Däckdilemma

escodobe

Trådstartare
Upptäckte till min irritation att mina framdäck är så slitna att de bör bytas redan nu. Jag hade hoppats på att de skulle räcka säsongen ut.

Jag vet inte hur jag ska göra, jag har ett set sommardäck till som borde passa. Frågan är om jag ska slänga på dem och eller byta till vinterdäck redan nu?
Vinterdäckskostnaden kommer då minst sagt olämpligt. Men körasäkert det vill jag.
Dessutom så är det rena djungeln! Jag vill definitivt inte ha dubbat i år igen. Jag kör till 90% i Göteborg och på motorvägen. Spontant tittade jag på nordiska vinterdäck men de verkar vara sämre än europeiska på just våt vägbana. Och med de två senaste vintrarna i minne så är det våt vägbana nästan jämt... (Den enda gången jag behövde dubb i vintras så hjälpte inte ens det. Och nu har jag kört bort massor av dubb på amnars fina däck)
Det är en volvo 245 jag kör i stan och motorväg. Är det fördjäkligt underlag kan bilen oftast stå.
Begagnade däck känns inte helt tryggt, det känns som jag kan för lite. Om jag köper däck hos en handlare brukar dom kränga på dom på mina befintliga fälgar?
 
Sätt på friktionsdäck redan nu.
D.v.s. odubbade vinterdäck.
De går bra att åka med även på sommaren och så är allt klart inför vintern så att du slipper böka mera med det.
 
Jag har kört på dubbryckta begagnade vinterdäck året runt i 30+-år och jag "handlar" däck i däckfirmans skrothög där knappt halvslitna däck annars hamnar. I höstas köpte jag dock 4 nästan nya dubbade vinterdäck på fälg asbilligt på Blocket bara av den anledningen att dom fälgar som följde med bilen hamnade i skrotcontainern då dom var upprostade och kassa. Nu har jag gamla friktionsdäck fram och dubbryckta vinterdäck bak, då behöver jag inte byta till dom fina dubbdäcken innan det verkligen behövs-om det behövs.
 
Upptäckte till min irritation att mina framdäck är så slitna att de bör bytas redan nu. Jag hade hoppats på att de skulle räcka säsongen ut.

Jag vet inte hur jag ska göra, jag har ett set sommardäck till som borde passa. Frågan är om jag ska slänga på dem och eller byta till vinterdäck redan nu?
Vinterdäckskostnaden kommer då minst sagt olämpligt. Men körasäkert det vill jag.
Dessutom så är det rena djungeln! Jag vill definitivt inte ha dubbat i år igen. Jag kör till 90% i Göteborg och på motorvägen. Spontant tittade jag på nordiska vinterdäck men de verkar vara sämre än europeiska på just våt vägbana. Och med de två senaste vintrarna i minne så är det våt vägbana nästan jämt... (Den enda gången jag behövde dubb i vintras så hjälpte inte ens det. Och nu har jag kört bort massor av dubb på amnars fina däck)
Det är en volvo 245 jag kör i stan och motorväg. Är det fördjäkligt underlag kan bilen oftast stå.
Begagnade däck känns inte helt tryggt, det känns som jag kan för lite. Om jag köper däck hos en handlare brukar dom kränga på dom på mina befintliga fälgar?
Jag hade slängt på de andra sommardäcken och väntat med vinterdäck, onödigt att slita på dem redan nu + de är sämre på sommarväglag än vad sommardäcken är.

Svenska regler och bestämmelser
  • Det är krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning enligt lag från 1 december till 31 mars om vinterväglag råder.
  • Dubbade däck är endast tillåtna från 1 oktober till 15 april eller om vinterväglag råder eller förväntas
Året runt-däck
Ett uttryck som blivit allt vanligare är åretrunt-däck, vilket är friktionsdäck med sämre vinterväglagsegenskaper än nordiska vinterdäck och lite bättre barmarksegenskaper. Året runt däck är i regel inte anpassade för vinterväglag och därför ej avsedda för detta ändamål och kan vara direkt olämpliga att använda vid vinterväglag. För att få använda året runt-däck på vintern ska det enligt Trafikverket vara särskilt framtaget för vinterkörning och vara märkt M+S, M.S., M&S, M-S, MS eller 'Mud and Snow'. Däcket ska dessutom vara med i den lista som STRO publicerar årligen. En del åretrunt-däck uppfyller inte detta krav eftersom de kan vara framtagna för andra marknader där det inte finns krav på vinterdäck. Eventuella följder på sommaren kan vara onormalt högt slitage, problematiska köregenskaper och så vidare.

Dubbdäck säkrare
Om man har en bil utan ESP antisladd och ABS-bromar, minskar dubbdäck risken för en dödlig olycka på hala svenska vintervägar med 42 procent, jämfört med odubbade vinterdäck. Detta har framkommit av dels djupstudier av dödsolyckor 2000-2009 och dels studier av polisrapporterade personskadeolyckor med personbilar under vintersäsongerna 2003-2010. Om man avser att använda bilen i halt väglag, och bilen saknar ESP, anser Trafikverket att det är klart olämpligt att använda odubbade vinterdäck.
 
Ja Det var därför jag först tittade på nordiska däck, men även de bra verkar generellt vara sämre på just våta vägbanor vilket det är nästan jämt i Göteborg. Därav tråden; )
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp