Dagens boktips (om förlossning)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kalaspinglan

Trådstartare
Med lite drygt åtta veckor kvar till BF fick jag för någon natt sedan en otroligt stark känsla "jag måste börja läsa på om förlossningen".

Jag har inte varit nervös alls, inte funderat så mycket överhuvudtaget - även om jag (trots att jag brukar säga så på skojj) inte alls levt i någon förnekelse över det som komma skall.

Igår stannade jag till på biblioteket och lånade en bok "att föda" skriven av Gudrun Abascal. Nu har jag sträckläst den (med avbrott för lite sömn) och känner mig så oerhört motiverad, engagerad, lycklig och .. ja, jag vet inte vad. Jag vill föda min böna NU! Jag vill också vara med om det fantastiska att föda barn.

Jag har genom boken fått svar på många av mina "dumma" frågor, och även om boken ger en ocensurerad bild av hur förlossningen kan vara så känner jag stark att "jag fixar det här" och att "allt är normalt". Jag behöver inte skämmas för mina tankar och funderingar, för hur jag gör eller inte gör när det är dags. Det är MIN förlossning.

I morgon ska sambon börja läsa boken, och han är lika engagerad som jag redan nu. Vi har diskuterat smärtlindring, ställning och allt möjligt - samtidigt som vi båda är fullt medvetna om att "det blir aldrig som man tänkt sig".

Hur som helst. Jag kan verkligen rekommendera denna bok - till alla. Jag har fått en helt annan bild av förlossningen. Jag som trodde jag skulle bli avskräckt och kanske lite rädd - nej, tvärtom. Jag känner mig redo att hantera den med stöd från min älskade sambo.
 
Sv: Dagens boktips (om förlossning)

Låter härligt att du känner så!

Jag kände mig nog lagom förberedd för förlossningen, inte så orolig eller så. Men jag hade absolut inga krav, jättestora önskemål eller förväntningar utan tänkte att jag tar det som det kommer och eftersom jag inte vet hur det är kan jag inte bestämma hur jag vill ha det. Tror det var tur för min förlossning kändes bra. Har hört en del andra som hade skrivit brtev i förväg, bestämt sig för förlossningsställning etc och om det inte gick som de tänkt sig (vilket det sällan tycks göra) har de inte alltid tyckt det känts bra. Tror det är bra att försöka känns sig öppen för alternativa lösningar och händelseförlopp och inte låsa sig i en föreställning om hur det ska bli.

Jag hade däremot med omsorg valt ut musik men ville inte alls lyssna på någonting för det störde min koncentration. Kände mig inte så besviken över detta utan skrattade mest åt det.
 
Sv: Dagens boktips (om förlossning)

Jag har haft en del att göra med Gudrun och hon är en fantastisk människa.
 
Sv: Dagens boktips (om förlossning)

Har också läst den boken och den är verkligen :bow:
Ville inte läsa något alls om förlossningar först för jag var rädd att spä på min förlossningsrädsla, men en kompis lånade ett ex av "Att föda" till mig och den var toppen.
Den botade en del av min förlossningsrädsla och jag var tvungen att köpa mig ett eget ex att ha hemma och bläddra i :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp