Sv: Cushings?

Behandlingen är tabletter, min häst (halvblod 600 kg) får en halv tablett en gång om dagen. Jag stoppar ner tabletten i blött foder, den löser sig snabbt, så det har aldrig varit några problem att få i henne den.
Så skulle det vara cushings så tycker i alla fall inte jag att medicinen är något bekymmer.

vad har du för medicin då?
jag har haft både gröna och råsa/orangea piller (prekotil och glömt namnet på det andra) och de har varit "olösliga" när jag provat :)

Hon får Pergolid, rosa tabletter. Lösliga är väl fel ord, de smälter snarare och blir gegga. Tillsammans med blötlagda pellets blir det i alla fall lätt att få ner.

tack, läst om det mest på engelska och inte riktigt förstått allt, och vet sa att det var en tumör. fast man kanske säger det för att det ska kunna förklaras på ett "lätt" sätt.

Ingen orsak.. Förr trodde man att orsaken var en tumör (eftersom vävnaden mycket riktigt blir större, hypofysen förefaller sjukligt stor vid obduktion etc).

ungefär som hovbensrotation kallas just dito trots att det inte är hovbenet i sig som roterar

Det där är ju lite av ett favvoämne för mig.. Dock kan man ju se på ledvinklarna (kotben, kronben, hovben) att vinklarna är förändrade, vilket innebär att hovbenet lutar onaturligt (alltså ÄR roterat).. Dock är det ju inte primärt roterat, utan till följd av den felaktiga hovformen som uppstår vid fång (t.ex. kraftigt förhöjda trakter) och framförallt felbehandlad (felverkad) fång.

Min ponny (korsning island/shettis) som är 17 år fick diagnosen cushing för ett par månader sedan. Det började med att han fick ett fånganfall med hovbensrotation i Oktober 2006, han behandlades för det (boxvila i sex veckor och smärtstillande) och blev bättre. Efter första anfallet satte vi han på sträng diet och sommaren som kom fick han gå i vinterhage helt utan gräs. Han klarade sig bra med undantag för ett litet återfall (några hade slängt in nyslaget hö i hagen som han kom åt..:devil:)
Efter det så klarade han sig bra fram till i somras då han fick ett nytt anfall, kraftigare den här gången, Trots att han gick på samma diet och i samma hage som tidigare. Vi ställde han direkt i sjukhage med ett tjock lager sand, gav smärtlindring och lät han vila. Han stod i nästan tre veckor men utan att det blev bättre. Fortfarande bultande puls, kokheta hovar samt smärtor.
Jag var helt förtvivlad och ringde dagligen kliniken (Atg täby) men de sa att vi bara skulle vänta och se vad som hände. Men han blev inte bättre, snarare sämre, hans mage började krångla pga buttan och han hade fortfarande stark puls och mycket ont. Nu började kliniken och vet tvivla på att han någonsin skulle bli bra och sa till oss att det bästa nog vore att ta bort honom.
Jag blev fullkomligt förkrossad och grät och grät i dagar, jag trodde att jag skulle förlora min ponny och bästa vän, min livskamrat. Men då han betyder så otroligt mycket för mig och min familj så vägrade vi att bara ge upp, vi ville åtminstone att två olika veterinärer/kliniker skulle säga samma sak, att det inte fanns något att göra. Så vi tog kontakt med Strömsholm och åkte in med honom till dem. De tog genast av skorna (något som täby hade avrådit oss från att göra) och filade ner hovarna så korta så att det nästan blödde. Sedan blev vi ordinerade att ställa han på boxvila (och då var det verkligen boxvila, fick inte ens gå utanför boxen när vi mockade) med tjockt lager spån, undvika smärtlindrande med tanke på magen och bara avvakta. Micke (hovslagre på störmsholm) var väldigt positiv och tyckte inte att hans hovar var i så dåligt skick, han hade sett värre. Han sa att det viktigaste var bara att han skulle stå stilla, vila och verkligen få tid på sig att läka.
Han fick stå i boxen i nästan tio veckor. De var tio tunga veckor men det som gjorde att vi alla överlevde var tron och hoppet om att han skulle bli bättre, och bättre blev han! När vi åkte in med honom efter tio veckor så var han ohalt och hovarna var helt bra, fången hade gått tillbaka helt! Gissa om vi var lyckliga (lyckliga är kanske fel ord, snarare euforiska eller något i den stilen)
Dock så var inte allt helt rätt, även om hovarna var helt bra så var Zalle (min ponny) inte helt okej. Han började svullna upp i skapet, han svettades, var allmänt trött och hängig, gick ner i vikt och drack väldigt mycket. Eftersom vi kände att allt inte var helt bra så bad vi om att ta blodprov. Blodprovet visade att han hade cushing och han får nu medecin (pergolid samt en annan tablett som jag inte minns namnet på) och är idag en helt annan häst! Han är piggare än aldrig förr och hovarna mår toppen!
Tack vare strömsholm så har jag idag min ponny kvar, frisk och lycklig!

Oj oj vilket långt inlägg det blev, men jag ville verkligen skriva vad vi har varit med om för att ge alla som är i liknande situation hopp, och för att ge rådet att alltid dubbel kolla med olika veterinärer innan ni tar något slutligt beslut! Bara för att man får diagnosen cushing så betyder det inte att hästen inte kan bli bra igen, min ponny var riktigt illa däran men idag mår han som sagt prima! :love:

Tack igen for alla svar och vilken harlig solskenshistoria! Den ska jag komma ihag. Hur ar det med foder rekommendationer for Cushings hastar? Har dom nagon typ av strikt diet liknande fanghastar eller racker det med medicinering?

De har pga sin insulinresistens extra lätt för att drabbas för fång. Därför gäller samma rekomendationer som för övriga fånghästar.. Mkt grovfoder, extremt lite kraftfoder.. Det man vill undvika i fodret är de lättlösliga kolhydraterna. Viktigt är också att vara väldigt försiktig vid foderbyten.

En annan sak som är viktigt att tänka på gällande utfodringen är att det inte ska gå för lång tid för cushing hästar mellan "målen". Det är viktigt att deras magar aldrig blir tomma, det får absolut inte gå mer än 7-8 timmar mellan de olika fodringarna.Helst så ska de ha fri tillgång på grovfoder men eftersom det inte alltid är möjligt med tanke på fång- och övervikts risken så kan man lösa det genom att ge fri tillgång på halm. Min ponny får 6 kilo hö om dagen och har alltid tillgång till halm, både ute och inne. Han är inte överförtjust i den då det är kornhalm (Vet rekommenderade att vi inte skulle ge havrehalm pga att den är mer näringsrik och kan innehålla spår av havre) Men han har i alla fall alltid om han skulle få lust, vilket händer när han börjar bli för uttråkad eller hungrig ;)

Blodprovet visade att han hade cushing och han får nu medecin (pergolid samt en annan tablett som jag inte minns namnet på) och är idag en helt annan häst! Han är piggare än aldrig förr och hovarna mår toppen!
Tack vare strömsholm så har jag idag min ponny kvar, frisk och lycklig!

Det är alltid roligt att läsa om engagerade hästägare som kämpar för sina hästar. Det måste kännas skönt att din häst klarade sig igenom fånganfallet. Tyvärr verkar dom inte ha en susning på ATG Täby hur fånghästar ska behandlas.

Många Cushingshästar är också insulinresistenta. När du tog blodprov vilka tester gjordes?
Pergolid hjälper mot Cushings men är din häst även IR så måste du vara mycket noga med foderstaten annars finns det risk för nya fånganfall.

Tack för du delar med dig. Halm är i de flesta fall mindre energirikt än hö... För mycket energi leder ju till överviktsproblem. Dock vill jag bara poängtera att det är viktigt att inte tro att halm är "ofarligt" bara för att det är just halm.. I rund svängar innehåller halm ungefär halva energiinehållet om man jämför med hö... Vilket innebär att du (med hänsyn till energiinehållet) kan fodra med dubbelt så mkt halm som hö utan att hästen får mer kalorier=lägger på sig mer. Detta är såklart bra i de fall mn vill öka mängden grovfodergiva för att tillgodose hästarnas tugg- och födosöks behöv.
Det ska också kommas ihåg att även fånghästar behöver proteiner, näring, vitaminer, mineraler spärämnen etc som vilken häst som helst... Detta finns det oftast ca 0 av i halm, varför tillskott då är viktigt. Också viktigt att analysera sitt grovfoder och beräkna vilken mängd som skall ges utifrån det.

Tillägg: Det är viktigt på alla hästar att det inte går för långt mellan målen. 7-8 h är skadligt för alla. Att det skulle vara någon skillnad på cushing just har jag inte hört.. Har du någon aning om varför och någon källa till det? Skulle vara väldigt intressant för mig att veta. Tack isf!

*delvis knapplån*

Senast ändrad:

Det är alltid roligt att läsa om engagerade hästägare som kämpar för sina hästar. Det måste kännas skönt att din häst klarade sig igenom fånganfallet. Tyvärr verkar dom inte ha en susning på ATG Täby hur fånghästar ska behandlas.

Många Cushingshästar är också insulinresistenta. När du tog blodprov vilka tester gjordes?
Pergolid hjälper mot Cushings men är din häst även IR så måste du vara mycket noga med foderstaten annars finns det risk för nya fånganfall.

Ja du anar inte hur lycklig jag är! :love: Går inte att beskriva, den finaste "presenten" som jag någonsin kan få!

Håller med dig om Atg, vill inte prata skit eller så men jag är väldigt tveksam till deras kunskaper just kring fång. Tänk om vi nu hade lyssnat på dem och tagit bort vår ponny, helt i onödan! Usch får ont i magen bara av att tänka på det..

Han är även insulinresistens och får medecin för det med (någon diabetes medecin för människor tror jag att det är, minns dock inte namnet) Nr vi tog proverna så visade det sig att han hade skyhöga insulin värden, han bara "samlar det på hög" i kroppen och kan inte göra sig av med det.
Så foderstaten kommer att förbli väldigt strikt och kontrollerad livet ut för hans del. För en risk för fång finns det ju alltid även om medicinen minskar risken.

Tack för du delar med dig. Halm är i de flesta fall mindre energirikt än hö... För mycket energi leder ju till överviktsproblem. Dock vill jag bara poängtera att det är viktigt att inte tro att halm är "ofarligt" bara för att det är just halm.. I rund svängar innehåller halm ungefär halva energiinehållet om man jämför med hö... Vilket innebär att du (med hänsyn till energiinehållet) kan fodra med dubbelt så mkt halm som hö utan att hästen får mer kalorier=lägger på sig mer. Detta är såklart bra i de fall mn vill öka mängden grovfodergiva för att tillgodose hästarnas tugg- och födosöks behöv.
Det ska också kommas ihåg att även fånghästar behöver proteiner, näring, vitaminer, mineraler spärämnen etc som vilken häst som helst... Detta finns det oftast ca 0 av i halm, varför tillskott då är viktigt. Också viktigt att analysera sitt grovfoder och beräkna vilken mängd som skall ges utifrån det.

Tillägg: Det är viktigt på alla hästar att det inte går för långt mellan målen. 7-8 h är skadligt för alla. Att det skulle vara någon skillnad på cushing just har jag inte hört.. Har du någon aning om varför och någon källa till det? Skulle vara väldigt intressant för mig att veta. Tack isf!

*delvis knapplån*

Du har helt rätt, man ska inte vara helt oförsiktigt med halm heller då det faktiskt innehåller en del det med, även om det innehåller betydligt mindre än hö. Min häst äter dock inte alls mycket av sin halm, trots att han har fri tillgång till den dygnet runt. Fyller på hans nät som halmen ligger i inne i boxen kanske var tredje vecka. Jag har den mest där för att han ska ha möjlighet att äta om han vill. Hade han däremot varit en häst som verkligen äter halmen som han äter sitt hö så hade jag inte låtit han ha obegränsat med tillgång utan då hade jag portionerat ut en viss mängd om dagen som fick räcka. Vi har en annan fång ponny i stallet som mer än gärna äter halm och hon har inte fri tillgång utan får en viss mängd varje dag.

Det är såklart jätteviktigt som du säger att man måste räkna ut en ordentlig foderstat så att man ser att hästarna inte får brist på något, för även om fångisar och cushing hästar måste hållas på ens strikt diet så betyder det ju inte att man ska svälta dem ;)

Jag kommer inte ihåg vart jag läste eller hörde det där om antalet timmar mellan målen, skulle också gärna vilja få höra/läsa det igen eftersom jag inte kommer ihåg anledningen (annat än det uppenbara att hästar är skapta för att äta 18-20 tim om dygnet) Jag ska försöka ta reda på det, ska in till strömsholm på tisdag då kan jag fråga vet. berättar om jag får reda på något!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 430
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar