Cushings och fång

R

Ridi

Min ene häst har en riktig fläsknacke. Hon har gått ner mycket i vikt för hon var väldigt tjock innan (vi har avsiktligt bantat henne men långsamt) och revbenen är lätta att känna nu men fläsknacken består. Har tidigare haft fång och har en ny veterinär som ansåg att hon kanske har cushings. Jag håller med om att något måste vara fel med ämnesomsättningen. Har försökt hitta info om sambandet mellan cushings och fång men inte hittat så mycket. Finns det någon som har mer information om detta.

Sv: Cushings och fång

Cushings och fång ger "samma" symtom, dvs varma hovar, kort steg, ibland avlastar den frambenen. Är ponnyn gammal?

Ja det hänger nära ihop pga rubbningarna som uppstår av cushingen, som är en slags tumör på hypofysen.

Det uppstår en rad problem av dessa rubbningar bla då fång, som om det tyvärr blir återkommande. Vi fick ta bort vår gamling pga detta efter ett par kraftiga fånganfall samt en rad andra symtom sm kom mer och mer. En del är hjälpta av medicin men inte alla.

Vad gäller fång av cushing sa vår vet att återkommer trots medicineringen men man kan hindra tex avmagringen som en del får samt den extrema pälsen mm.

Vår magrade aldrig utan fick de typiska fettdepåerna, f ö lagom i hull och pälsen satt envisare kvar sista vintern men var inte extrem.
Fick även problem med ögonen på slutet.

Vi missänkte inte alls cushing först eftersom han var pigg inte särskilt pälsig och i bra hull. Men det var fångattaxckerna tätt inpå varandra som fick vet på kliniken att lägga ihop det med resten, som var bla strålsvamp, ett bar hovbölder, ett svårläkt sår, samt ögonen och nacken som blivit grövre, samt fettansamling runt skapet. Allt detta kom relativt snabbt och fången återkom också välidgt fort efter behandling. Vet ansåg då att vi skulle ta bort honom av djurskyddsskäl och att det inte skulle vara etiskt att försöka vidare med medicinering som troligen inte skulle påverka fångbenägenheten tillräckligt.

Vår var 23 och pigg in i det sista förutom sista fångattacken som var fruktansvärd. Men en kompis häst var 21 är den fick det och en ponny i ett grannstall var bara 18 eller 19.
De fick tas bort också just pga fångattacker.

Cushings innebär att kroppen tillverkar för mycket kortisol (det kroppsegna kortisonet). Det är visat att kortison har kunnat ge fånganfall.
Minns inte riktigt hur och har inte hittat någon bra och enkel förklaring. SKulle kunna leta igenom mina skolanteckningar, men orkar inte riktigt nu.
Den senste forskningen har visat att fång beror på en ischemi (dvs syrebrist) i hovens lamellager pga minska blodflöde i hoven. Jag vet att kortison ger en ökad perifer insulinresistens (motstånd mot insulinets verkan ute i kroppen), kanske har det med den saken att göra..

Hästen är bara 9 år. Har ägt hästen i 3 år och det började egentligen redan första sommaren vi hade henne. Bara lite hälta men inte ens veterinären nämnde något om fång. Andra året ungefär samma. Kunde knytas samman med gräs och insåg att det var fång. I år var vi verkligen försiktiga, väldigt lite gräs men fick ett jätteanfall i Juni. Nu har hon inte fått gräs alls och fick ett anfall för 2 veckor sedan. Inget kraft foder heller. Bara bra hö och mineraler.

Vet tog blodprov och fick svaret idag. 3,5 gång så hög kortisol nivå som på en vanlig häst. Han vill göra ett sånt där test där man tar ett blodprov, sprutar in kortison (tror jag det var) i blodet och tar sen ett blodprov till 16 timmar senare. Finns risk att hon får ett nytt fång anfall då så är inte vidare sugen på att göra det. Alternativet är att börja med medicinering och se om det hjälper.

Det sista anfallet var verkligen oväntat så det kanske kommer och bli värre och värre för varje år med fler fånganfall. Hon är blank och fin i pälsen, ej långhårig, men lätt för att lägga på sig. Jag trodde ju att alla Cushings hästar hade lång kryllig päls men så är visst inte fallet.

Har medicin funkat på någon häst eller är det bara ett sätt att förlänga livet lite för dem?

Jag är i precis samma situation som du. Mitt 14-åriga sto har haft väldigt lindrig fång några somrar och trots all försiktighet så fick hon kraftig fång i augusti och nu igen för några veckor sen. Hon har karftig hovbenssänkning och hovbensrotation på vänster fram. Hade lite på höger också men det har blivit bättre.
Min klinikveterinär vill absolut inte ta ett sånt blodprov du nämner, stor risk för ännu ett fånganfall när hon nu är så fångbenägen.
Stoet har enorm nacke och väldigt krafigt framparti, rinnande ögon och är svullen ovanför ögonen, har inte lång päls och är inte mager.
Veterinären rekommenderade att sätta in Cushingmedicin så snart som möjligt, det är bara det att just nu går den medicinen inte att få tag på!
Har nu hört från annat håll att det kanske går att få fram den i annan styrka och det gör ju ingenting, det är bara att dela tabeltterna, så jag ska kontakta min veterinär i morgon och se om hon kan fixa det.
Lycka till!

Din är väldigt ung för cushings. Men säger vet det så antar jag att yngre kan få det:confused:

Kan det inte vara "vanlig" fång din har? Även då kan de få den där nacken.

Cushingfång har inget med bete och sånt att göra utan kommer "inifrån". Det stämmer att det är kortisolet men jag tror även något med ämnesomsättningen.

Men fång är alltid allvarligt i vilket fall. Jag har ingen erf av vanlig fång men man måste nog vara väldigt noga med vad den äter tex.

Prata med vet. Proverna för cushing är ganska krångliga, men hör med vet igen.

Hästen är bara 9 år. Har ägt hästen i 3 år och det började egentligen redan första sommaren vi hade henne. Bara lite hälta men inte ens veterinären nämnde något om fång. Andra året ungefär samma. Kunde knytas samman med gräs och insåg att det var fång. I år var vi verkligen försiktiga, väldigt lite gräs men fick ett jätteanfall i Juni. Nu har hon inte fått gräs alls och fick ett anfall för 2 veckor sedan. Inget kraft foder heller. Bara bra hö och mineraler.

Vet tog blodprov och fick svaret idag. 3,5 gång så hög kortisol nivå som på en vanlig häst. Han vill göra ett sånt där test där man tar ett blodprov, sprutar in kortison (tror jag det var) i blodet och tar sen ett blodprov till 16 timmar senare. Finns risk att hon får ett nytt fång anfall då så är inte vidare sugen på att göra det. Alternativet är att börja med medicinering och se om det hjälper.

Det sista anfallet var verkligen oväntat så det kanske kommer och bli värre och värre för varje år med fler fånganfall. Hon är blank och fin i pälsen, ej långhårig, men lätt för att lägga på sig. Jag trodde ju att alla Cushings hästar hade lång kryllig päls men så är visst inte fallet.

Har medicin funkat på någon häst eller är det bara ett sätt att förlänga livet lite för dem?

Jo, jag förstår verkligen att du tvekar, skulle jag också göra..
Har du tagit flera prov för cortisol? Man ska ta flera blodprov (vid olika tider på dagen) för konfirmering så nivåerna kan variera mkt under dygnet. Inte så bra som dexametasontestet, men ett alternativ..
Vad gäller behandling är det svårt och medicinen är dyr. Man måste göra dexametasonhämningstest för att ställa in dosen, så vill du inte göra en sådan tror jag behandling är uteslutet.. (är ingen expert, dock).
Sjukdomen går alltså inte att bota.

Vad har din veterinär gjort för test på din? Vi ska börja med medicinen på Måndag och hon ska även röntgas då för att kolla om det finns sänkningar eller rotation. Just nu står hon i speciella fångskor för att förhindra rotation.

Det verkar faktiskt inte som om framtiden ser så ljus ut för dessa hästarna. Väldigt tråkigt.

Är frågan ställd till mig, om vad veterinären har gjort för test på min häst?
Hon har inte gjort någon test p.g.a. den stora risken för att stoet får ännu ett fånganfall. Berätta gärna hur det går och vad du får veta om sjukdomen och behandlingen.

Till Blåsippan: Ja frågan var ställd till dig. Vi får hålla kontakten framöver så kan vi ju jämföra och se hur behandlingen fungerar och hur de svarar på den. Tror du att fläsknacken kommer gå ner eller hur kommer man att märka att medicinen fungerar. Tycker att det känns som om det är så mycket man inte förstår, får väl spendera mer tid på internet och söka efter mer info. Hoppas att det går bra för våra hästar.

Jo det är mycket man inte förstår och undrar över... Jag har dessutom en engelsktalande veterinär och min engelska är tyvärr väldigt skral! Veterinären är jättebra och trevlig, bryr sig verkligen om både mig och hästen och gör sitt bästa för att jag ska förstå, men det är ju så mycket jag vill diskutera när det är en så pass "ny" sjukdom för mig!
Jag frågade om hur det skulle märkas på hästen att medicinen fungerade, först skulle allmäntillståndet bli bättre och efter veckor, kanske månader skulle kroppen så sakteliga återta sin normala form.
Har försökt få tag i någon på kliniken idag för att diskutera medicin men vi ringer bara om varandra.
Det finns ju inte Permax 0,25 mg att få tag på just nu, så jag ska höra om dom inte kan få tag på 1,0 mg i stället.

Har också en Cushing ponny. Här kan du läsa massa:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=604202

Om testen kan utlösa ett fånganfall eller inte råder delade meningar om. Jag gjorde det på min ponny trots att hon väldigt nyligen haft fång utan att något hände. Och man behöver inte göra det testet för att ställa in dosen. Utan man testar helt enkelt med en dos och sen får man ta blodprover och se hur man ligger i dos efter några månader.

Min ponny ligger bra i dos men har fortfarande kraftig nacke. I övrigt är hon pigg. Så det är inte säkert att dom blir av med fettdepåerna för att man medicinerar. En sak som man ska kunna se när man ligger på rätt dos är att pälsen blir bättre samt att dom dricker mer normalt (en Cushinghäst dricker ofta väldigt mycket).

Medicinen kostar ca 500-600:- /månad vid en normaldos (1 mg/dag). Så jättedyrt tycker jag inte att det är. Kanske bara är avtrybbad efter ett år med medicinen. Personalen brukar se chockade ut när jag ska betala. ;)

Jag började med 0,75 mg/dag på min ponny och sen upp på 1 mg. Titta hur hästen mår. Jag märkte stor skillnad när jag gick upp på 1 mg och senare har vi även konstaterat med prover att vi ligger på en bra dos.

Eftersom din häst är så ung är nog risken för Cushing väldigt liten men däremot finns det något som kallas för perifer Cushing (som eg inte alls är Cushing utan fettansamlingar inne i buken). Sök på det på Google så hittar du massa info.

/Maria

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 206
Senast: Roheryn
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
894
Senast: Murray
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 451
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter