Cystor pga felutfodring?

M

marie ireholt

Har hört att hästar kan få cystor av fel foder. Vilket är det man ger för mycket/lite av om hästen får cystor?

Sv: Cystor pga felutfodring?

Det finns lite olika teorier om vad i utfodringen som kan ge cystor men kopparbrist verkar vara en vanlig misstanke. Kalk/fosfor-kvoten är också viktigt.

Liksom att både att fodra på för mycket så unghästen växer för snabbt och för lite så den ex. kan få proteinbrist kan ge problem. Så det är inte lätt det där, att hitta balansen...

Sen kan de ju få andra problem än cystor. En bekant till mig (som jag tror du har köpt föl av?) köpte en arab som vuxit upp utan mineralfoder. Den visade sig i princip vara benskör och urkalkad lite varstans och fick tas bort.

Senast ändrad:

Vet jag vem du är?

Mitt arabsto har cystor i båda bakknäna. Vet inte om det är ärftligt eller felutfodring. Eftersom jag får hem föl till hösten så vill jag känna till vad man ska undvika att ge dom eller ge tillskott.
Att man kan få problem om man ger för mycket så dom växer för fort känner jag väl till. Däremot så kände jag inte till att felutfodring kunde ge cystor.

Har en till fråga angåeende cystor: Kan dom ha cystor både fram och bakknäna samtidigt?
Mitt arabsto är väldigt stapplig i framändan. Hon har mer driv och rörelsefrihet i sin bakdel trots cystorna.
Har kontaktat kliniken men hennes vet har semester.

Det är mest teorier än så länge, den mesta forskningen är gjord på lösa benbitar och man tror att cystor uppkommer på liknande sätt (men det är ju inte helt säkert).

Viktigast är förmodligen att det är balans vad gäller tillväxt, utfodring, motion/rörelse och mineraler. Väger något över åt något håll så kan det bli problem (inte säkert att det blir cystor dock).

Ditt stos stapplighet tror jag beror på att hon lägger fram mkt vikt på frambenen, hon kan i värsta fall få ledinflammationer fram pga avlastningen.

Du har väl köpt Monessa? Uppfödaren är f.d. stallkompis till mig. :)

Cystor är en vätskeblåsa som sitter i leden och kan störa en del hästar.
Alla hästar har inte cystor men för dom som får det kan det ställa till problem. I värsta fall så kan den ligga och nöta på leden så det blir pålagringar. Då är det inte mycket och göra för hästen.

Blir så upprörd över grannens avelssätt. Dom fick hästen utdömd pga cystor på båda framknäna. Och vad gör dom. Jo tar föl varje år på henne trots att dom vet att det är ärftligt.:devil:

Cystor går att operera beroende på hur de sitter så en häst med cystor behöver inte alla vara "dödsdömd". Pålagringar är inte heller alltid =dödsdom.

Ärftlighet är det väl ingen tvekan om att den spelar in i högsta grad eftersom vissa raser och linjer inom dessa är överrepresenterade. Att felaktig utfodring skulle vara en anledning till cystor har jag aldrig hört ngt om - finns det belägg för detta? Forskning som man kan läsa någonstans?

Tycker det är högst olämpligt att avla på individer med ärftliga defekter men det är ju tyvärr inte ovanligt, det sker inom alla raser säkerligen.

Det är mest teorier än så länge, den mesta forskningen är gjord på lösa benbitar och man tror att cystor uppkommer på liknande sätt (men det är ju inte helt säkert).

Viktigast är förmodligen att det är balans vad gäller tillväxt, utfodring, motion/rörelse och mineraler. Väger något över åt något håll så kan det bli problem (inte säkert att det blir cystor dock).

Ditt stos stapplighet tror jag beror på att hon lägger fram mkt vikt på frambenen, hon kan i värsta fall få ledinflammationer fram pga avlastningen.

Du har väl köpt Monessa? Uppfödaren är f.d. stallkompis till mig. :)

Ja, det är jag som har köpt Monessa. Det ska bli så kul och få hem henne. Roligt och se uppfödare som lägger ner tid på sina hästar. Tycker Monessas uppfödare är toppen.:bump:

Cystor går att operera beroende på hur de sitter så en häst med cystor behöver inte alla vara "dödsdömd". Pålagringar är inte heller alltid =dödsdom.

Ärftlighet är det väl ingen tvekan om att den spelar in i högsta grad eftersom vissa raser och linjer inom dessa är överrepresenterade. Att felaktig utfodring skulle vara en anledning till cystor har jag aldrig hört ngt om - finns det belägg för detta? Forskning som man kan läsa någonstans?

Tycker det är högst olämpligt att avla på individer med ärftliga defekter men det är ju tyvärr inte ovanligt, det sker inom alla raser säkerligen.

Min veterinär sa att med största sannorlikhet så är cystorna ärftliga men att även fel utfodring kan ge cystor. Hon avrådde mig helt till att avla på mitt sto eftersom det inte går att se om det är den ärftliga faktorn eller om hon fått fel foder som unghäst.

Det var väl i o f sig ett väldigt klok råd du fick där men jag blir väldigt förvånad över det där med utfodringen måste jag säga. Är det ngn annan här som vet om det går att hitta i text, faktatext någonstans?

Har ju, som du redan vet, en häst som är opererad för cystor. Och jag har aldrig hört att det finns teorier angående cystor och utfodring och sambandet mellan dessa två. Inget som min vet. ens nämnde. Skulle också vilja läsa mer om detta, så är det så det finns någon undersökning, text etc. så länka gärna eller berätta vart jag kan finna det.

Har också hört att det kan bero på fel utfodring. Tyvärr så finns det alldeles för lite fakta att hitta om cystor. Jag skulle också vara intresserad av att hitta lite mer fakta om både cystor och andar tänkbara skador och fel på hästar.

Jag har heller aldrig hört att felaktig utfodring skulle ge upphov till cystor i knäna. Mycket forskning är gjord på osteokondros och andra ledproblem, som t ex höftledsartros, hos hund. Vissa skador, som en del former av OCD, är direkt korrelerade till felaktig utfodring. Andra problem, som t ex höftledsartros och andra former av ocd, är ärftligt betingade. De sistnämnda påverkas dock också av utfodringen - en felaktig kost under uppväxten kan göra att det medfödda felet utvecklas i högre grad än vad som hade skett med väl avvägd utfodring.

Du är säkert ute efter s k subchondrala bencystor som inte sKa förväxlas med vätskefyllda cystor i ”mjuka” organ. De kan vara en led i en utvecklingsrubbning i skelett. Förkalkningen uteblir i ett rundat utrymme. Vissa raser har anlag för det. Obalans i energi/protein tillförseln och mineralerna kan sätta i gång det. HH

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tänker att det snabbt får oönskade konsekvenser att lämna ut för mycket info också. Det är nog ett svårt dilemma det där, att vara...
2
Svar
39
· Visningar
2 831
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 155
Hästvård Någon som har varit med om att hästen får skador/permanenta fel efter själva penicillin chocken är över Inte att det skadat sig...
Svar
1
· Visningar
444
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
632
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka