SusieQ

Trådstartare
Hittade ingen tråd om detta, kanske missade den när jag sökte, men skit samma.

Är det någon här som vet om rekommendationerna för mängden D-droppar som ska ges per dag, har ändrats nu iom, den nya forskningen där de kommit fram till att vi alla (barn som vuxna) i nordliga länder behöver mer D-vitamin. Nu får dottern 5 droppar/dag, som rekommenderat.
Det är ingen idé att fråga vår BM för hon hyser uppenbarligen stora aversioner mot att uppdatera sina kunskaper (iaf om jag frågat om något innan så nu har jag slutat med det) och hon har varit BM i säkert 100 år nu.

Vet någon här?

Sv: D-droppar

Vår BVC-sköterska sa 5 droppar om dagen, och det är vad som står i "Leva med barn"-boken som man får av BVC. Det som är ändrat är tydligen att barnen ska få från en veckas ålder istället för en månad.

Jag skulle tro att rekommendationen för bäbis utgår ifrån att bäbis inte får någon D-vitamin alls från solen och därför ska det täcka hela behovet.
När man ändrar rekommendationen för vuxna så handlar det nog mer om att man inte får i sig tillräckligt D-vitamin med hjälp av solljuset, att man generellt får mindre av ljuset än man trott tidigare.

Så om barnet är ute varje dag i "solen" (den välkända svenska novembersolen) så ska det räcka även i fortsättningen med 5 droppar?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka