Cykelkorg åt hund

Filbunke

Trådstartare
Jag letar runt efter en smidig cykelkorg att ha hunden i men jag tycker att allting verkar så ostabilt. Maxvikten brukar ligga på 6-8 kg och min hund väger 7, vad händer då när man sätter hunden i korgen, välter

En av mina uppfödningar åker i cykelkorgen när hon blir less på att springa bredvid.. Hon är en Amstaff! Haha. Förvisso en väldigt liten tjej på ca 20 kg, men ändå. Mig veterligen så har dom ingen speciell korg, hon bara hoppade upp i den vanliga en dag och har gjort det i 4 års tid nu..

Jag har alltid cyklat med mina hundar i cykelkorg, ibland åker de två åt gången och då blir vikten 12-14 kg. Har aldrig haft en cykelkorg anpassad för hund utan kört på en vanlig.

Jag letar runt efter en smidig cykelkorg att ha hunden i men jag tycker att allting verkar så ostabilt. Maxvikten brukar ligga på 6-8 kg och min hund väger 7, vad händer då när man sätter hunden i korgen, välter
Nu kom inte hela texten med såg jag..

Problemet är väl att cykeln blir så ostabil? Lär den inte välta?

Dessutom måste hon ha galler för, annars hoppar hon ut. Kan man ha en korg på pakethållaren eller på sidan?

Du måste ju hålla i cykeln, annat välter den oavsett om du har korg fram eller bak och vikten på hunden. Jag brukade cykla mycket med korg där fram (flätad korg för hund som man bara kunde hänga på och av vid behov) när jag studerade och ej hade bil. Funkade bra både med hanen på cirka 8,2 kg och tiken på 6 kg (korgen klarade av 7 kg enligt beskrivningen).

Brukade även ha mycket grejer i korgen när jag handlade, gick utmärkt det med. Men var också noga med att hänga av korgen och ha den ståendes inne om det regnade, annars suger grenarna åt sig vatten och det sliter snabbt på korgen.

Meningen är väl att du ska cykla med hunden, inte låta den sitta där ensam?
På lokala butiken har jag sett speciella korgar för hund, de har galler på.

Vår sitter i vanliga, de kan komandot stanna så då stannar de. Bara träna :)

Rubs i korg, cyklen står i lutning därför välter den inte + att han sitter still.

Cyklar jag ensam med båda åker de i denna

sitter fatspända i selarna så de inte kan råka ramla ur.

Om jag cyklar med båda har jag den ena i den vanliga cykelkorgen och den andra i en korg på pakethållaren:
cykelkorg-bak.png

Den är gjord för upp till 12 kg.

@Kakis Var har du hittat en för pakethållaren? Hur spänner du fast den i cykeln? (sorry för litet trådkap men mina kaniner vill också på utflykt!)

@tolksele På petsonline. Det är en skena under som man spänner fast i pakethållaren, lite som ett skruvstäd. Snabbt och lätt att spänna fast. Jag har ju inte på den mer än just när jag cyklar med båda hundarna. Klart kaninerna ska på utflykt :D

Du måste ju hålla i cykeln, annat välter den oavsett om du har korg fram eller bak och vikten på hunden. Jag brukade cykla mycket med korg där fram (flätad korg för hund som man bara kunde hänga på och av vid behov) när jag studerade och ej hade bil. Funkade bra både med hanen på cirka 8,2 kg och tiken på 6 kg (korgen klarade av 7 kg enligt beskrivningen).

Brukade även ha mycket grejer i korgen när jag handlade, gick utmärkt det med. Men var också noga med att hänga av korgen och ha den ståendes inne om det regnade, annars suger grenarna åt sig vatten och det sliter snabbt på korgen.
Jo självklart att man inte kan ställa cykeln och gå därifrån, men det känns som den lätt tippar? Typ när man stannar vid övergångsställ osv.. Eller är jag knäpp? :) :p

Om det är en sån flätad korg man tar av, sitter den inte ostabilt då? Jag tänker att den måste vara fastskruvas för annars åker den bara omkring.

Meningen är väl att du ska cykla med hunden, inte låta den sitta där ensam?
På lokala butiken har jag sett speciella korgar för hund, de har galler på.

Vår sitter i vanliga, de kan komandot stanna så då stannar de. Bara träna :)

Rubs i korg, cyklen står i lutning därför välter den inte + att han sitter still.

Cyklar jag ensam med båda åker de i denna

sitter fatspända i selarna så de inte kan råka ramla ur.

Nej men jag är ändå orolig för att själva cykeln ska bli ostabil. Typ att jag ska tappa den och ramla. Eller så är jag nojig. :)

I detta fall är det inte så lätt som att träna hunden att stanna i cykelkorgen :)

Jo självklart att man inte kan ställa cykeln och gå därifrån, men det känns som den lätt tippar? Typ när man stannar vid övergångsställ osv.. Eller är jag knäpp? :) :p

Om det är en sån flätad korg man tar av, sitter den inte ostabilt då? Jag tänker att den måste vara fastskruvas för annars åker den bara omkring.
Borde väl inte tippa lättare än när man har en massa matvaror i korgen? Har aldrig kört med hund, men har haft fullastad cykel utan att tippa så det lär inte vara ett problem.

@Springer Har funderat på det men vågar inte ha smådjuren i bara sele i en vanlig korg. De är inte alltid pålitliga och som de smådjur de är gillar de inte att sitta fast.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
370
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 731
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 203
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 145
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka