Då var det dags igen.. Hovbroskförbening

Vica

Trådstartare
Eddan håller på att bli halt.. Han blir alltid det på senvåren/försommaren. Typiskt bara att det sker nu när det är så fint väder. Red i går men kände att han var knackig i traven och även i högergaloppen så jag avbröt. Han är ju inte blockhalt men han känns inte riktigt ren..

Sen kom jag att fundera på;
Är det fler där ute som har hästar med hovbroskförbening som reagerar så här på vår/höst? Det kan väl inte bara vi som har det här problemet?

Sv: Då var det dags igen.. Hovbroskförbening

Är du säker på att det är hovbroskförbeningen hästen får problem av? Verkar ju konstigt att den får det bara vissa tider på året eftersom brosket finns där hela tiden.

Beror det på att underlaget är hårt nu när det är så torrt i backen?

Tror att det dels beror på underlaget (eventuellt) samt foderombyte då han nu går på bete på dagen (inne på natten).

Enligt diverse vet så är det hovbrosket som spökar, visar sej 2ggr/år. Hade ute vet i höstas och fick rådet att vila den veckan han är halt och sedan långsamt sätta igång honom..

Är det ingen med nått liknande fenomen på sin häst?

Tror att det dels beror på underlaget (eventuellt) samt foderombyte då han nu går på bete på dagen (inne på natten).

Enligt diverse vet så är det hovbrosket som spökar, visar sej 2ggr/år. Hade ute vet i höstas och fick rådet att vila den veckan han är halt och sedan långsamt sätta igång honom..

Min kompis ponny har hovbroskförbening som inte märkts av hittills. Nu blev ponnyn halt och vet. tillkallades som sa fång, satte in butta. Hovis kom, sa inte fång. Nästa vet. hit igen, sa att det var nog hovbroskförbeningen som spökade.. Ponnyn hade precis börjat gått på bete..

Min kompis ponny har hovbroskförbening som inte märkts av hittills. Nu blev ponnyn halt och vet. tillkallades som sa fång, satte in butta. Hovis kom, sa inte fång. Nästa vet. hit igen, sa att det var nog hovbroskförbeningen som spökade.. Ponnyn hade precis börjat gått på bete..

Men se där! Då bekräftas min teori!

För övrigt har han slutat halta, äntligen är det dags för lite ridturer i sommarsverige, ja då öser det ner istället.. :cool: Det är på gått och ont det här vädret..

Hur pass mycket påverkas din i vanliga fall? Kan han gå hårdare pass?

Han kan gå ett par hårdare dressyrpass i veckan, men det är inget jag vill utsätta honom för. Så det blir väl 1 timmes pass när vi väl tränar och ca 45 när vi bara rastar av oss lite..

Han är halt 2veckor/år dvs, 1v på våren och 1 på hösten..

Ok.. Ja, min kompis häst är fortfarande dålig efter Butta-kur och vila, vill inte gå och ser så ledsen och gammal ut på ögonen(bara 6 år) så vet. kommer snart igen och vill diskutera utdömning.:crazy:

Mjoo, min ponny får ju alltid problem i samband med att värmen kommer.

Jag har ingen diagnos på ponnyn för ingen har någonsin hittat något.

Men han blir alltid knackig med värmen, det händer även om gräset inte har börjat komma upp eller om vi inte bytit till sommarhage, så jag har satt det i samband med just värmen.

Vi tror att det är reumatiskt på något sätt.

Har ett halvblodssto på 5 som ble halt i startet av juni, (torka och hååååårdt i marken...), inn på klinik, röntga, det var hovbroskförbening. Hennes hovar är jätteharda, og funderar på om det är pga mindre elasticitet i hovarna som gör at hun nu blev halt...:confused:
Nu är hon skodd med en avlastningssula och bredare sko med mer stöd i drakten, och jag hoppas på frisk häst...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 324
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 933
Senast: Jamtland
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 657
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka