Marie_K

Trådstartare
Ska köpa en 5 årig arab om han går genom besiktningen som kommer göras på klinik. Det jag nu ber er om hjälp med är om jag bör göra ny friröntgen av knäna? Hästen röntgades UA som 2 åring!

Misstänker du att det är problem i bakknäna?
Finns det försäkringskrav på röntgen?
Är hästen riden på samma sätt som du tänker använda den till?

De frågorna skulle jag börja med att fundera på :)

Misstänker du att det är problem i bakknäna?
Finns det försäkringskrav på röntgen?
Är hästen riden på samma sätt som du tänker använda den till?

De frågorna skulle jag börja med att fundera på :)

Hästen är inriden men därefter inte gått så mkt. Är tänkt till distans så det är ju ganska krävande. Inga misstankar om problem i nuläget. Gick genom en besiktning för ett par år sedan. Vad gäller försäkringen vet jag ej.

Hästen är inriden men därefter inte gått så mkt. Är tänkt till distans så det är ju ganska krävande. Inga misstankar om problem i nuläget. Gick genom en besiktning för ett par år sedan. Vad gäller försäkringen vet jag ej.

Har ingen koll på just araber men röntgen är ju en färskvara. Jag hade röntgat om den ska användas till något krävande och beronde på vad det handlar om för pengar.

Jag hade personligen röntgat igen om den skall användas som tävlingshäst, sen givetvis besikta om också så att man har alla papper rena när hästen byter ägare :)

Men en bencysta - som är det som är rätt vanligt hos araber - bildas väl redan innan två år? Det har jag i alla fall för mig.

En bencysta bildas mkt riktigt innan hästen är 2 år, oftast så ser man dem redan när hästen är 6 månader. Det händer inte speciellt mkt med knäna efter 2 års ålder så jag hade inte röntgat när hästen redan är röntgad. Däremot skulle jag be om plåtarna så att min egen veterinär kan göra en bedömning.

En bencysta bildas mkt riktigt innan hästen är 2 år, oftast så ser man dem redan när hästen är 6 månader. Det händer inte speciellt mkt med knäna efter 2 års ålder så jag hade inte röntgat när hästen redan är röntgad. Däremot skulle jag be om plåtarna så att min egen veterinär kan göra en bedömning.

Ett mycket bra råd!! Det hände mig att undersökande vet. missade just en bencysta.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 429
Hästvård Hej! Är intresserad av att köpa en häst. Hon har följande skador sedan tidigare: Skada på sträcksenan som 2 åring. Krävde operation...
2
Svar
24
· Visningar
1 490
Senast: PrinceFair
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 457
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix