Curlingföräldrar ??

Status
Stängd för vidare inlägg.

indian-charlie

Trådstartare
Kan inte låta bli att ta upp detta med curlingföräldrar :smirk: - Vill höra vad ni tänker på när ngn skriver om curlingförälder ?? Vad är en curlingförälder enligt Er ?? Vill väldigt gärna veta vad Ni som är curlingföräldrar gör ?? :bump:
 
Sv: Curlingföräldrar ??

För mig är en curlingförälder en som inte har ett eget liv utan lever genom sina barn och gör allt för att barnet ska slippa några som helst hinder eller motgångar i livet.. Tex barnet behöver inte göra någonting i hemmet eller ta ansvar för sina handlingar och dessutom gör föräldren precis som barnet säger...
 
Sv: Curlingföräldrar ??

Lite mer tankar :crazy: Jag blir upprörd när jag tänker på föräldrar som tror att dom "hjälper" sina barn- man stjälper,,:( Barn måste väl för farao få ta ansvar efter förmåga, inte konstigt att ungdomar-barn säger att dom inte ORKAR...inte alla men uppenbarligen finns dom...Själv har jag fått höra att mina barn är "duktiga" på att tex städa, laga mat osv (16,13)vaddå duktiga:confused: Dom måste väl för sjutton kunna klara sig, dammsuga sitt eget rum osv...;) När man ber dom om ngt så är det skönt att höra dom säga ok..det fixar jag - du gör så mycket annat ..just precis - vi måste hjälpas åt..jag tycker inte att det är mer än rätt att dom tex städar undan medans jag är och handlar..Vi får ju i slutändan mer tid för att umgås..Självklart ska man ta ansvar för sina handlingar för livet e ingen räkmacka...
 
Sv: Curlingföräldrar ??

Såvitt jag förstått är väl definitionen att man som föräldrar tar stötar istället för att låta barnen ta det. Att man sopar framför barnen så att de får det så enkelt som möjligt och i slutändan är detta ju en otjänst då barnen inte lär sig själva att ta hand om sig själva.
 
Sv: Curlingföräldrar ??

indian-charlie skrev:
Vill höra vad ni tänker på när ngn skriver om curlingförälder ??

Bra fråga! Jag har oxå märkt att en del tydligen ser helt andra saker framför sig än vad jag gör när man pratar om curlingföräldrar.

För mig är det något negativt. Curlingföräldrar, curlingdagispersonal och curlinglärare gör saker som kortsiktigt ska göra barnen glada och nöjda. De tycker om att se barnen glada och köper t ex gärna godis eller presenter (utan tanke på de långsiktiga konsekvenserna). De är ofta lite konflikträdda och har svårt för att stå för de gränser de har satt upp. De tycker synd om barnen ifall de blir ledsna av ett nej. De är övertalningsbara, och det vet barnen om. De tycker att det är lättare att snabbt torka/tvätta/städa upp det barnen har ställt till, istället för att lära barnen att själva göra detta. De tror att de är bättre än barnen på att fixa, lösa saker. De tar inte med barnen i planeringsstadiet, rådfrågar inte barnen, utan ser det som sin uppgift att komma med färdiga lösningar som barnen gillar och blir glada över.
 
Sv: Curlingföräldrar ??

indian-charlie skrev:
Jag blir upprörd när jag tänker på föräldrar som tror att dom "hjälper" sina barn- man stjälper

Fast jag tvivlar på att det egentligen handlar om att de vill hjälpa. Jag tror det är en kombination av dåligt självförtroende, lathet och bekräftelsebehov. Samt lite martyriskt hybris (själv är bäste dräng).

Ibland tror jag oxå att föräldrarna inte vill att barnen ska kunna stå på egna ben. Föräldrarna gillar att vara behövda. Och det är himla praktiskt att kunna skylla på barnen när man känner sig trött och sliten.
 
Sv: Curlingföräldrar ??

En curlingförälder sopar minsta problem och hinder ur vägen för sitt barn. Barnet är befriat från ansvar, har inga regler och gränser, och slipper känna av konsekvenserna av sitt handlande. Och nej, det hjälper inte barnet det minsta.

Jag anser att en bra uppfostran och en bra uppväxt bygger på kärlek, belöningar, ansvar, gränser och konsekvenser.
 
Sv: Curlingföräldrar ??

I grund och botten handlar curling om att inte kunna skilja på behov och vilja utan tolkar vilja som behov.
Handlar inte ett dugg om lathet för lat kan man vara utan att vara curlingförälder. Det är tom så att man kan vara auktoritär och lat samtidigt.
Att låta barnen slippa hushållsarbete handlar heller inte om curling så länge som den vuxne har bestämt att så vill dom vuxna att det skall se ut i just deras familj. Curling blir det om den vuxne alltid låter barnet slippa fast den vuxna egentligen vill att barnet skall ha vissa sysslor i hemmet. När barets vilja alltid kommer till förmån för den vuxnas vilja då handlar det om curling.
Lite sk curling (ger efter för skrik någon gång då och då i affären) är på intet sätt skadligt eller onyttigt utan det är när det sker jämnt som problem uppstår.
 
Sv: Curlingföräldrar ??

Tänker lite på när jag var barn o bodde hemma.
När jag flyttade hemifrån vid 18 års ålder så hade jag aldrig t ex satt igång en tvättmaskin, knappt dammsugit eller städat mitt rum direkt o sånt. Ang rummet så var det ju bara dammsugning/dammning som behövdes. Och de va inte för att föräldrarna var lata, tvärtom... När jag bodde hemma fick jag nästan allt vad jag pekade på och hade väldigt fritt ang vad jag fick göra och har aldrig haft utegångsförbud. Mina föräldrar var också dem som skjutsade mej o mina kompisar land o rike runt o kunde alltid hämta.
Självklart hade vi "regler". Vilket var ärlighet och att tala om vilken tid man kommer hem. Om man inte kunde hålla tiden så ringde man och talade om var man var och varför man blev sen.
Och de reglerna höll både jag o min bror.
Ju äldre vi blev o ju mer vi visade att vi var ärliga och pålitliga desto friare fick vi.
De bästa var att eftersom vi var väldigt öppna så blev de sällan bråk. Mina kompisar bråkade och "hatade" sina föräldrar genom tonåren. Jag älskade och avgudade mina föräldrar.

Men idag då, 10 år senare, inte har jag tagit skada av att inte behöva göra nåt. Jag är ingen bortskämd, gnällig, fegis som inte klarar nåt själv. Snarare tvärtom. En stenhård fighter som vet att ärlighet varar längst och att man kan få "allt man vill" här i livet. Och jag är enormt nöjd med allt jag har o äger. Och väldigt positiv.

Däremot min sambo hade hårda regler, fick sällan nåt och fick göra allt själv. Han har t ex svårt för att värdesätta saker och en lite negativ livssyn och inte mycke till övers för sina föräldrar.

Med detta menar jag inte att det alltid är bra att vara curlingförälder utan de är beroende på personer och hur de gör de. Mina föräldrar lyckades. Men de beror nog kanske på att ingen i min familj är direkt lat och inte väntar på att nån annan ska göra saker. Utan vi gör det direkt själva istället för att be andra. Visserligen är det en svaghet i sej (från en som varit sjukskriven pga utbrändhet) men...

Ja, vet inte riktigt vad jag vill ha sagt me detta mer än en liten inblick hur jag haft de, men troligtvis kommer jag uppfostra mina barn till lite mittemellan.
 
Sv: Curlingföräldrar ??

Jag curlar med min ena sons idrott. Skjutsar till träning, håller i träningar, coachar matcher, fixar med hans utrustning, berömmer och bannar efter förtjänst.

Curling för mig är att alltid jämna vägen för barnen. Fixa det som de mycket väl kan göra själv men du som förädler vill underlätta. Och det kan vara allt från att knyta skosnören bre mackor, åka och byta batteri på en klocka och skjutsa.

Curling för mig är också blandade känslor, man kan curla glatt och villigt men också känna sig tvingad då både barn och omgivning förväntar sig toppservice.

Där jag lever och bor existerar knappt att sätta en unge på bussen för att komma till träning och det ses som synd om det barnet som inte har en förälder med som supporter. Hur står man emot det grupptrycket?

Men nånting har hänt känner jag, från min uppväxt. Kraven på en förädler är större än på 70-talet. Då skötte skolan skolan och föreningarna idrotten.

Nu ska föräldrarna vara väldigt aktiva i skolan med aktiviteter och dessa jämrans matsäckar och det krävs också engagemang i idrotten. Förutom skjuts så är det ideliga kafeterior, träningsläger, lottförsäljningar och sekretariat som ska skötas.
 
Sv: Curlingföräldrar ??

Jag håller verkligen med dig när det gäller att något har hänt! Men många gånger handlar det nog om att vi själva "tagit på oss" mer o mer .. visst ska man ställa upp men det måste finnas gränser, varför ska det vara fel att låta barnen tex själva ta ansvar för att komma iväg till träning mm ( jag förstår att det kan vara svårt att bryta sig ur) men gör vi inte många gånger en otjänst när vi "alltid" ställer upp...Nu vet jag inte hur gammal din son är men visst skulle det vara skönt att ngn gång slippa, att bara få vara hemma, barn kan fixa matsäckar själva(om dom inte är för små)..Allt detta flängande är ju egentligen löjligt, jag höll själv på så under några år men insåg att dom själva måste lära sig att ta ansvar - för sina egna aktiviteter..jag finns tillgänglig men dom måste visa att dom försöker..:angel:
 
Sv: Curlingföräldrar ??

Nåja, jag har inte tagit på mig allt joxande med skolan, det bara beordras.

Vad gäller idrotten så är der mera kluvet, där har jag internaliserat normen att föräldern ska vara med. Jag menar, det blir ju liksom inga bortamatcher om inte en viss mängd föräldrar skjutsar. Inte heller finns det ett lag om inte frivilliga föräldrar är där som lagledare och tränare.

Finns det förresten idrotter utan kafeterior, ganska sena träningstider, utan lotter, bullbakande och allt annat som kommer med?
 
Sv: Curlingföräldrar ??

Ojaa :rofl: Det finns föreningar som inte kräver ssååå mycket, vi behövde bara sälja 4 bingolotter på en säsong och vi turades om att köra till matcher:) Funkade faktiskt jättebra.. Det som jag reflekterar över är; Varför ska föräldrar vara tränare, lagledare ?? Okej att det finns-fanns ngn i vår idrottskubb fast då tränade man aldrig sina "egna"..däremot så finns det många äldre ungdomar som är tränare..:idea: Det måste väl ligga i förningens intresse att "finnas till".Hörde genom en kompis att i deras förening så turades man ( två familjer åt gången) om att skötta cafeterian under 1 månad per år (funkade för dom) sedan behövde man liksom inte bry sig mer ..:smirk:
 
Sv: Curlingföräldrar ??

Klart att föreningen vill ha aktiva lag men det är inte direkt kö till tränar och ledaruppdragen. Inga ledare, inga lag.

Ett obetalt uppdrag som är slitsamt och kan ge en del kritik från andra föräldrar som inbegriper helger, kvällar och ibland även att ta ledigt från jobbet.

Ibland tränar ju även ungdomar andra lag, ett problem där blir om det kolliderar med deras egna tränignar och matcher.

Och nånstans måste ju ändå kunskapen föras vidare. Ingen som inte har kunskap om sporten kan ju träna :crazy:
 
Sv: Curlingföräldrar ??

jag ser curling som en sorts överambition hos föräldrarna i att de vill se till att deras barn får ett ultimat liv. Det börjar med att föräldrarna medvetet planerar barnen till att komma i januari så att de ska kunna få plats på rätt förskolor och skolor och sedan håller det på så. Har tex bekanta som flyttat utomlands för att deras femåring ska lära sig prata engelska flytande, det tycker jag är curling. Man bäddar för att barnet ska ha de allra bästa förutsättningar för karriär och liv. Bäddar på ett sätt som är på gränsen till omänskligt.

Bäddandet betyder också att man vill undanröja alla svårigheter för barnet, att föräldern tar på sig att röja undan eventuella problem. Curling i sin mest extrema karriärsbetonade form tror jag mest finns i USA. I Sverige kanske curlandet inte alltid beror på ambition utan även i vissa fall på att föräldern tycker att det går smidigare om de styr upp problemen.

Men den senaste jag har läst i ämnet ifrågasätter lite det där med curling, om inte konceptet mest är ytterligare en diskussion som ger föräldrar dåligt samvete...
 
Sv: Curlingföräldrar ??

Jane_Done skrev:
Jag curlar med min ena sons idrott. Skjutsar till träning, håller i träningar, coachar matcher, fixar med hans utrustning, berömmer och bannar efter förtjänst.
Jag ser inte det där som curling. Däremot, om du förgiftar sonens motståndare för att han ska vinna, då curlar du... i överkant... ;) Man måste ju tillåtas vara en förälder som bryr sig och ställer upp.

En kompis till mig satt och sjöng hela tiden när de åkte bil. Hon hade nämligen märkt att lilla sonen inte skrek då. Och sen blev det naturligtvis så att sonen genast började skrika om hon inte sjöng... :crazy:
 
Sv: Curlingföräldrar ??

[/B]
indian-charlie skrev:
Ojaa :rofl: Det finns föreningar som inte kräver ssååå mycket, vi behövde bara sälja 4 bingolotter på en säsong och vi turades om att köra till matcher:) Funkade faktiskt jättebra.. Det som jag reflekterar över är; Varför ska föräldrar vara tränare, lagledare ?? Okej att det finns-fanns ngn i vår idrottskubb fast då tränade man aldrig sina "egna"..däremot så finns det många äldre ungdomar som är tränare..:idea: Det måste väl ligga i förningens intresse att "finnas till".Hörde genom en kompis att i deras förening så turades man ( två familjer åt gången) om att skötta cafeterian under 1 månad per år (funkade för dom) sedan behövde man liksom inte bry sig mer ..:smirk:


MEN FÖRENINGEN ÄR JU NI MEDLEMMAR!!!! Blir alltid lika matt i denna föreningsdiskussion. Föreningen är ingen egen liten individ som bara vill finnas till. Den är precis vad dennes medlemmar gör den till varken mer eller mindre. Det är inte så att någon bara finns för att träna utan denna någon är en person som ställer upp! Sedan om föreningen ställer för stora krav ja då får man ju som betalande medlem protestera och lägga det på den nivå man vill....

Javan (som hamnade på ett stickspår)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 158
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 533
Senast: Modest
·
Övr. Barn Jag är en 34-åring invandrare som har separerat sig från sin partner nyss. Jag känner att jag vill skaffa barn, helst i Sverige, för att...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 822
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 717
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp