cushings syndrome o späcknacke!?

Sv: cushings syndrome o späcknacke!?

Har en häst med cushings syndrom. Har varit till Strömsholm med honom två gånger, och inte förrän andra gången visste de vad det var. Han är 18 år och veterinären sa att det hade gått så långt att det antagligen inte gick att bota. Därför ska han få somna in snart..

Lite nyfiken på andras erfarenheter av sjukdomen...

Hur mennar du att den gått förlångt?

Min häst har cushings syndrom jag har varit inne på Strömsholm 4 gånger. Och hon har alla symtomen på cushing,v dem till och med fotograferade henne.
Hon har haft två fång anfall, hovbenet har roterat 7-8mm och Mikael Westberg tror att det kommer gå att fixa, bara man lägger tid och pengar på det hela.
Hon får nu en pytteliten tablett i fodret som kostar ca 2980:- för 100 tabletter eller något sånt jag har glömt och är tyvärr inte hemma så jag kan kolla pris och vad den heter.
Och min Symfoni är 21år, pigg och fräsch för övrigt..
/R

Kan tillläga att jag var till Strömsholm idag där jag fick vet att hon hade de högsta värdet för cushing, vanliga fall brukar det vara ca 50 men hon hade 850 och dem ska ta blodprov om 6veckor för att se om man ska reglera dosen..

/R

Min älskade Symfoni har "Cushings syndrom"!
Hon har precis alla tecken på "Cushings syndrom".

Tjurnacke, kulor över ögonen som är vätske fyllda, bukmage, tjurnacke ,hon en äldre dam (21år i maj), pälsbeklädnad, kissar och dricker otroligt mycket mer än en frisk häst..

Symfoni hon fick fång den 9 oktober 2007.
Boxvila 4 veckor och fick först Finadyne pga av hennes ålder för dem trode Fenylbutazon skulle vara för starkt för henne men det fungerade inte på henne så hon fick Fenylbutazon i alla fall. Hon rätade genast upp sig.

Hon fick återfall den 16 November 2007.
De rådde mig att åka och röntga hovarna och se hur mycket hovbenet hade roterat.

Åkte till Sundbyholmshästklinik den 10 December 2007 och hovbenen hade/har sänkts/roterat ca 7-8mm. De såg prognosen som väldigt tveksamt, om de hade fått välja så skulle dem viljat avliva henne.

Ringde till Strömsholm 11 December 2007, då jag fick prata Med Mikael Westberg som inte tyckte det lät så farligt och han berättade att ca 90% av alla hästar han tar hand om och fixar i ordning brukade bli helt återställda.

Så vi bokade tid och åkte dit den 17 December 2007.
När vi väl var där första gången så hade hon fått hovböld pga felbelastning att hon stått mest på vänsterfram. Tog hål på den och fick åka hem igen efter hon fått diagnosen "Cushings syndrom". Och hon kunde genast gå efter att han hade öppnat upp bölden.

var på återbesök 4 Januari 2008.
Då han verkade hovarna för fång och fräste bort tå väggen, men öppnade inte upp för att hon ska eventuellt få gå ut om ca 5 veckor (Nu endast 2 veckor kvar tills vi ska på återbesök den 11 Februari.). Eventuellt så ska hon få gå ut då för att hon är stel i lederana pga flera månaders boxvila.

Nu äter hon Parkotil som kostar 2779:- för 100 tabletter. (Så det är också en kostnads fråga om man har råd eller vill spendera det på hästen som Mikael sa)
1 pytteliten tablett dagligen krossas i hennes kvällsmat och den lilla tabletten har nu efter 3 veckors tid börjat synas att de vätskefyllda ögonhålorna börjat gå tillbaka och pälsen har också börjat försvinna. Vad jag har läst här på buke och på olika ställen om cushing hästar så brukar dem bli som en unghäst igen.
Jag hoppas på det bästa nu!

Bara att höra av dig om du skulle vilja veta mer..

Cushings syndrom
Cushings syndrom är en endokrin sjukdom som innebär en överproduktion av kortisol i binjurebarken. Binjurebarksadenom, cancer, hypofystumörer med ACTH-produktion eller ACTH-produktion annorstädes kan alla vara orsaker. Cushings kan även utlösas hos patienter med höga kortisondoser.

Symtom
Patienten får bålfetma, månansikte och "buffalo hump", dvs en fettknöl på nackens nedre del. Huden blir skör och svårläkt och tillväxten hos växande individer hämmas. Skört skelett och högt blodtryck är vanligt. Depression förekommer. På grund av de ständigt höga glukosnivåerna i blodet utsöndras insulin oftare och i högre halt. Det leder i sin tur till insulinresistens och typ 2 Diabetes mellitus. Kortisolnivån kan vara normal på morgonen.

(Fakta: http://sv.wikipedia.org/wiki/Cushings_syndrom)

Människor kan även drabbas av Cushings syndrom.

Lycka till.
/R o S

Hur ser dessa kulor ut över ögonen? Sitter dom vid typ tinningen eller? Varför jag frågar är för att våran ponny har fyllt på ovanför ögonen...Annars är han pigg och glad, förutom att han är öm i framfötterna. Har tid på klinik, igen, den 26/2

Hur ser dessa kulor ut över ögonen? Sitter dom vid typ tinningen eller? Varför jag frågar är för att våran ponny har fyllt på ovanför ögonen...Annars är han pigg och glad, förutom att han är öm i framfötterna. Har tid på klinik, igen, den 26/2

75227_1205704383.jpg

Så ser ögonen ut.
Ska till Strömsholm 25/3 igen.
/R

Liknande trådar

A
Hästvård Min Pålla beter sig LITE onormalt. Vad tror ni det kan vara? I söndags körde vi en sväng, lite längre än vanligt, mest på grusväg och...
Svar
3
· Visningar
719
Senast: Alanis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10