Cushings - vilken ålder??

Milene

Trådstartare
Har läst lite om cushings, och det står att det mest drabbar äldre hästar. Kan det även drabba yngre hästar, tex under 10 år?

Mvh Milene

Sv: Cushings - vilken ålder??

Det finns fall beskrivet redan från 9 års ålder ( enligt litteratur ) Dock ej så vanligt.

På en av mina ponnyer ställdes diagnosen vid 13 års ålder. Jag tror dock att det kan ha börjat tidigare då hon fick fång första gången (oförklarligt på vintern ) redan vid 10.

Förutom att hon var oerhört känslig för fång så hade hon inga andra symptom förrän förra vintern då hon plötsligt fick pälsförändringar ( delvis lockig päls ) samt fick fettdepåer över ögon, nacke och kors. Hon var inte överviktig för övrigt, snarare smal över revbenen. Hon hade dessutom ett fasteinsulinvärde på 89. Jag tog då prov för Cushing och de var kraftigt förhöjda. Nu medicineras hon med Pergolid och mår bra, har glansig fin normal päls, fettdepåerna har minskat eller försvunnit och hon verkar inte alls vara lika fångkänslig längre.

Senast ändrad:

vad kostar medicinen man ger vid cushings ungefär?

Man brukar börja med 1 tablett/dag ( Pergolid 1 mg ) vilken är den vanligaste doseringen. 100 tabletter kostar ca 1000 kronor.

ok. rätt dyrt i längden...
går sånt på försäkringen?

det är ju inte dyrt, det är 10 kr per dag! strunta i läsken eller kaffekoppen så har man till medicinen.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 366
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 775
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 367
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar