bantas, och de var helt gigantiska! Pälsen är lång och tovig, och bukana uppsvullna. Hästarna står bara och hänger, och ryggarna ser bedrövligt spetsiga ut! Dessa hästar får 3 kg hö/dygn under vintern, vilket är vansinne! Höet är analyserat och har dåliga värden. De får 5 dl pellets till det, med lite mineraler. Om dessa hästar skulle få mer mat med bättre värden, skulled eras bukomfång minska med åtskilliga cm! Dessutom skulle de bli lyckligare...

Så som sagt, det är ytterst viktigt att man har kunskap om hur hästen fungerar i alla lägen, så man vet hur man ska kunna sköta den på rätt sätt. Man kan aldrig bli tillräckligt lärd, i hästarnas underbara värld!

//Julia

Problemet är väl att vi utgår ifrån proffsens vältrimmade tävlingsracers....
Jag som väldigt ofta är i ett stall där många av proffsen lämnar sina hästar på reparation kan ju säga att hullet de håller är allt annat än hälsosamt, det är groteskt hur smala de är över ryggen samt uppdragna i buken.
De ser ut att vara fodrade för att passa ägarens alltför smala sadel.

Det är lätt att klassa sin egen för fet om man jämför med dessa djur.

Fet innebär ofta/kanske/ibland/för en oerfaren hästägare att man drar in på fodret och med det på proteinet och grovfodret, istället för att helt enkelt bara öka på proteinet.
Många ser inte skillnad på fet och bukig...

Liknande trådar

Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 519
Senast: Mia_R
·
Hästvård Nu skulle jag behöva lite råd. Jag har då en -98 född islandshäst, sto. Förra hösten segade hon till sej, var inte lika fartfylld som...
Svar
11
· Visningar
1 673
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Hej! Behöver lite hjälp av kunniga häst människor. Ska försöka göra en lång historia kort, jag köpte ett islandshäst sto för 3 år sen...
Svar
6
· Visningar
1 865
S
Islandshäst Måste skriva av mig! I lördags provred jag en häst åt en bekant som behöver hästar till sin verksamhet. Det var en 17-årig eksemvalack...
2 3
Svar
40
· Visningar
7 107
Senast: Limaha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar