Då var det dags igen för en ny gnälltråd...

P

Pysen

Jaha då var det bara att börja om från början igen då....:mad:
Det är så här att jag har en stor schäferhane som är väldigt rädd för andra hundar,nästan till den grad att det är en fobi.Men istället för att skaka och visa att han är rädd,så försöker han att tuffa till sig,resa ragg och göra utfall.
Det har tagit ett tag,men nu häromveckan tyckte jag att det gick så bra,han gjorde inge större utfall mot andra hundar och var inte lika spänd som han brukade.
Jo vad händer då?Självklart så när jag passerar en gård där dom har två mindre hundar som han är rädd för så märker jag hur spänd han är,han börjar snurra så jag råkar trampa han på tassen så han skriker till ordentligt,vad händer då?
Jo då kommer först en hund skällandes i full fart mot honom,ja den håller sig på avstånd iaf.Min hund försöker försvara sig och gör utfall,ja då kommer nästa hund,men den stannar inte,den flyger rakt på och hugger mot han,då kommer ägaren, försöker få fast hundarna och går sen iväg.
Inte ett ljud ger hon ifrån sig!
Hon kan inte ens be om ursäkt!
Det verkar som att hon tyckte att eftersom att min hund är så stor så spelar det ingen roll,nähä?Nu har jag fått ett helvete med min hund igen för att han är så rädd,tack så jävla mycket!!!:mad:

Hon skulle få se vad som händer om jag hade släppt min hund när hennes så kallade rädda hundar går till attack...jag blir så trött...

Sv: Då var det dags igen för en ny gnälltråd...

Jag har varit med om precis samma sak med min goldenhane. TVÅ gånger har samma labradorer flygit på honom och huggit honom i halsen. Första gången var D. bara 5 månader och andra gången hände ca 3 månader senare och båda gångerna gjorde ägaren till labradorerna inte ett skit! Hon gick förbi bara:mad: .

Nu är min golden likadan som din schäfer. Jag kan inte ställa ut honom eller vara där vi riskerar att möta en hund som börjar gaffla emot min hund för då är det kört. Det går bra om det är många hundar och ingen bryr sig om D. Men vi kan inte möta en ensam hund ute...då reagerar D. lika som din hund.

Det är fruktansvärt att det finns sådana här hundägare som struntar i vad deras hundar ställer till med och det får vi lida för. Våra hundar är skadade för livet!

Mvh Anna

mmm,precis,sen är det jag som får skit för att min hund gör utfall mot små hundar för att han är rädd för dom!Det är ju dom småhundarna som gjort att han blivit så här,sen hör man muttrandet när man passerar andra hundar(som för övrigt reagerar som min) "att hon skaffat en sån stor hund som hon inte kan hantera", "se där kommer hon igen med den där farliga hunden",osv...jag blir så trött,jag kommer aldrig få bort det här med min hund och dom kan inte ens be om ursäkt för att dom orsakar detta...tack så mycket!!!:mad:

No offense, men det är faktiskt ditt ansvar.

Jag har också en hund som gång på gång har blivit attackerad av andra hundar, och hon har blivit skiträdd. Men, även om jag kan hata de andra hundägarna så är det ju mitt problem att ta tag i min hundrädda hund och det har jag gjort. När det var som värst var jag på brukshundsklubben 4 gånger i veckan, bara för att vara där och det gick på nolltid att få bort det. Hon har stort förtroende för mig och jag har bra lydnad på henne, så det funkade.

Varför är han rädd för andra hundar? Är han i grunden en rädd individ? Vad gör du åt det?

//E

jo det är klart att det är mitt ansvar,men jag menar dom ska väl inte gnälla när deras hundar är så pass aggressva att dom flyger på mycket större hundar....min hund flyger inte på om han är lös,han springer fram och skäller men han vågar ju inte gå för nära,för att han är rädd...

jo jag vet att jag skulle behöva,men brukshundklubben är det så långt till och det är inte så lätt att komma ifrån när jag har en bebis att ta hand om och hästarna och så,dessutom har dom i stort sett bar träning en gång i veckan vad jag vet...

Just nu har jag fått råd att ignorera hans utfall och det verkar gå bättre,men han är rädd och det är inte så lätt att få bort,och jo han är i almännhet sjåpig och ängslig av sig,reagerar på nya saker och om man har frö häftigt kroppspråk,sen är han en väldigt underlägsen hund,,,

Pysen skrev:
mmm,precis,sen är det jag som får skit för att min hund gör utfall mot små hundar för att han är rädd för dom!

Det är väl klart att du får skit för det, småhundarna och deras ägare ser ju bara en hund som gör utfall, de har ingen aning om varför.

Det där måste du träna på, aktivt, om du ska få bukt med det. Rädda hundar är de farligaste hundarna. Ta kontakt med en instruktör/tränare, antingen på sbk eller någon annanstans, och be om hjälp. Nu för tiden finns det gott om privata instruktörer som kan hjälpa till. Har du inte tid för det så tycker jag du ska fundera på om du kan erbjuda en bra tillvaro för din hund.

Trissa skrev:
Det är väl klart att du får skit för det, småhundarna och deras ägare ser ju bara en hund som gör utfall, de har ingen aning om varför.

Det där måste du träna på, aktivt, om du ska få bukt med det. Rädda hundar är de farligaste hundarna. Ta kontakt med en instruktör/tränare, antingen på sbk eller någon annanstans, och be om hjälp. Nu för tiden finns det gott om privata instruktörer som kan hjälpa till. Har du inte tid för det så tycker jag du ska fundera på om du kan erbjuda en bra tillvaro för din hund.

jo,men jag menar ju såklart när deras hund redan har startat det tidigare,men nåväl...man ska inte vara så dömande när man har en likadan hund själv...

jo,visst,det vet jag men han gör inget om han kommer lös så farlig är han inte,han är som sagt inte dominant utan lägger sig ner inför andra hundar...
Och där jag bor finns det inte så många privata instruktörer vad jag vet iaf.
Omplacera en hanhund som gör utfall?det är inte så lätt och det skulle iaf jag knappast göra för att jag för tillfället inte har tid,det börjar ju dessutom bli bättre,idag har vi mött tre hundar utan reaktion.

orsaken till min tråd var att jag är trött på att denna människa inte bad om ursäkt för att hennes båda hundar flög på min,oavsett om min hund blev skadad lr inte.(vilket hon för övrigt inte kunde veta för hon kollade inte ens)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 249
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 088
Senast: Migo
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
25 482
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 967
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp

Hund, Katt, Andra Djur