M
marie ireholt
Har hört att hästar kan få cystor av fel foder. Vilket är det man ger för mycket/lite av om hästen får cystor?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är mest teorier än så länge, den mesta forskningen är gjord på lösa benbitar och man tror att cystor uppkommer på liknande sätt (men det är ju inte helt säkert).
Viktigast är förmodligen att det är balans vad gäller tillväxt, utfodring, motion/rörelse och mineraler. Väger något över åt något håll så kan det bli problem (inte säkert att det blir cystor dock).
Ditt stos stapplighet tror jag beror på att hon lägger fram mkt vikt på frambenen, hon kan i värsta fall få ledinflammationer fram pga avlastningen.
Du har väl köpt Monessa? Uppfödaren är f.d. stallkompis till mig.
Cystor går att operera beroende på hur de sitter så en häst med cystor behöver inte alla vara "dödsdömd". Pålagringar är inte heller alltid =dödsdom.
Ärftlighet är det väl ingen tvekan om att den spelar in i högsta grad eftersom vissa raser och linjer inom dessa är överrepresenterade. Att felaktig utfodring skulle vara en anledning till cystor har jag aldrig hört ngt om - finns det belägg för detta? Forskning som man kan läsa någonstans?
Tycker det är högst olämpligt att avla på individer med ärftliga defekter men det är ju tyvärr inte ovanligt, det sker inom alla raser säkerligen.