Cysta i strålbenet.

Blomskan

Trådstartare
Finns det någon här inne som har erfarenhet av hästar med cysta i strålbenet?
Berätta gärna om det.
Var cystan stor?
När upptäcktes den?
Blev hästen frisk eller fick den avlivas?

Dela med er av era erfarenheter!

Sv: Cysta i strålbenet.

Jag har erfarenhet av bencysta i hovbenet. Vet inte om det är av värde för dig men jag berättar så får vi se!

Min häst, då 6år gammal gick in från hagen på tre ben en dag. Det visade sig vara en cysta som satt centralt i hovbenet och som dessutom gick rakt upp i hovleden. Ingen bra diagnos alls. Avelssto och T-märkning direkt. Hon fick gå med föl och efter två år ungefär ville vi röntga igen eftersom hon inte visat tillstymmelse till hälta på minst ett och ett halvt år. Döm om allas förvåning när bencystan läkt ihop och bara fanns kvar till viss del i hovbenet. Kan bara beklaga att jag t-märkt henne innan hon fick föl...

Det låter ju helt fantastiskt att det hade "gått tillbaka".
Det visar ju att det faktiskt kan finnas hopp för framtiden.
Hur var hon riden när detta upptäcktes?
Tävlades och tränades hon?

Vi har en häst som fick en diagnosticerad skelettcysta i ena frambenet som föl. Prognosen var riktigt dålig men han fick vila och växa (minns inte vilken eventuell behandling som utfördes). Cystan gick i alla fall tillbaka mot alla odds och till veterinärernas förvåning.

Han reds in som 2½-åring. Gick främst hoppning (upp till 120) som 5-åring och har nu som 6-åring tränats och tävlats i fälttävlan.

Sådana här historier gillas! ;)
Då finns det ju som jag sagt tidigare, iaf hopp!

Hon tävlingsreds eller hur man ska uttrycka sig. Alltså ordentligt använd. Hade dessutom haft ett föl som 4-åring!

Har inte erfarenhet av cysta i strålbenet men i bakknät som satt dumt i leden. Han opererades som 3 åring efter ett antal försök av behandling. Prognosen var inte god, ca 30% att han skulle bli bra.

Vi hade procenten på vår sida och han är nu 8 år och har inte visat något obehag ännu och han har tränats hårt ett tag. Undviker att hoppa och rida mkt på bana för att minsk belastningen.

Man kan nog inte rakt av jämföra cystor i strålbenet med cystor någon annanstans i kroppen. Strålbenet är ett litet ben beläget "bakom hovleden" och dt utsätts för stort tryck vid rörelse, eftersom djupa böjsenan går precis bakom. Så lidanden i strålbenet har oftast sämre prognos än på andra ställen i kroppen.

Min häst vrickade/stukade sig fruktansvärt illa som treåring under en sedering. Under hältutredningen hittades en cysta i hovbenet som sekundärfynd. Det har dock inte stört henne överhuvudtaget. Hon har inte varit halt en enda dag sedan hon blev bra från skadan hon fick under sederingen, fast det tog nästan 1 år...:crazy:

Jag har en bekant med en äldre häst som blev halt Orsaken var en cysta i strålbenet. Den fick vila ett antal månader men hältan blev inte bättre så den togs bort.

Om jag har fattat saken rätt så behöver inte en cysta i strålbenet vara ett problem. Strålben på friska, ohalta hästar har varierande grad av cystor. Däremot så kan hästen fortfarande har strålområdeshälta vilken beror på smärta från någon eller några av strukturerna i strålområdet t.ex. strålben, strålbensbursa, djupa böjsenan eller dess infästning etc.
Detta kan sammanfalla med cysta i strålbenet men behöver inte alls ha med saken att göra.

Vill man försöka ta reda på exakt var de sitter så är det magnetkamera som gäller. Strålbenshälta är ofta hovvårdsrelaterad. långa tår och/eller understuckna trakter kan vara en (hoven i bakvikt) orsak.

Min häst vrickade/stukade sig fruktansvärt illa som treåring under en sedering. Under hältutredningen hittades en cysta i hovbenet som sekundärfynd. Det har dock inte stört henne överhuvudtaget. Hon har inte varit halt en enda dag sedan hon blev bra från skadan hon fick under sederingen, fast det tog nästan 1 år...:crazy:

Förlåt...det var kortbente och inte hovbenet...

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
432
Senast: Mearas
·
Hundhälsa Ju mer jag försöker läsa, desto snurrigare blir jag. Kan någon reda ut om begreppen i rubriken är samma sak? Och vilka åtgärder som...
Svar
5
· Visningar
837
Senast: Åsa A
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 227
Senast: Blyger
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 512

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Svamp?
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat