M

moonstone_lover

läste på ngn sida att om man har en häst som är 149 cm i mkh kan man i enstaka fall mäta ner den så man får tävla den som d-ponny ändå, stämmer de å hur gör man för att få de isf?

Sv: d-ponny

Kan och kan gör man väl, men numera görs det kontrollmätningar på en del tävlingar. Jag är dock inte så insatt då jag tävlar min ponny i storhästklasser. Men det kommer nog fler svar, det brukar det göra i såna här trådar

Den personen har en HÄST ingen PONNY. Då ska man inte att göra den till ponny då heller >.<

Kan och kan...

Det går att svälta och torka ut hästen, ta av skorna och verka så den blöder strax innan mätningen, då ska det gå att få ner även en 152-153 cm häst till ponny. Det är dock vad jag hört ryktesvägen, men att det går att få en 150 cm häst till ponny med ovanstående metod VET jag... :cool:

Frågan är om du tycker att det är värt att behandla hästen så, och om du kan ta att åka dit i en kontrollmätning eller få efterräkningar vid eventuell försäljning om (eller snarare NÄR) köparen "upptäcker" att ponnyn inte är en ponny?

Nä, lägg ner! :mad:

Gränsen för ponny går vid 148 cm, inget utrymme för tolkning finns.

Kan och kan...

Det går att svälta och torka ut hästen, ta av skorna och verka så den blöder strax innan mätningen, då ska det gå att få ner även en 152-153 cm häst till ponny. Det är dock vad jag hört ryktesvägen, men att det går att få en 150 cm häst till ponny med ovanstående metod VET jag... :cool:

Frågan är om du tycker att det är värt att behandla hästen så, och om du kan ta att åka dit i en kontrollmätning eller få efterräkningar vid eventuell försäljning om (eller snarare NÄR) köparen "upptäcker" att ponnyn inte är en ponny?

Nä, lägg ner! :mad:

Gränsen för ponny går vid 148 cm, inget utrymme för tolkning finns.

man behöver inte vanvårda en häst för att den ska sjukna ihop, det räcker med att sluta rida den och låta den gå BARA på plant underlag så sjunker den lite.
dock inget jag skulle göra ändå, har inte behov av att göra det heller.

men jag har en fråga, i min ponnys pass står det slutmätt 147,5cm
men nu har vi musklat upp honom så han är 149-150cm.
faller han på det om det blir kontrollmätning vid tävling?
eller har de överseende med några cm?

inte för att det hör hit men jag "känner" en sk. c-ponny som är runt 145 hög.
nämner man hur stor den är mot de andra får man sura blickar :angel:

Jag har egentligen samma fråga. Jag har ju inte de möjligheter att mäta min häst med riktiga verktyg xD Men vi mätte lite snabbt med måttband och ett spö. Då blev hon 149-150. Det är så många som säger olika och jag vet att det har förekommit fusk m.m Men det kan ju hända att hästen är 148 om det är någon som kan mäta hästen och vet hur man gör :P
Det är ju lite retligt att behöva tävla hoppning med en plutthäst men jag skulle göra det om det enda alternativet var att plåga ner hästen till 148 :P

Om din ponny blir mätt på tävling och är över gränsen får du nån månad på dig att mäta den hemma med godkänd mätman och allt det där.
Om den då är ponnymått händer inget men om den är över så är det en häst du har, och då antar jag att passet skrivs om.

Vad jag har hört har dom flästa mätnings"gubbarna" överseénde med om hästen är 149cm + . Så dom mäter så pass länge att den sjunker ner..

tja... nedmätningen fungerar i vissa fall genom mer eller mindre vanvård eller hårda tag för att få hästen att sjunka. Ibland mutas mätmännen, det brukar heta "en tusenlapp per centimeter". Men åker du fast på en kontrollmätning, är det väl inte värt det?
och att sköta hästen illa/skada den bara för att få tävla den som ponny är det väl inte värt?

Nej, håller med vissa som kommenterat tidigare i tråden., Gräsen går vid 148cm, ingen diskussion om saken.
(nog tkr jag gränsen borde vara jämn, vid 150cm som med alla andra kategorier, varför det är just fåniga 148 vet jag inte...)
Men jag är principfast, regler är regler och till för att följas. De finnas av en anledning.

Dem har ju börjat med hårdare kontrollmätning på regional o uppåt nivån, eftersom det är väääldigt många som tävlar "hästar" på ponnynivå, vanligast är det ju med mega ponnyer på hopptävlingar. Om man lyckas få ponnyn nermätt, kan ju hända att man lyckas fjäska till det elr så har man en som växt jättemkt väldigt sent. finns ju risken att det upptäcks på tävling. Tävlar man bara lokalt är det ingen fara även regional kan gå bra det är mest ännu högre höjder som man kontrollmäter slumpvis o där blir dem flesta uppmätta:)

(nog tkr jag gränsen borde vara jämn, vid 150cm som med alla andra kategorier, varför det är just fåniga 148 vet jag inte...)

Förr var det 147,3 som gällde, vilket var en exakt omräkning av det engelska (?) måttet.

kl Här på Buke är det stenhårt, men t o m förbundet släppte ju iväg ponnyer till EM som mätte, var det 150 cm?

Sen är ponnyer olika vid olika tillfällen, hemma i en lugn miljö, kanske riden innan mätning, utan någon konstig verkning, svält eller törst kan de mycket väl vara inom måttet, men idag är det inte riktigt SLUTmätning, eftersom ommätning kan begäras på tävling.

Hade en ponny som många trodde var för stor, men hon slutmättes till 147,5 utan konstigheter. Högrest, hälften halvblod, så hon såg maffig ut, då är det lätt att missta sig när man bara ser ute på tävling.

Men fusk, att medvetet mäta ner, nej tack! Men jag är rätt försiktig med att säga att en ponny är för stor.

Ponnyn får stå i 1 timme (om jag inte minns fel) och sjunka ihop innan man mäter den. Om den då är nyverkad och med en tunn gammal sko på, blir den ännu mindre. Man får dra bort 1 cm för skon. Rider man rästen hårt innan, kan den också sjunka ihop. Det beror ju på vad för pony man har.

När man tävlar och kontrollmäter, får hästen vara upp till 152 cm (om jag inte minns fel igen). Detta pga att man räknar med att hästen blåser upp sig. Jag vet ponnyer som tävlat EM och är ca 150, men klarat sig i kontrollmätningarna.

Det är dock inte populärt att mäta ner ponnyer. Vissa mätmän är dock snälla och skriver 148 i passet även om ponnyn är 148,5. Men har man en nermätt ponny måste man hela tiden vara noga och absolut inte säga till något att den är större. Sånt kan svida i andras ögon..

Man får inte dra bort 1 cm för skon. Skon mäts och så drar man bort så mkt som den faktiskt är.

Fusk är inte okej i något sammanhang, och de mätmän som är "snälla" hoppas jag inte får fortsätta som mätmän.

KL
Finns många ponnier med en cm fel hit eller dit. Min ponny är 13 år och är slutmätt 147,5 cm. mätte honom idag för kul då jag lånat hem en mätkäpp för min unghäst. Enligt min mätning var han 150 cm med skor plus att jag aldrig mätt en häst förrut;) Ingen har nämnt ngt och på tävlingar känns det inte alls som att vi är speciallt stora. mätte också min lillasysters gamla ponny som ska vara 142 cm men enligt mig var 145 cm:p

Är det ngn som vill "mäta upp" sin ponny ring till mig:p:D Förresten får jag bara tävla min ponny nästa år också kanske ska försöka få honom kontrollmätt och hoppas på att han blir storhäst så jag kan tävla ngr år till:p

OT: Gäller det verkligen FT också? Har ju varit snack om det på FT-forumet men kollar man i TR IV står det fortfarande under Mom 410: För start i fälttävlan måste hästens mankhöjd vara mer än 148 cm

TS: Hoppning får man också tävla med ponny bland storhästarna

Jag har faktiskt skrivit fel :o Jag menar självfallet dressyr och hoppning.

Gällande ft har det ju diskuterats och det senaste jag hört är det som skrevs här på Buke. Länk till den tråden.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
533
Senast: Mli
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
894
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 046
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar