Cykelkorg?

aneeette

Trådstartare
Som vanligt, när man inte vet var man ska leta så vänder man sig till Buke! :D Jag har tänkt skaffa en cykelkorg så småningom så jag kan fara ut och cykla med mina hundar till våren/sommaren. Den äldre hunden kan ju springa själv, men den lilla kommer vara alldeles för liten för att springa, så jag tänkte att han skulle få sig en cykelkorg att åka i.

Jag hittar bara sånna som är alldeles för små för att han ska kunna åka bekvämt. Var kan man få tag i någon cykelkorg som rymmer en hund i 6-7kilosklassen och är runt 34-38 cm hög? Den ska helst inte kosta allt för mycket, men jag betalar hellre lite extra för en bra korg! :)

Tanken är att med tiden kunna växla hundar i korgen, så man kan cykla en bit, en åker och den andra springer, och så växla så att den som springer får åka osv =)

Sv: Cykelkorg?

Transport-cykelkärra med utställningsbur på är både bekvämare och säkrare. I cykelkorg åker de ganska oskyddat. I en cykelkärra får dessutom båda plats att åka om du vill åka snabbare och längre än hundarna klarar.

Delvis *kl* men jag håller med dig.

Fick en avlagd barncykelkärra och i den åker min lilla hund när vi ska "gasa på" lite och det t ex är varmt (hon är extremt värmekänslig pga sin platta nos). Jag sätter fast henne i en sele och det går superbra. För det mesta springer hon själv vill jag poängtera, hon har bra kondis.

Min cykelkorg är köpt på biltema för typ 35 spänn. Min dvärgschnauzer står fortfarande i den utan problem (36-37 cm hög).

Min cykelkorg är köpt på Clas Ohlson. När jag hade tre hundar så hade jag två i cykelkorgen och en i en ryggsäck på ryggen, de väger 6-7 kg och är mellan 31-36 cm höga. Nu har jag fyra hundar och måste fundera på var jag ska göra av den fjärde... lutar åt någon smart lösning med cykelkärra med gallerbur ovanpå.

Köpte en sådan där vanlig flätad korg att hänga på styret till min dvärgschnauzer på 7,8 kg (35 cm i mankhöjd). den är dessutom lite högre där fram så att det blir som ett litet vindskydd. Brukar lägga i en fleecefilt och sen i med hunden och det fungerar perfekt.

Köpt på ebay för 200 kr.

Innan det hade vi en vanlig cykelkorg i metall köpt på biltema tror jag där jag la i en kudde och en filt så att det skulle bli bekvämt för honom.

Tack för alla tips! En cykelkärra kanske det blir så småningom, det är dåligt med ekonomin just nu! :)

Jag byggde en själv när skruttan var liten.
En gammal öl back i plast och en blå back från Ikea, som jag skar titt-ut hål i.
Fungerade helt suveränt!

Bilder;
Bild119.jpg

Bild118.jpg

Jag fick med en jättebra korg till min cykel. Det är en en Monark o korgarna finns att köpa lösa.
Voffi älskar att åka cykel, han är en riktig glidar hund :)

091124002.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
958
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Någon som ska till Elmia hund i helgen? Jag funderar löst på att åka dit på lördag men hittar inte svar på mina frågor på hemsidan. Jag...
Svar
3
· Visningar
261
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 302
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka