Cystor hos Arabhästar?

Hera_62

Trådstartare
Har en arab som har ont i ett bakknä, vi ska iväg på hältutredning nästa vecka.
Nu har jag fått höra att cystor i bakknäna är lite rastypiskt för araber. Är det någon som vet något om det? :confused:

Sv: Cystor hos Arabhästar?

Ja, tyvärr så är det vanligt på araber. Min har cystor i båda bakknäna. Fungerar som promenadhäst vissa perioder. Just nu har hon väldigt ont av dom så då rider jag inte. Cystor är ärftligt så avel är inget att rekommendera. Hört att 50% av alla araber har cystor. En del kan leva fullt normalt med dom. Går även att operera. 50% chans att hästen blir bra. Hoppas inte din häst har cystor. Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har kämpat med vår häst i ett par år nu. I princip hela hästen är genomgången, nu är vi inne på om det är bakknäna som spökar... 2
Svar
26
· Visningar
2 126
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
821
Senast: tara
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 239
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
575
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka