Cytostatika hund

Det beror ju på om du tycker det är värt pengarna eller inte.

Nja. Jag tänker nog inte på pengarna, utan på att det är svårt att veta hur mycket hunden egentligen lider av cytostatikan. Det är ju ändå välkänt att hundar är duktiga på att inte visa smärta.

Jag är nog lite av en hycklare här, eftersom jag ju behandlade Boxern mot atopi och smärta med Atopica och Trocoxil.

Nja. Jag tänker nog inte på pengarna, utan på att det är svårt att veta hur mycket hunden egentligen lider av cytostatikan. Det är ju ändå välkänt att hundar är duktiga på att inte visa smärta.

Jag är nog lite av en hycklare här, eftersom jag ju behandlade Boxern mot atopi och smärta med Atopica och Trocoxil.
Cytostatika i sig är ju inte smärtsamt. Det är ju biverkningarna som i så fall är jobbiga. Är då hunden pigg och glad så finns det ingen anledning att tro att den skulle må dåligt. Speciellt inte om den inte uppvisar några biverkningar som tex illamående, extrem trötthet osv.

Jag tror att man drar paralleller med en människa som går på cellgifter. Men det är så långt ifrån varandra man kan komma.

I mitt fall så fick vi ju tillbaka våran gamla glada hund som älskade att gå på långpromenader.

Vad hunden kan lida av är ju cancern i sig. Vissa cancersorter är ju riktigt hemska. Men då får man verkligen hoppas att veterinären säger till.

Jo jag vet. Det är just det jag menar. Hur vet vi att hunden inte har biverkningar? Det brukar vara rätt allvarligt då hunden säger till.

Sen får man fundera på för vems skull man behandlar, för hunden eller för människan?

Behöver man ta hand om avföring och urin? När min tik hade Cushings så var jag tvungen att göra det om jag hade valt cellgifter.

Behöver man ta hand om avföring och urin? När min tik hade Cushings så var jag tvungen att göra det om jag hade valt cellgifter.

Jag ger min ena Atopica pga autoimmun sjukdom och veterinären har inte sagt något om det. Nu plockar jag ju upp oavsett, men hon hade nog sagt något om det om det var ett måste. Urin går väl inte att ta upp hur som helst.

Jag ger min ena Atopica pga autoimmun sjukdom och veterinären har inte sagt något om det. Nu plockar jag ju upp oavsett, men hon hade nog sagt något om det om det var ett måste. Urin går väl inte att ta upp hur som helst.
Men atopica är väl inget cellgift? Det är ju Ciklosporin.

Jo jag vet. Det är just det jag menar. Hur vet vi att hunden inte har biverkningar? Det brukar vara rätt allvarligt då hunden säger till.

Sen får man fundera på för vems skull man behandlar, för hunden eller för människan?
Att hunden inte mår illa eller tappar päls är ganska så tydligt. Det ger ju en hint om att även de andra biverkningarna antagligen är begränsade.
Mår hunden dessutom bättre efter behandlingen än innan så är det ännu en ledtråd till att hunden faktiskt mår bra.

Sen tycker inte jag att det direkt har varit svårt att se om någon av mina hundar mått dåligt. Värre har det varit med kaninerna i så fall.

Jag behandlar för bådas skull.

Jag menar bara att min hund aldrig visade att hon hade ont. Röntgenplåtarna på ryggen berättade en helt annan, mycket sorglig historia.

Jag trodde hon såg dåligt. De hittade inget i ögonen, och gjorde en röntgen för säkerhets skull.
Då fanns det ju ändå signaler där att något inte stod rätt till.

Det är ju dom man får uppfatta.

Sen säger ju inte alltid utseendet på plåtar hur ont hunden har.

Atopica är inte ett cellgift. Det är ett medel som ges för trycka ner immunförsvaret tex vid organtransplantation.

Fast cytostatika är också immunsuppressivt.
Cytostatika har som bieffekt att vara immunsuppressivt men används sällan som ett sådant läkemedel pga övriga biverkningar (även den immunförsvarshämmande egenskapen räknas som biverkan).
Och som jag skrev ovan så bedöms inte ciklosporin ha den miljöpåverkan som cytostatika har.

Uppdatering:

Provsvaren visar mastocytom grad 1 (ej matastaserande), vilket ju är goda nyheter. Jag kommer med största sannolikhet inte operera igen, då jag anser att riskerna överskrider de möjliga fördelarna. Det var komplikationer på senaste operationen och jag vill inte riskera att förvärra detta eller orsaka mer skada. Nu håller jag bara tummarna för att den inte växer tillbaka så snabbt, och att nervskadan läker ut då han blir smärtfri.

Paradox - min hund hade mastocytom grad 1-2 i munnen - den gick inte att operera. Hon strålbehandlades i Jönköping (sommaren 2010) - tumören försvann, hon är fortfarande med oss.
De enda biverkningar kom efter den sista strålningen - hon hade ont i en dag (lite brännskador), fick tradolan - annars var hon helt opåverkad av strålningen.

Nu har jag en annan hund med brusten hemangiosarkom i mjälten - hon opererades för 10 dagar sedan, fick provsvaret idag. Vi ska testa cytostatika - mår hon dåligt kan man alltid bryta behandlingen. Det är tydligen 3-4 sprutor, tabletter sen. Värt att testa

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 537
Senast: fixi
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 448
Senast: Viva
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 002
Senast: Liran
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 740
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?