Cytostatika hund

paradox

Trådstartare
Jag undrar om det är någon här som har erfarenhet av cytostatikabehandling på hund? Biverkningar? Kostnad? Tog föräkringen något? Hur ofta och hur lång tid tog behandligen?

Min ena har troligen en elak och svåroperarad tumör, och vet. pratade om cellgifter som en möjlig behandling, men jag är själv EXTREMT skeptisk till detta.

Jag undrar om det är någon här som har erfarenhet av cytostatikabehandling på hund? Biverkningar? Kostnad? Tog föräkringen något? Hur ofta och hur lång tid tog behandligen?

Min ena har troligen en elak och svåroperarad tumör, och vet. pratade om cellgifter som en möjlig behandling, men jag är själv EXTREMT skeptisk till detta.
En av mina hundar har fått det.

Han mådde mycket bättre efter behandlingen och hade inga som helst biverkningar.
Nu hade han en väldigt aggressiv form av cancer så han levde bara 4-5 månader efter att ha fått diagnosen cancer. Men det var väldigt bra månader. Han var pigg och glad och mådde som sagt väldigt bra.

Jag tyckte helt klart att det var värt dom extra månaderna för det var kvalitetsmånader.

Hundar får bara en liten dos (det är ju inte tänkt att bota helt) och så tål dom cellgifter bättre än människor också.

Tror att många drar paralleller med människor som får cellgifter men det är inte alls samma sak.

Om försäkringen täcker det eller inte är lite olika från bolag till bolag och även på vilken försäkring man har.

Min brors RR fick behandling mot malignt lymfom och levde drygt 9 månader "extra". Inga biverkningar alls.

Brorsan bodde då i Tyskland med sin hund och där var det billigt att behandla. Kostade mellan 25 och 60 euro per gång och då var det en spruta varannan gång och tabletter varannan. behandlingen skedde varannan vecka. Man kunde behandla i två-tre månader har jag för mig och sen ta en månads "paus" för att sen köra igång igen. Brorsans hund fick således tre omgångar.

Sen kom brorsan till Sverige och skulle fortsätta behandla här och det var tydligen bara Strömsholm som pysslade med det då (sommar och semestertider) så han fick åka dit. Då kostade det mellan 1700 och 3000 kr/gång så en enorm skillnad!! :crazy:

Nu var inte hunden försäkrad men Agria hade inte tagit kostnaden då iaf.

Dina frågor beror ju helt på vad för typ av cancer det rör sig om då man använder olika cytostatika och olika behandlingsprotokoll beroende på tumörsjukdom. Således kan behandlingen vara olika lång och olika kostsam.

Målet för hundar och katter är inte att bota utan att lindra, därför ges inte maxdos och således är biverkningarna också mindre. Det är alltså inte så att djuret kommer uppleva smärtor, illamående, kräkas och tappa all päls för att likna människor.

Kostnad per gång = per behandlingscykel eller per "dag"?

Det var kostnaden för varje enskilt besök. Det var således svindyrt här i Sverige och jag hade personligen inte haft råd att behandla om inte försäkringen täckte. Detta var 2011 så det kan ju ha ändrats.

Okej. Mitt försäkringsbolag ersätter upp till 5000, så i de sammanhangen i princip ingenting alltså.

Okej. Mitt försäkringsbolag ersätter upp till 5000, så i de sammanhangen i princip ingenting alltså.
Nej det är inte mycket.

Runt 20 000-30 000 är en gissning. Kan vara mer beroende på vad för cancer det är och hur man behandlar.

Men det kanske också kan vara mindre.

Vi fick betala runt där och då tog försäkringen allt upp till 20 000 (taket).

Men det var åtskilliga behandlingar och hunden var kvar 5-6h på Blå Stjärnan i Göteborg vid varje behandlingstillfälle. Dock är det nog 15 år sedan så det har säkert hänt en del sedan dess.

Konsultera din veterinär om uppskattad kostnad och hur lång tid extra din hund kan förväntas få. Jag vet att lymfom som brorsans hund hade är jätteaggressivt och utan behandling gav veterinären hunden 3-4 veckor :down:
Därför krävdes ju aggressiv behandling. Den cancertypen din hund har kanske inte kräver såpass intensiv behandling.

Vad har du för försäkringsbolag?

Jag har både Folksam och Agria (två hundar). Folksam ersatte inget sådant förut men nu gör dom det om man har deras Stora Hundförsäkring.

Konsultera din veterinär om uppskattad kostnad och hur lång tid extra din hund kan förväntas få. Jag vet att lymfom som brorsans hund hade är jätteaggressivt och utan behandling gav veterinären hunden 3-4 veckor :down:
Därför krävdes ju aggressiv behandling. Den cancertypen din hund har kanske inte kräver såpass intensiv behandling.
Tror det var den min hade också.

Självklart kan min veterinär svara på alla frågor när vi väl har en diagnos. Han opererades igår, troligtvis ett mastocytom vid armbågen. De fick inte bort allt, det sitter invävt runt annan vävnad och kan vara svår att få bort helt. De 3 cm marginal man vill ha till mastocytom är inte möjliga på långa vägar. Vet dag ingenting mer än så, så jag fattar inga som helst beslut just nu, samlar bara information.

Em-pirre, det är min utgångspunkt också! Går det att försöka ta bort den utan att skada honom så provar jag det, men har det spridit dig så får han leva sålänge han mår bra, en vecka eller ett år. Jag har inget behov av ett par sista bra månader, det har han redan haft. Han har haft sju bra år. Jag håller mina djur som om varje dag vore den sista så jag har inget att gottgöra. Enda anledningen att jag skulle välja cytostatika är MYCKET goda chanser till fullt tillfrisknande, då det är en relativt ung, i övrigt fullt frisk hund.

Em-pirre, det är min utgångspunkt också! Går det att försöka ta bort den utan att skada honom så provar jag det, men har det spridit dig så får han leva sålänge han mår bra, en vecka eller ett år. Jag har inget behov av ett par sista bra månader, det har han redan haft. Han har haft sju bra år. Jag håller mina djur som om varje dag vore den sista så jag har inget att gottgöra. Enda anledningen att jag skulle välja cytostatika är MYCKET goda chanser till fullt tillfrisknande, då det är en relativt ung, i övrigt fullt frisk hund.
Fast man ger inte cytostatika för att göra hunden frisk utan för att den skall få en sista bra tid. Hundar lever ju så mycket kortare än människor så om du köper hunden tex 4 år så blir den 11 år och kanske dör av något annat.

Men du skall nog inte räkna med att han blir frisk från cancern. Däremot kan han leva ett fullt normalt liv trots cancern.

Alltså om det ger hunden ett par år till så hade jag absolut övervägt, men handlar det om månader, så njäe.
Det beror ju på om du tycker det är värt pengarna eller inte.

Jag tyckte absolut att dom månaderna vi köpte våran hund var värt dom pengarna. Han mådde ju lika bra som vilken annan 10 år gammal frisk hund som helst under den tiden.

Sen när han blev dålig och cytostatikan inte räckte till och cancern spred sig så var det ingen snack om saken längre. Då fick han somna in hemma på sitt favoritställe. Men dom extra månaderna vi fick ihop var mycket bra månader.

Har ingen erfarenhet alls men vill bara säga att jag beklagar :(. Ingen rolig diagnos...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 537
Senast: fixi
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 448
Senast: Viva
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 002
Senast: Liran
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 740
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Gravid som "äldre"
  • Leasa eller köpa bil