Cushings sjukdom

Lillkin

Trådstartare
Min hund fick diagnosen idag. I morgon börjar vi med Vetoryl 20 mg han väger 9 kg och är 7 år. Har läst massa skräckhistorier på nätet om medicinen så nu har jag världens ångest. Finns det någon som har erfarenhet av medicinen? Fungerade det bra?
 
Har ingen egen erfarenhet då den hunden jag hade som fick Cushings inte behandlades (beslut i samråd med veterinär, hade dock inte med själva medicinen att göra) utan fick hänga med så länge hon mådde bra. Däremot så har jag bara hört att medicineringen fungerat bra för de som valt att göra detta (det enda negativa jag hört är att medicinen är dyr). Att leta erfarenheter på nätet är som att googla sjukdomssymptom och tro att man förmodligen är döende med tanke på vad man hittar ... Jag antar att veterinären finns med i bilden så att man kan kontrollera att medicinen fungerar och att hunden mår bra på den dosering som skrivits ut.
 
Min hund fick diagnosen idag. I morgon börjar vi med Vetoryl 20 mg han väger 9 kg och är 7 år. Har läst massa skräckhistorier på nätet om medicinen så nu har jag världens ångest. Finns det någon som har erfarenhet av medicinen? Fungerade det bra?
Inga skräckhistorier. Exets föräldrar hade en borderterrier med Cushings som levde i flera år med medicinering, samma med en bekants mindre blandras. Inga större biverkningar och de togs bort av andra anledningar vid hög ålder. En vän förlorade sin hund bara ett halvår efter diagnosen (inte i Cushings) men medicinen fungerade bra tills dess.

Min förra hund, vilket är anledningen till att jag är insatt i alla andras hundar, fungerade bra på medicinen ett tag. Det som var det krångliga var insättningen och alla prover som skulle tas för att hitta rätt dos. Inga allvarliga biverkningar. Tyvärr var tumören elakartad.
 
Tack för era svar! Han har nu ätit medicin sedan i onsdags och vi märker redan markant skillnad. Inget kissande på natten längre och han dricker normala mängder vatten. Vi ska ta nya prover i slutet på veckan så jag hoppas det inte blir allt för mycket mixtrande med att hitta rätt dos då han redan svarar så bra.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
734
Senast: Lillkin
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
12 881
Senast: Bulldoozer
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 676
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 870
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp