Däck till transport

-Remont-

Trådstartare
Jag vill ha tag på bättre begagnade dubbdäck till min transport, men vad ska jag söka efter för att hitta det på t.ex. blocket?
Alltså hur vet jag att de passar?

T.ex. däcken till en volvo passar inte till en saab och jag antar att det är samma sak med olika märken på transporter? Jag har en Brenderup -88 som just nu har året om däck, men som verkligen behöver kasseras.

Jag hade velat hitta däck på plåtfälg, men kan så klart också lägga om däcken på de nuvarande fälgarna.

Sv: Däck till transport

Det står på däcken vad det är för storlek så läs på dina gamla däck så kan du se vilken storlek du ska ha

Om du går in på vägverkets hemsida och söker på registreringsnumret (räcker att "Fråga på annat fordon")då kommer det upp massa info om b.la lastvikt och långt ner i listan står det:
Däckdimension axel 2: t.ex. 195/55R15

Då är dimmensionen på däcket 195/55R och 15 står för däckens storlekn (finns transporter som har 13 eller 14 också)

jag skulle tro att du har 5 bultar i dina fälgar och att däcket är 185/14 då 14 står för fälgstorleken , det är då mercedesfälgar som passar (även vissa vw mfl) bultmönster 5/112 , du kan även se länk nedan vilka som passar

http://www.dackgrossisten.se/sr1554.aspx

Tänk på att det är olika fälgar beroende på om det är enaxlat släp eller boggi släp dessutom bytte boggisläpen fälg tror det var runt 00 till annan fälg än den gamla. Det är alltså samma fälg till alla släp oavsett märke så länge de uppfyller ovanstående det ända som skiljer är att olika släp kan behöva olika storlek alltså 13, 14 el 15 tum. På släp är det ofta inte så heligt utan det går ofta att ha en annan tumstorlek tex på vår gamla brenderup hade vi en storlek större vinterdäck och faktiskt blev den tom bättre att dra med en storlek större hjul då den överensstämde bättre med bilens draghöjd då.

notera att det finns olika et-mått, = inpressningdjup på fälgar ,och olika stora navhål i fälgen men det brukar aldrig vara nåt problem med att dom får plats inåt mot ramen, sen kan vissa fälgar vara för klena för en hästtransports totvikt ,men mercafälgar klarar vikten .

De fälgar som finns på marknaden som passar på de olika transporterna är alla fälgar som klarar den vikt hästtransporterna har när vi pratar om "normala" transporter och vikter. Ingen av de bilar som normalt har dessa fälgar har totalvikt under de 1500 som de flesta transporter håller sig under så den biten lär man inte behöva oroa sig för.
Mercedes fälg passar på en typ av släp (är väl enaxlade typ hundra år sedan vi hade ett enaxlat släp) finns nog även en mercedesfälg som passar till de nya boggisläpen med 5 bult har för mig att jag såg det när vi upptäckte att de bytt fälgar på vår nya 01 fanns nästan inga vanliga bilfälgar som passade första gången fick vi lagt om däcken på befintlig fälg för att sen beställa nya fälgar efter att ha letat begagnade några månader.
De äldre boggisläpen finns det ingen mercedesfälg som passar till där är det vissa årgångar av golf, kadett, accord, bmv osv som har samma fälgar.

hursomhelst så brukar man kalla 4bultade fälgar opelmönstrade 4-100 och 5bultade mercamönster 5-112 det är dom som är dom vanligaste på alla typer av släp husvagnar mm, när det gäller hållfastighet så är det främst när man ska ha till en-axlat man får vara observant vad man väljer för fälg. och som jag tidigare skrev så varierar et-mått och centrumhål från olika märken av bilar/släp

Svarar på lite allt möjligt på en gång.
Själva storleken på däcken har jag inga problem att urskilja utan det var alltså det med opel/mercedes stuket jag var ute efter. Ska kolla vad den har, men jag är rätt säker på att den har 5bultar.
Så det är alltså fälgarna jag ska vara observant på vilket tryck dom tål? Inte själva däcket?
Transporten har en totalvikt på 1350kg och är enkelaxlad. Då kommer jag över den viktgränsen som är den undre. Jag trodde att det var själva däcket som skulle tåla ett visst tryck? Men då har jag missuppfattat?

till en brenderup -88 så känner jag mig ganska säker på att du har mercamönster dvs 5/112 i hålbild och 14"fälgar och då kan lägga på däck som har betecning exvis 185-70-14 el likn gärna c-klassade ,c-klass betyder att däcket är förstärkt, hållfastighet på fälg som har 14" i den viktklass är inga problem. om du är osäker så vänd dig till en däckhandlare o fråga, där brukar det även gå att få tag på beg komletta fälg o däck till en rimlig peng.

Liknande trådar

Utrustning Hjälp mig buke! Förra sommaren råkade jag köra på en stor sten och förstöra fälgen (heter det så) på ena hjulet på min transport...
Svar
14
· Visningar
1 349
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 950
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 637
Fritid Jag kan inget om däck och fälg. Jag förmodar att jag behöver byta ut vinterdäck (dubbdäck) som sitter på superrostig fälg och där däcken...
Svar
16
· Visningar
1 580
Senast: illusion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka