Cykelhjälm?

CosmicQueen

Trådstartare
Är det tillåtet att tävla med cykelhjälm? Vad har ni för hjälmar då ni tävlar?

Jag har en Sport ventilationshjälm, ifrån Börjes, finns ej längre dock. Gillar den jättemkt. Men nu har den spruckit på båda sidorna & på skärmen. Bara hårdplasten utanpå som spruckit, men ändå... Såvitt jag vet har jag aldrig ramlat av i den, men däremot tappat den i backen/golvet x antal ggr. :o :o

Så det känns som om det kanske är dax för en ny hjälm av säkerthetskäl och är därför nyfiken på vad ni har för hjälmar och om det är tillåtet att tävla med cykelhjälm? Har för mig jag sett sådanna på tävling iaf..

Sv: Cykelhjälm?

Ja, det är tillåtet att tävla (ej CR) med cykelhjälm med hårt skal.
Mia har troxelhjälmar på distansritt.nu Kolla in dem.
// Linda

Är det alltså inte tillåtet med med cykelhjälm på CR? Varför?

Jodå, jag har tittat på hjälmen på distansritt.nu. :)

Cykelhjälm kan säkert vara skönt, lätt och luftigt. Men man ska nog passa sig lite för den där modellen som är "spetsig" baktill. Det kan ju inte vara bra på något vis för nacken att landa på den där spetsen.

Jag har en Casco Youngster och är väldigt nöjd med comforten. Den är inte så snygg på mig, ser ut att sitta "ovanpå" huvudet (vilket den inte gör, den sitter mot hjässan). Det bästa med den är att den är justerbar i storleken med en liten ratt i nacken. Så på vintern/när man är dyngsvett kan man lätta lite på den, och när det blåser kan man dra åt lite extra hårt ;).
Du hittar Cascon hos återförsäljare för "En riktig ridsportsbutik".

Och såhär ser den ut:
youngster_g.jpg

Kan det kanske vara för att de räknar med fler yngre och mindre erfarna ryttare i CR som cykelhjälm inte är tillåtet där? På samma sätt som det inte är tillåtet i CR att ha hästen i grimma i grinden?

Tack för tipset, den var snygg. :)

Den cykelhjälmen jag tittat på är inte spetsig bak och dessutom BLÅ. :love: :D

Ang CR & cykelhjälm så kan det nog vara så ja.

använder hjälmen som mia säljer! helt underbar tycker jag! mycket skönare än dom andra sorter jag provat t.ex den "lätta" hjälmen på lantmännen, minns ej namnet på den, och definitivt mkt skönare än cykelhjälmar och vanliga hjälmar!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka