Dagen efter tävlingen....

L

loveyou_juno

Tjingeling! :D

Jag ska försöka sätta igång med att börja tävla under våren med min häst och är nyfiken på hur ni gör med era hästar dagen efter tävlingarna. Låter ni dem stå och vila eller rider ni på som vanligt?

Sv: Dagen efter tävlingen....

Brukar rida en kortare tur, lite stretching så att säga.

Så att hon får röra lite på sig, men inget anträngande.

Jag brukar ta en skrittur dagen efter tävling. Skönt för hästen att röra på sig och få bort ev träningsvärk.

När jag började tävla så vilade hästen alltid efter tävling, fast det var kanske mest jag som behövde återhämta mig.. :angel:
Nu brukar jag skritta ut en sväng istället så att de får röra på sig. Sen beror det så klart på vad det var för tävling och på hur ansträngande det har varit för kroppen och psyket. En start i en träningstävling t ex gör inte att jag måste skritta dagen efter! :)

jag brukar rida ut och skritta efter en fälttävlan för att han ska få röra på sig.
har jag bara ridit dressyr- eller hopptävling rider jag som vanligt om det passar med planeringen

Skrittar gärna ut en sväng efter en tävling.

Själv så skrittar jag ut en sväng för att få bort träningsvärk och så.
Efter det så får hon vara ledig i vecka eller nåt(rider distans så inte så konstigt)

/I

Jag brukar antingen rida ut en lugn sväng, eller om hästen var väldigt spänd på tävlingen jogga lite i låg, avslappnad form o skritta av ute.

Om det är mycket ansträngande tävling tex. fälttävlan brukar jag gå en promenad för att träningsvärken skall släppa lite och sedan vila dagen efter det.
Är det en mindre ansträngande tävling tex. en dressyrrunda i en klass i närheten, blir det vila dagen efter och skritt dagen efter det.

loveyou_juno skrev:
Tjingeling! :D

Jag ska försöka sätta igång med att börja tävla under våren med min häst och är nyfiken på hur ni gör med era hästar dagen efter tävlingarna. Låter ni dem stå och vila eller rider ni på som vanligt?

Jag tävlar western, inga höga klasser, men det blir ju ändå "jobbigt" för hästen med miljöombyte transport o.s.v. Brukar därför göra något roligt dagen efter som jag vet att hästen gillar. Låter den inte stå, utan åtminstone en prommenad i skogen. Eller så blir det en liten ridtur, beror på hur formen känns för dagen och vad hästen verkar vara på för humör. :banana:
Vad ska du tävla i?

Dagen efter tävling så går vi antingen ut på en promenad, eller skrittar ut en sväng i skogen så att han får röra på sig. Oftast masserar jag lite också, och kollar lite extra om han verkar stel eller något. :)

Brukar skritta ut en sväng dagen efter tävling. Regnar det så blir det oftast ett lättare pass i ridhuset. Dagen efter det blir det vila.

Det tar fortfarande ganska mycket på hästens psyke med tävlingar. I kroppen skulle hon nog klara utan vila den där dagen, det är mest för hjärnan som hon får vila.

Alazan skrev:
Jag tävlar western, inga höga klasser, men det blir ju ändå "jobbigt" för hästen med miljöombyte transport o.s.v. Brukar därför göra något roligt dagen efter som jag vet att hästen gillar. Låter den inte stå, utan åtminstone en prommenad i skogen. Eller så blir det en liten ridtur, beror på hur formen känns för dagen och vad hästen verkar vara på för humör. :banana:
Vad ska du tävla i?

Jag hade tänkt att börja tävla i dressyr och hoppning, Skulle vara skoj med fältävlan men jag vet inte om hon skulle orka de :D ....men jag får se hur både pållen och jag tar allt . Verkar såå stressigt på tävlingar :p

tar oftast en skritttur eller ett lättare joggingpass dagen efter. Skulle aldrig låta hästen vila dagen efter (om det inte var så att det har hänt något, jag eller häst skadad med andra ord).

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: MiniLi
·
Tävling Hur gör ni utseendemässigt med era hästar innan tävling? Duschar ni de? Gör ni något speciellt? Skriv gärna vilken gren ni tävlar i 🥰
Svar
8
· Visningar
917
Senast: Freazer
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
894
Senast: Ketrawzc
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 084
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tik som "luktar gott"