D-uppsats i historia

Elwan

Trådstartare
Jag ska skriva min D-uppsats inom historia nu under våren, och har lite tankar kring att kanske kunna få ihop den runt mitt ridintresse.
Jag blir jätteglad över tips och uppslag, vad finns skrivet? har ngn uppsats behandlat den akademiska ridningen? Hur ser litteraturen ut, och vart kan jag leta efter den?

Själv har jag "bara" varit på en clinic för Bent, och jag förstår att hela "rörelsen" utvecklar sig enormt.
Jag vet inte ur vilket perspektiv jag vill skriva ur, men jag måste snart bestämma mig.. tror ni det finns tillräckligt material för en magisteruppsats?

Nina

Sv: D-uppsats i historia

Som Svea sa och skicka ett mail till Bent. Han hade säkerligen varit överlycklig över att någon gör något sådant och hjälper säkerligen till med tips m.m.

För övrigt: kan man få ta del av det där arbetet om det blir av, sedan när det är klart?

Hjälp mig att peppa Nina så hon verkligen skriver en sån här uppsats! :bump: Annars är det risk för att det blir en i socialhistoria istället...

Ska man kontakta Bent ska nog vara påläst innan så man får ut maximalt av det han har att säga. Han är jäkligt kunnig och bra på att berätta När vi var nere på onsdagsträning sist så hade han fått upp kopior på gamla hästtavlor i manegen. Vi gick runt och tittade på dem och han kom och berättade för oss om vad de föreställde - mkt intressant!

Jo jag vet det. Är där ganska ofta och hälsar på han, carina, birgitta och Johnny. ;)

Men jag första gången de pratar behöver hon inte vara påläst. Du lär han komma med idéer om böcker (om hon ber om det) m.m.
Sedan kan hon ju prata med honom igen.

Jag skrev mitt projekarbete i trean på gymnasiet om The Royal Art of Riding. Carina skulle vara en av handledarna och rätta faktan i arbetet. När arbetet blev nedskickat till tyskland tog Bent det och Carina fick inte se det förrän han hade läst och kommenterat det mesta jag skrivit. :D
Så det blev mer eller mindre han som vart handledare.

Och då var det bara ett 100timmars (jag la säkert ned 300timmar) på gymnasie nivå.

Det där arbetet kommer han att älska (skulle jag tro). Han gillar när folk engagerar sig i det där.

Spider84 skrev:
Jo jag vet det. Är där ganska ofta och hälsar på han, carina, birgitta och Johnny. ;)

Jag vet att du vet =) Det jag skrev var dels rent allmänt skrivet (första stycket) och det andra stycket var till Nina, lånade bara din knapp!

Menade sedan att det brukar vara lättare att ställa frågor om man är påläst, att man har ett hum om vad det är man är ute efter..

Senast ändrad:

En fråga till er alla:

VAR hittar man alla dessa gamla böcker som det tipsas om i andra trådar?

Finns de på kungliga biblioteket (eller vad det nu heter) t ex?

Eller skulle Nina behöva hitta ngn samlare att låna böcker av för att få bra litteratur att bygga uppsatsen på?

De flesta kan man hitta genom fjärrlån via biblan.

Annars kan säkert kungliga bilblioteket hjälpa till.
Hm...jag har haft deras adress på nätet. Ska se om jag hittar det annars lär det bara vara att goggla efter det.

Nina kan komma hem till mig och bläddra sig igenom min samling för att få en överblick, om hon vill. Jag har en hyfsad samling - lånar inte ut, dock. Däremot kan jag bjuda på fika! :d Och kanske bistå med en eller annan matnyttig kontakt.

Sen finns det ju en förnämlig samling äldre litteratur i Livrustkammarens bibliotek, bara att ringa dit och avtala tid med bibliotekarien.

Senast ändrad:

:angel:

Är en annan också välkommen så där i mitten av mars när jag ändå ska förbi?

Jajjamän, skicka ett litet PM när du tänker titta in bara. Du och jag och Tristan kan ju gå på krogen när du har bläddrat klart i böckerna!

Senast ändrad:

Hej Nina och ni andra.
Jag har själv inte läst historia, bara konsthistoria och annat smått och gott, men arbetar sedan länge på museum och har fått tillfälle att å yrkets vägnar sätta mig in i ridkonstens historia. 2003 resulterade det i en utställning, seminarier, uppvisningar samt webb-utställningen http://www.lsh.se/skokloster/ridkonst.
Sedan dess har jag läst betydligt mer och breddat min kunskap samt träffat folk som läst och studerat... En doktorand vid inst. för ekonomisk historia vid Uppsala univ. har ridsportens som avhandlingsämne. En avhandling i arkeologi (som nämns i annan tråd) behandlar hästhantering och ridning. En historiker har dessutom disputerat på ett ämne om de aragoniska kungarna där ridkonst sätts in i ett historiskt sammanhang. Jag vill inte skriva ut personnamn så här i ett forum, pm:a om ni vill veta mer.

Beträffande D-uppsats i historia: det viktigaste är väl att visa att man kan tillämpa en metod och använda källor? Just inom historia har väl arkivstudier ett särskilt högt värde?
Åtskilligt av det som skrivits om ridkonstens historia är ur källkritisk synvinkel tveksamt. Ytterst sällan har de som skrivit varit vetenskapsmän, utan snarare entusiaster. Därför måste de läsas med stort mått av källkritik. Jag tycker att det i allra högsta grad gäller för Charles Cheneviex Trench som skrivit en bok som ändå betraktas som ett standardverk!
Mer om svensk ridning under stormaktstiden finner man i uppsatser dels i ”Ridskolan i Strömsholm” av Johan Fischerström 1918, dels i ”Hästen i Sverige” red Carl Trägårdh 1939.
Henry Waxbergs ovärderliga bok ”Hästen i det karolinska rytteriet” 1973 innehåller rikligt med såväl obelagda som välgrundade påståenden. Slutligen är ”Riddarlek och tornerspel” (redaktör L. Rangström 1992) ett viktigt verk om historisk hästsport och fritidsridning. Flera av författarna är avancerade vetenskapsmän och boken är en utställningskatalog från Livrustkammaren.
Att själv läsa alla gamla ridhandledningar är jag tveksam till. Det är ett både svårgenomträngligt och svårtolkat material (min erfarenhet!), men det är i sig ett helt uppsatsämne! Den första ridhandboken som trycktes på svenska kom så sent som 1752 med stöd av Svenska Akademien. Varför då? är en klurig fråga att fundera på...

Om man nu ska läsa en av " de gamble ridmästarne" tycker jag att hertigen av Newcastle är intressant som en verklig representant för barockens stilideal. Han om någon har dessutom skrivit om det han betraktar som ridkonstens historia. Den stora motviljan mot Grisones napolitanska brutalridning torde ha sitt ursprung i hans text. Beträffande honom måste man bara veta att olika utgåvor och översättningar av hans verk innehåller väldigt olika uppgifter.

Om man väljer att inom ämnet historia behandla ridkonst så är frågan vilka uppgifter man kan finna i brev, förteckningar, räkenskaper, militära rullor och andra handlingar.
Personhistoria kan t.ex. leda någon vart. I det stormaktstida Sverige finns det flera riktiga hästkarlar som träder fram. Nils Bielke är min personliga favorit och värd en närmare undersökning.

När jag läser om och studerar den svenska ridkonsten saknar jag en uppgift: hur lärdes den unge adelsmannen att rida?
Därför är det mitt förslag till ämne: vem gav barnet den inledande undervisningen? Hur lades utbildningen upp? Adelsynglingens bildningsresa: vilka riddarakademier sökte man sig till och vilka förväntningar fanns? Newcastle stod högt i kurs bland svenska ryttare har jag fått intryck av, stämmer det? Själv påstod han att han undervisat drottning Kristina! Vilka ridhandledningar ägde de svenska adelsfamiljerna?
Jag tror att dessa uppgifter går att finna i arkiven för den som letar målmedvetet bland avlöningslistor, brev och liknande.

En annan fråga som jag aldrig blir klok på är hur utbredd var ridkunnigheten hos den svenska allmogen under 1600-talet. Var det lättare att sätta upp en mängd ridande förband i Sverige under karolinsk tid än i andra länder, därför att ridkunnigheten var mer allmänt utbredd? Vilken träning fick svenska kavallerister? Också något som arkivmaterial skvallrar om.

Detta blev långt, men jag tycker att det är roligt att någon vill forska och inte blir ställd av att ämnet är så stort och svårgripbart.

välgångsönskningar
/Ann

Det finns MASSOR med källor och litteratur runt den akademiska ridningen.
Håller på med min c-uppsats inom konsthistoria med inriktning till föremålsantikvarie. Skriver om stångbett som kulturföremål och det finns en uppsjö material på KB, men framför allt rekommenderar jag Skoklosters slotts bibliotek. Satt idag med en bok från 1744 som behandlar "Konsten att utwälja betsel-stänger..."
Men som vanligt beror det ju på hur du väljer att vinkla ditt ämne.

LYCKA TILL!

Tja, åker inte förbi Uppsala så där ofta, men om jag inte minns helt fel så bodde du på Gotland förut (?) där jag råkar befinna mig nu... ;)
Du ska se Fornsalens samlingar med stångbett :eek: !

Jag kommer ha en liten "vilse" med mig också troligtvis. ;)
Fast hon är gammal nog att gå på krogen hon med så.

Jahapp. Antar att jag får släpa med mig ett par tältsängar från Gotland då...

:rofl:

Ja så vi kan rinna upp i dem efter krogen. :D
Lovar att slänga iväg ett pm. Vad jag vet nu ska jag vara i Sthlm 17-19mars så runt det borde det bli. ;)

SÅ nu ska jag sluta sabba tråden med detta. :p

Vad glad jag blir för all peppning! (*kram* CiA!:) ) jag ska nog ta mig vidare med det här, jag har skrivit mina uppsatser lite utanför historieämnet mest hela tiden -så varför sluta nu?! ;o)
Och det är rätt, D-uppsatsen fokuserar mer på hur teorin används,men givetvis ska det vara källkritiskt.
Jag har hunnit med en sväng på Livrustkammaren, och även om mycket av litteraturen är på tyska och franska så kan jag nog klara mig på svenska och engelska!

Nina

Liknande trådar

Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 797
Senast: IngelaH
·
Hästvård Jag har ägnat senaste 24 timmarna åt att fundera, gråta, fundera mer, gråta ännu mer, förkasta, fundera ännu mer och förkasta ännu mer...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 167
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar