cushings syndrome o späcknacke!?

Domino_s

Trådstartare
Skulle vilja veta lite mr om dessa sjukdomar....

Hade ny hovslagare ute igår och han nämde att mitt sto såg ut att ha detta.... Hon har även haft 2 fånganfall...(milda)....

Hur yttrar sej detta, och finns det något att göra åt det?

Hon är i normalhull nu, men har alltid varit MKT överviktig hos förra ägarna....Dom tyckte tydligen inte att det var något problem att ha en extremt fet unghäst på 2 meter högt bete....:confused:

I övrigt är hon mycket pigg och vaken i både ridningen och i övrigt, fin i pälsen och ser ut att vara hälsan själv....

//Domino_s

Sv: cushings syndrome o späcknacke!?

Kan tillägga att hon alltid har haft som "fettdepoer" en bit under manken framför sadelläget på båda sidor, dessa har blivit lite mindre alleftersom vikten försvunnit, men nu verkar det stå still....

//Domino_s

Det verkar som att vissa hovslagare är både veterinärer och hovisar i samma person!

Hur gammal är din häst, brukar inte cushings drabba äldre häster och att de får lång vågig päls som inte vill släppa?

Det verkar som att vissa hovslagare är både veterinärer och hovisar i samma person!

Hur gammal är din häst, brukar inte cushings drabba äldre häster och att de får lång vågig päls som inte vill släppa?

Jo....det är det jag också har hört....Så jag hoppas att det är så att hon inte har det....:)

Hon är superfin i pälsen...sätter typ inte ens vinterpäls....:angel:

Men ska jag börja stirra med att ringa vet. eller vad? :confused:

//Domino_s

cushings syndrome drabbar ofta gamla hästar och det orsakas då ofta av cancer i hypofysen. cushings syndrome kan inte botas på häst utan den kan överleva några år med bra medicinering.
Min svägerska fick avliva sin häst i somras pga cushings syndrome.

Om du är orolig så kan du enklast prata med en veterinär som kan testa din häst för cushings syndrome.

Tur man inte är häst för jag har oxå cushings syndrome men det är något helt annat.

Min älskade Symfoni har "Cushings syndrom"!
Hon har precis alla tecken på "Cushings syndrom".

Tjurnacke, kulor över ögonen som är vätske fyllda, bukmage, tjurnacke ,hon en äldre dam (21år i maj), pälsbeklädnad, kissar och dricker otroligt mycket mer än en frisk häst..

Symfoni hon fick fång den 9 oktober 2007.
Boxvila 4 veckor och fick först Finadyne pga av hennes ålder för dem trode Fenylbutazon skulle vara för starkt för henne men det fungerade inte på henne så hon fick Fenylbutazon i alla fall. Hon rätade genast upp sig.

Hon fick återfall den 16 November 2007.
De rådde mig att åka och röntga hovarna och se hur mycket hovbenet hade roterat.

Åkte till Sundbyholmshästklinik den 10 December 2007 och hovbenen hade/har sänkts/roterat ca 7-8mm. De såg prognosen som väldigt tveksamt, om de hade fått välja så skulle dem viljat avliva henne.

Ringde till Strömsholm 11 December 2007, då jag fick prata Med Mikael Westberg som inte tyckte det lät så farligt och han berättade att ca 90% av alla hästar han tar hand om och fixar i ordning brukade bli helt återställda.

Så vi bokade tid och åkte dit den 17 December 2007.
När vi väl var där första gången så hade hon fått hovböld pga felbelastning att hon stått mest på vänsterfram. Tog hål på den och fick åka hem igen efter hon fått diagnosen "Cushings syndrom". Och hon kunde genast gå efter att han hade öppnat upp bölden.

var på återbesök 4 Januari 2008.
Då han verkade hovarna för fång och fräste bort tå väggen, men öppnade inte upp för att hon ska eventuellt få gå ut om ca 5 veckor (Nu endast 2 veckor kvar tills vi ska på återbesök den 11 Februari.). Eventuellt så ska hon få gå ut då för att hon är stel i lederana pga flera månaders boxvila.

Nu äter hon Parkotil som kostar 2779:- för 100 tabletter. (Så det är också en kostnads fråga om man har råd eller vill spendera det på hästen som Mikael sa)
1 pytteliten tablett dagligen krossas i hennes kvällsmat och den lilla tabletten har nu efter 3 veckors tid börjat synas att de vätskefyllda ögonhålorna börjat gå tillbaka och pälsen har också börjat försvinna. Vad jag har läst här på buke och på olika ställen om cushing hästar så brukar dem bli som en unghäst igen.
Jag hoppas på det bästa nu!

Bara att höra av dig om du skulle vilja veta mer..

Cushings syndrom
Cushings syndrom är en endokrin sjukdom som innebär en överproduktion av kortisol i binjurebarken. Binjurebarksadenom, cancer, hypofystumörer med ACTH-produktion eller ACTH-produktion annorstädes kan alla vara orsaker. Cushings kan även utlösas hos patienter med höga kortisondoser.

Symtom
Patienten får bålfetma, månansikte och "buffalo hump", dvs en fettknöl på nackens nedre del. Huden blir skör och svårläkt och tillväxten hos växande individer hämmas. Skört skelett och högt blodtryck är vanligt. Depression förekommer. På grund av de ständigt höga glukosnivåerna i blodet utsöndras insulin oftare och i högre halt. Det leder i sin tur till insulinresistens och typ 2 Diabetes mellitus. Kortisolnivån kan vara normal på morgonen.

(Fakta: http://sv.wikipedia.org/wiki/Cushings_syndrom)

Människor kan även drabbas av Cushings syndrom.

Lycka till.
/R o S

Senast ändrad:

Hej!

Tack för ditt MKT utförliga svar....:bow:

Jag tittade riktigt noga på min mitt sto idag i stallet....

Dom "fettknölar" som hon har framför sadeln/under manken är MKT mindre än vad jag faktiskt kommer ihåg dom....har inte tänkt på dom så mycket det sista året, bara accepterat att dom är där ungefär....Men nu när jag kikade riktigt noga så såg jag att dom blivit betydligt mindre.

Kikade även efter det du nämnde om vätskefyllnaderna över ögonen, kunde inte se någon tendens till detta....Jämförde med valacken och dom såg i princip likadana ut....:)

Men jag skall ändå för säkerhets skull låta dom kika på henne när ändå nån annan skall ha ut vet. Man vill ju ta det säkra före det osäkra....:)

//Domino_s

Kan även tillägga att min tjej är 7 år iår och vad jag och min sambo kommit fram till så dricker och kissar hon inte mer än andra hästar....:)

//Domino_s

*KL*

Är det någon som vet hur det är med säkerheten gällande provsvaren på Cushing?

En häst i stallet (äldre) har ALLA symtom på cushing och veterinären var också övertygad om att hästen har det . Men provsvaren kom tillbaks negativa, hästen fullt frisk och nu står vi alla som ?.

Är svaren helt säkra eller kan de visa falskt? Tas proven lika på alla? Har ingen erfarenhet av detta med i det här fallet så togs två olika prov två dagar i rad. Först ett prov sedan fick hästen nåt i sig, vet inte vad och så ett prov morgonen efter.

Senast ändrad:

Detta vill jag också gärna veta....

Även exakt hur det går till att ta provet....:)

//Domino_s

Jag skulle nog snarare gissa på mild insulinresistens istället för cushings. En sådan häst skulle jag försöka hålla ner vikten på och ge kraftfoder utan för mycket stärkelse.

*KL*

Är det någon som vet hur det är med säkerheten gällande provsvaren på Cushing?

En häst i stallet (äldre) har ALLA symtom på cushing och veterinären var också övertygad om att hästen har det . Men provsvaren kom tillbaks negativa, hästen fullt frisk och nu står vi alla som ?.

Är svaren helt säkra eller kan de visa falskt? Tas proven lika på alla? Har ingen erfarenhet av detta med i det här fallet så togs två olika prov två dagar i rad. Först ett prov sedan fick hästen nåt i sig, vet inte vad och så ett prov morgonen efter.

Min älskade Symfoni har cushing med precis alla symtom.

Symtom: Tjurnacke, kulor över ögonen som är vätske fyllda, bukmage, tjurnacke ,hon en äldre dam (21år i maj), pälsbeklädnad, kissar och dricker otroligt mycket mer än en frisk häst och har mycket stor riska att få fång som utlöses av cushing..

Mikael Westberg såg det på engång när hon kom in att hon hade det men för säkerhetsskull tog dem ett blodprov då hon hade kommit med fastande mage till Strömsholm.

/ R

Är det bara äldre hästar som drabbas utav cushings syndrome. Eller kan det drabba alla åldrar?

Jag skulle nog snarare gissa på mild insulinresistens istället för cushings. En sådan häst skulle jag försöka hålla ner vikten på och ge kraftfoder utan för mycket stärkelse.

Jag gör mitt bästa för att hålla ner vikten på henne, just nu är hon i normal hull.

Hon får mycket hö och endast liten mängd kraftfoder....:)

//Domino_s

såvitt jag förstått det så syns det inte alltid på blodprov om det beror på tumör i hjärnan. så även om provsvaren är negativa så kan det ändå vara cushings.

även diabetes är svårt att diagnosticera hos häst.

ibland får man köra uteslutningsmetoden, och sen prova att medicinera och se om hästen svarar på det.

en jag känner hade två fjordston som hon fick ta bort i fång. mor o dotter. mamman var äldre men inte "fölet". där misstänktes cushings men eftersom dottern också blev sjuk var det antagligen diabetes, vilket ju är ärftligt hos människor så säkert samma hos häst. dessa hästar gick i grushage och utfodrades enbart med hö..

Unga hästar kan även få Cushings. Min häst var bara 5 när hon fick sitt första fång anfall. Veterinären anklagade alltid mig för att ha en tjock häst fast vi kämpade konstant mot övervikten. Hästen hade även en riktig späcknacke och hela frampartiet var fett fyllt (om man kan uttrycka det så). Även när hon gick ner i vikt var hon väldigt grov fram. Det tog 5 år innan någon kom på att det kunde vara Cushings och även i mitt fall var det en hovlsgare som kom på det. Det togs prover och konstaterades men när hon väl fick medicin så var det för sent och hon avlivades. Tänk om en veterinär kommit på tanken att testa för Cushings 5 år tidigare så hade hon kanske levt idag.

Har en häst med cushings syndrom. Har varit till Strömsholm med honom två gånger, och inte förrän andra gången visste de vad det var. Han är 18 år och veterinären sa att det hade gått så långt att det antagligen inte gick att bota. Därför ska han få somna in snart..

Lite nyfiken på andras erfarenheter av sjukdomen...

Liknande trådar

A
Hästvård Min Pålla beter sig LITE onormalt. Vad tror ni det kan vara? I söndags körde vi en sväng, lite längre än vanligt, mest på grusväg och...
Svar
3
· Visningar
719
Senast: Alanis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10