Däckbyte?

stjarnfrugt

Trådstartare
Idag är ju som bekant sista dubbdäcksdagen. Men om man ser på prognosen framöver så väntas både snöblandat regn, minusgrader och senare snö igen i slutet av nästa vecka och nästkommande dagar.
Frågan är hur olaglig man är om man inte byter idag? Jag bor ju i mellansverige så man kanske inte kan vänta sig värsta halkan, men ändå. Känns onödigt att riskera att det blir halkigt... men frågan är om polisen håller med om det.

Hur har ni gjort?
 
Sv: Däckbyte?

Jag väntar!

Bor ju också i mellansverige och senast vid gårdagens snöfall körde jag på vägar det definitivt inte sommardäck hade varit någon bra idé.....

Här är dessutom vissa vägar fortfarande isbelagda.
 
Sv: Däckbyte?

Jag tror inte polisen kommer att vara övernitisk till en början. Men om det skulle vara så, jämför 1000kr i böter med totalkvaddad bil och ev personskador (eller tom dödsfall). Valet är enkelt för mig, däcken sitter på så länge jag känner att de behövs!
 
Sv: Däckbyte?

Vi har gjort som så att den bilen som har dubbdäck har numer sommardäck på och den andra med friktionsdäck har sina kvar på ett litet tag till
Det verkar vara OK väglag nu i söder för sommardäck
 
Sv: Däckbyte?

Det måste väl bero en del på vilka vägar man kör?

Jag åker bara riksvägar som varit bara länge och har bytt för någon vecka sedan. Har dessutom bra däck som jag kan köra med även om det inte är helt bart.

Skulle jag åka på snöbelagda eller isiga vägar hade jag definitivt inte bytt förrän de varit tinade!
 
Sv: Däckbyte?

Jag pendlar 14 mil/dag och börjar köra i "ottan".. Tänker inte byta däck innan vädret stabiliserar sig.. Får jag böter så kommer jag överklaga och blir "rättshaverist".. :rage:

Snön som föll igår ligger ännu kvar och fryser det över natten så blir det glashalt! Inte en chans att jag byter till sommardäck idag! :cool:
 
Sv: Däckbyte?

vi byter inte heller, vi har 17km till narmaste asfalt av grusvag som till stora delar ar isbelagd fortfarande.

Haller med athena ocksa, vi vill bade ha kvar varan bil hel och inte ha ihjal nagon! Da spelar inte lite boter nagon storre roll for oss.
 
Sv: Däckbyte?

E4 och E18 var imorse belagda med is... Hjälper inte med större vägar.

(från sthlm och norrut).
 
Sv: Däckbyte?

Du kan fortsätta köra dubbat tills det inte mer är risk för vinterväglag.

Så ha på dina så länge du kan motivera det för dig själv. Idag har det varit flera avåkningar pga av halkan....
 
Sv: Däckbyte?

Sen beror det lite på vilka sommardäck du har.
Bra sommardäck är bättre än dåliga/slitna vinterdäck och tvärt om kan man säga.
Jag ska byta idag.
Jag har "nya" sommardäck, köpta förra sommaren som är av den dyrare sorten (ca1600:-/däck), vinterdäck blir det nog nya till denna vinter som kommer.
Sen får jag som vanligt anpassa min körning efter rådande förhållanden såsom väglag och bilens utrustning.
 
Sv: Däckbyte?

Jag har kvar mina ett tag till. Har hästarna längst en liten väg som det fortfarande är is på på vissa ställen och jag vill inte riskera att halka.
 
Sv: Däckbyte?

Här i krokarna är det fortfarande gott om snö och en sådär -10 på nätterna, dubbdäcken är garanterat på ett tag till!
 
Sv: Däckbyte?

Om vinterväglag råder så är du väl inte olaglig om du har vinterdäck? :)

Själv har jag bytt, men jag bor i Växjö, kör inte särskilt långt och tycker att det räcker med snö och is... :p
 
Sv: Däckbyte?

Med tanke på gårdagen så behåller jag dubbdäcken några dagar till, jag sticker på morgnarna innan solen går upp och vill inte riskera att halka runt.
 
Sv: Däckbyte?

Vi har gjort som så att den bilen som har dubbdäck har numer sommardäck på och den andra med friktionsdäck har sina kvar på ett litet tag till
Det verkar vara OK väglag nu i söder för sommardäck

Vi har gjort precis likadant. Bor i sthlmsområdet och här är det då inte vinterväglag längre - iaf inte på de vägar jag kör på, hade jag kört runt på mindre grusvägar och så så hade det kanske varit annorlunda.
 
Sv: Däckbyte?

Mina vinterdäck är ännu på (vilket mest beror på att mina sommardäck ännu inte kommit, men efter gårdagens snöfall är jag glad!). Här är det en massa slask och djävulskap och även om mina sommardäck kommer imorgon kommer jag ha på vinterdäcken några dagar till.
 
Sv: Däckbyte?

Jag har kvar dubbdäcken på. Senast i helgen kom det tillräckligt snö för en vecka så så länge det finns risk för sånt (skit)väder så vill jag gärna ha kvar den säkerheten i bilen :)
Brukar byta i slutet av april oftast.
 

Liknande trådar

Äldre Vad exakt säger man ska hända i tex Västra Götaland? Hade diskussionen idag med en kollega och då hävdade jag att det kommer att bli...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 091
Senast: em76
·
Gravid - 1år Jag har under min graviditet brutit min andra fotled på 3 ställen och har blivit avgipsad, har även nu varit hos en sjukgymnast och idag...
2
Svar
37
· Visningar
6 413
Senast: Only_Me
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 382
Senast: Och_Aye
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 543
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp