Cystor/OCD kontra avel och kontroll

Piraja

Trådstartare
Efter att själv ha drabbats med en kalldusch har nyfikenheten väckts. Jag har en Welsh Cob-sto som både är vacker och har bra stam men som vid en hältutredning i veckan visade sig ha en cysta i kotbenet. Det är inte klarlagt om den har nåt med hältan att göra då hästen utsatts för ett rejält bräck i kotorna fram under en sedering den 5/10. Dock, den finns där (och enligt röntgenologen i Skara är den äldre än när traumat skedde) och i mina ögon sjönk avelsvärdet till noll vilket även veterinären tyckte var ett klokt beslut.

Jag har googlat efter information och även ställt frågan här på Buke om det är någon som har erfarenhet av detta. Det enda jag fick upp när det gäller diskussioner om det var Arabtråden här på Buke...Heder åt er som öppet och allvarligt pratar om problemet och är beredda att göra något åt det:bow:

Nu vet jag att cystor och OCD finns hos fler raser än araber och jag hittade en undersökning på Svenska Halvblod (Varmblodig ridhäst).

Nu är frågan den då, hur gör vi för att få bukt med detta? Krävs det att bägge föräldradjuren har cystor för att en avkomma ska kunna få det? Går det att testa på annat sätt än röntgen? Ska man ha röntgenkrav runt om? Kanske detta är något som måste upp från rasdiskussionerna och upp till central nivå? Vi vill ju avla fram friska, sunda och användbara hästar...

Sv: Cystor/OCD kontra avel och kontroll

På halvblod är det väl praxis att hingstarna ska friröntags från OCD innan de godkänns för avel. Dock vet jag inte om det gäller knä- och hasleder, eller enbart hasleder...
jag personligen skulle inte avla på ett djur som jag vet har en möjlig ärftlig defekt, och anser att det tillhör seriös avel att gallra bort dessa djur som har skador/defekter som påverkar/kan påverka användbarhet/hållbarhet.
Svårt att ställa röntgenkrav på ston, men hingstar, absolut!

Jag kan spontant känna att om en ras inte haft några problem alls med hältor som visat sig komma från cystor så är problemet inte så stort att man ska kräva frirtg. En individ är inte tillräckligt nog.

Det finns säkert massor av defekter man kan leta efter om man vill men frågan om det är nödvändigt?

Förstå mig rätt nu. Skulle du rtg din häst inför betäckning för att utreda om den hovbensförbroskning, ocd, cystor, spatt mm om det inte finns utbrett i rasen?

Det som skulle vara intressant är att veta hur aveln av araber, fullblod, varmblodiga travare och halvblod skiljer sig mot rasponnyaveln? Rasponnyer verkar sällan ha de problem som stora hästar har. Sällan man hör talas om att ponnyer har ocd och cystor. Kan det bero på att man i många fall typavlar och inte prestationsavlar?

Problemet som jag ser det är att så länge ston inte har krav... så kommer vi heller inte att bli av med eventuellt arvbara defekter...

Man kan kassera hur många hingstar som helst.... generna finns kvar så länge bärande ston finns kvar i aveln....

Håller helt klart med dig, men det krävs en mkt större karusell för att kontrollera alla ston (eftersom de inte har krav på stamboksföring osv för att få användas i aveln) jämfört med vad som krävs för att kontrollera alla hingstar (inga papper på friröntgen - inget godkännande). På samma sätt så tycker jag att det är HELT FEL att avla på ston som inte håller för ridning (skada genom våld är en annan sak). De har beviserligen inte tillräckligt bra kvaliter för att användas i aveln (håller de inte så kvittar det hur fin stamtavla de har...)

Sen diskuteras det ju fortfarande hurpass ärftliga vissa defekter är.

Senast ändrad:

Ja...Jag har ju avlat tidigare utan att ha röntgat (Varmblodig travare) men har också avlat på en nordsvensk brukshäst där jag var extremt noga och röntgade ett 17 årigt sto innan hon fick åka till hingsten. Finns inga krav på ston men det struntade jag i. Jag ville veta för att kunna lämna bra garantier till ev. köpare. Avkomman ska ju kunna fortsätta nedärva det goda och helst inte nåt "ont".

Jag betäckte syrrans oröntgade korsningsto med en paint och skulle det dyka upp nåt så är det en smäll jag får ta för jag avlade fram ungen för min skull. Inget som ska gå vidare i avel, alltså. Då hade saken kommit i ett annat läge.

Welsh Coben skulle ju gå i avel så småningom. Hon har ju fin stam o.s.v. Men nu har jag helt tagit bort de tankarna. Jag vet att det finns en cysta och det räcker. Om hon nu blir ok från hältan...kommer hon att någonsin kunna bli högpresterande? Enligt de forskningsresultat jag sett hittills kommer hon inte att kunna det. Jag har häst...och ev.köpare vill nog ha häst som har kapacitet att jobba även i höga klasser och då tycker jag nog att man ska avla åt det hållet.

Inom hundaveln (och uppenbarligen arabaveln) gömmer man sig inte för detta utan man röntgar så varför gör man inte det med hästar? Istället för att gömma huvudet i sanden och låtsas som att det inte finns måste det upp till diskussion.

Förstå mig rätt nu. Skulle du rtg din häst inför betäckning för att utreda om den hovbensförbroskning, ocd, cystor, spatt mm om det inte finns utbrett i rasen?
Som jag skrev ovan så röntgade jag nordisstoet innan betäckning trots att jag visste att det inte var ett krav för rasen (endast hingstarna hade det kravet) + att hon fått avkommor tidigare. Men jag ville vara säker då avkomman skulle fortsätta i aveln. Likaså röntgade jag min förra tax vilket också inte är ett krav för rasen (var inte då iallafall) och veterinären var mycket snopen när jag propsade på det. Men jag ville åter veta ifall han skulle bli så framgångsrik att han skulle gå till aveln + att jag ville veta innan han fick börja jobba fullt ut.

Det där är ju riktigt skrämmande och jag har stött på det hos flera som haft ston som inte klarat av att prestera och då fått gå i aveln i stället. Är det så konstigt att det blir som det blir då?:cool:

Visst är det ett problem....

Ett steg i rätt riktning är ju att börja tala om det... Föra upp det till ytan.. INFORMERA om vilka defekter som kan finnas i raserna och korsningarna... HUR man beter sig för att kontrollera just sin individ.
Om man nu tar bencystor som ett exempel... så är det inte så fasligt kostsamt att röntga det tilltänkta avelsdjuret...

Många stoägare är idag helt okunniga om många defekter... helt enkelt för att det aldrig talas om dem. Många (inte alla) skulle nog tänka till både en och två gånger innan de satte sitt sto i aveln om det talades mer öppet om detta..

I andra änden... så blir det ju ett försäljningsargument att man använt sig av djur fria från den eller den defekten...

Men för att komma dit...så måste problemen upp till ytan ...

Vad gäller arvbarheten... så är jag ju lekman på detta... Men i min värld så kommer vi aldrig kunna kartlägga detta så länge inte föräldrar/syskon till en drabbad individ också ställs in på röntgen..

Vi hade en uppfödning som vid försäljningsbesiktning (med röntgen) vid 3½ års ålder visade sig ha OCD (hade inte visat några som helst symptom). Han opererades, och hans mamma röntgades (helt utan att de hittade ngt) De i Skara ansåg oss vara mer eller mindre galna som ville röntga stoet bara för att hennes avkomma hade OCD, eftersom det inte är "utbrett i halvblodsrasen" (detta var -97). Hennes nästa avkomma röntgades oxå (vid 2 års ålder), även den utan att hitta några avvikelser. Hade det visat sig att sto eller avkomma nr 2 hade haft OCD, så hade vi självklart inte avlat vidare på det stoet. Tror att problemet med OCD börjat uppmärksammas mer o mer just inom halvblodsaveln (den avel jag är insatt i, övriga raser vet jag ingenting om), och fler och fler köpare vill friröntga innan köp.

Det som skulle vara intressant är att veta hur aveln av araber, fullblod, varmblodiga travare och halvblod skiljer sig mot rasponnyaveln? Rasponnyer verkar sällan ha de problem som stora hästar har. Sällan man hör talas om att ponnyer har ocd och cystor. Kan det bero på att man i många fall typavlar och inte prestationsavlar?

Man lär så länge man lever heter det ju... Jag har känt till att det förekommit cystor hos araber... Men inte mycket mer än så.
Idag är jag betydligt mer insatt, men långt ifrån fullinformerad om dessa och liknande problem. Framför allt har jag förstått att detta med cystor förekommer i andra raser än araben... Och idag ..... JA jag skulle röntga ett sto om hon skulle sättas i avel ja... Utifrån vilka fynd man vid det tillfället gör så tar jag beslutet om hon skall avlas på eller inte.

Sen är jag inte fullt lika övertygad som du är att rasponnyer inte har dessa problem. Det är inte procentuellt sett så många rasponnyer som presterar på hög nivå... Många av dem presterar inget överhuvudtaget annat än att visas på utställningar. Den lilla fysiskt krävande ansträngningen kanske inte är tillräcklig för att hästen skall få problem med sin åkomma och därför upptäcks den aldrig...

Omvänt... hur många ponnyer som inte presterar på högre nivåer ställs i en röntgen för en ordentlig hältutredning när de är lite halta.
Långt ifrån alla enligt min erfarenhet.

Tyvärr är det ju vanligt, oavsett ras att om man har ett sto som av olika anledningar inte håller för arbete så sätter man henne i avel. OFTA är anledningen till att hon inte håller ens känd.

Som jag skrev ovan så röntgade jag nordisstoet innan betäckning trots att jag visste att det inte var ett krav för rasen (endast hingstarna hade det kravet) + att hon fått avkommor tidigare. Men jag ville vara säker då avkomman skulle fortsätta i aveln. Likaså röntgade jag min förra tax vilket också inte är ett krav för rasen (var inte då iallafall) och veterinären var mycket snopen när jag propsade på det. Men jag ville åter veta ifall han skulle bli så framgångsrik att han skulle gå till aveln + att jag ville veta innan han fick börja jobba fullt ut.
men det var inget svar på min fråga. Röntgar du enbart efter cystor eller kollar du allt en häst kan ha som skelett defekt innan du sätter den i avel? Dvs hovar, benen, hasen och knät? Röntgade du ditt nordissto för att kolla at hon inte hade spattförändringar i haserna?

Min undran var hur mkt och när man ska sluta leta defekter som inte finns upptäckt i en ras?

Som någon annan skrev att ponnier itne presterar. De flesta ponnier används till barnridning. De rids i fel form, flängsrids betydligt mer än vad stora hästar görs. Har ofta tyngre ryttare procentuellt av sin egen vikt, än vad stora hästar har. Måste en häst tävlas i WC för att kallas höpresterande? Ridskoleponnier brukar hålla längre än ridskolehästar.
Visst finns det även hästar som tillbringar sitt liv i snöre och i avelsboxen men de är så försvinnande få i sverige.

Min fråga till er andra är fortfarande;
Ska man röntga efter alla kända defekter som finns på andra raser, trots att de inte är kända inom sin egen ras, innan man vågar sätta sitt sto i aveln?

Min NWR ponny har cystor i sina bakknä, en custa i vart knä, en knappt befintlig och en som är lite större. Han går på elitnivå i dressyr och räknas som en av Sveriges bästa ponnyer. Dock får man leva med att han kanske håller hela livet eller att han blir halt i morgon. Man kan ju operera bort cyster, iaf de som sitter i knäna med 65% chans att det ska bli bra, man kan också om de spricker testa en behandlig med kortison då de finns de som blivit bra med det ( om cystan spruckigt då)

Nej jag skulle inte avlat på ett sto med cystor. Jag kan tycka att det kanske kan vara en ide att kräva röntgen även på stona.!

Vad jag vet idag om OCD/cystor så skulle jag röntga has-, knä- och kotleder innan avel, ja. Jag röntgar ju ev.avelshund för både OCD och HD samt ögonlyser den för att inte sätta en defekt hund i avel.

Nordisstoet var högpresterande i stort sett hela sitt liv och vi hade ingen tanke att misstänka spatt så nej, hon röntgades inte för det. Hon arbetade med skogs- och jordbruk samt reds i dressyr och western...och nej, dom behöver inte tävla i WC för att räknas som högpresterande utan hårt dagligt jobb räcker. Min f.d. tävlingshäst tränades aldrig under 2 timmar varje dag...:cool:

När är det försent för att agera? Jag hoppas att arabfolket lyckas hejda den utveckling dom har sett i sina led...och jag återkommer till att de är suveräna som lyfter upp problemet:bow:

Jag tror att en viktig anledning till att ponnier håller bättre är deras byggnad och storlek.

Rent krasst så innebär en stor häst en större belastning, men skelett och leder är inte så mycket större och grövre i förhållande. Stora hästar växer också fortare och har kortare tid att bygga ett bra skelett, dessutom ställer det högre krav på riktigt bar uppfödning vilket inte alltid är fallet. Dessutom blir ett böjt spår mycket mer böjt för en större häst = större slitage på leder etc.

Jag anser att man bör röntga/kolla igenom sitt sto för de defekter som är kända inom rasen. Även om de andra finns så kan man kanske anse att de inte är ett stort problem då de inte kommit upp till ytan. Hingstar däremot anser jag att man kan röntga för de kända defekter som finns. En hingst får i regel mycket fler avkommor än ett sto och har därmed ett mycket större genom slag i aveln.

Mitt intryck är nog att det inte finns några avelsföreningar som försökaer dölja problem? Inte vad jag har upptäckt/uppfattat iallafall. Welshen har inga speciella problem vad som är känt så varför stoägarna skulle börja totalutreda sina ston innan som sätts i avel låter för mig mycket besynnerligt. Kolla för sjukdomar ja, men inte röntga högt och lågt om man inte har anledning att misstänka någonting.

Hilsen HB - som inte röntgar sina ston.

Nu är det ju "folket" som reagerar och som kommer att ta upp det med sin avelsförening, inte tvärtom. Jag skulle ju verkligen vilja veta om föräldradjuren till min häst har ev.cystor och helst också andra avkommor för att kunna avgöra om det är troligt att det handlar om en ärftlig sådan...det råder ju lite tveksamheter om just cystor i kotleder/ben. Men, utan generell röntgen får jag inte svar på det. och hur som helst väljer jag att inte avla på hästen. Skulle jag någonsin fundera på en WC (ja, vilken hästras som helst faktiskt) igen kommer jag att ha röntgenkrav innan köp, garanterat:cool:

Nu är det ju "folket" som reagerar och som kommer att ta upp det med sin avelsförening, inte tvärtom. Jag skulle ju verkligen vilja veta om föräldradjuren till min häst har ev.cystor och helst också andra avkommor för att kunna avgöra om det är troligt att det handlar om en ärftlig sådan...det råder ju lite tveksamheter om just cystor i kotleder/ben. Men, utan generell röntgen får jag inte svar på det. och hur som helst väljer jag att inte avla på hästen. Skulle jag någonsin fundera på en WC (ja, vilken hästras som helst faktiskt) igen kommer jag att ha röntgenkrav innan köp, garanterat:cool:
Ja, tyvärr är det ju oftast så att de som reagerar mest har fått lära sig läxan den hårda vägen. De som inte vill kännas vid att problemet kanske finns har (ännu) inte råkat ut för något...

Carina på Silver Arabians - som inte heller köper några nya hästar utan röntgen.

En fråga till dig Carina som faktsikt verkar ha kommit långt med detta med cystor.
När började du uppmärksamma problemet?
Röntgade du samtliga ston innan dom betäcktes?
När röntgade du din första häst?

Anledningen till att jag frågar är att många verkar inte ha det minsta bråttom, utan inväntar en ev hälta. En del ston hinner få ganska många avkommor! :mad:

Mvh Li

En fråga till dig Carina som faktsikt verkar ha kommit långt med detta med cystor.
När började du uppmärksamma problemet?
Röntgade du samtliga ston innan dom betäcktes?
När röntgade du din första häst?

Anledningen till att jag frågar är att många verkar inte ha det minsta bråttom, utan inväntar en ev hälta. En del ston hinner få ganska många avkommor! :mad:

Mvh Li
Jag röntgade mitt första sto för 5 år sedan. Nej, jag röntgade inte alla ston i början. Jag insåg nog inte allvaret i det hela förrän för ett par år sedan.

Carina på Silver Arabians

Jaha, ja det är samma med mig.
Avkommor har ploppat ut, men jag hade inte en susning om att det var ett problem, snarare tillfälligheter.
Värre är, tycker jag, när man vet att det ser ut på ett visst sätt och ändå avlar och tar fram föl för jämnan.

Ja men nu vet vi ;)

Li

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka