Curbstrap på tävling?

Sv: Curbstrap på tävling?

Man bör få ha det. Det står inte med på "svarta listan" varesig i FIPO eller på www.feif.org och den påverkar ju inte bettet egentligen (om du inte har den spänd, vilket den inte skall vara). Men jag skulle kolla med huvuddomaren!
Behöver du/den som skall ha den curbstrapen?
Är det inte bättre med ett bett med parerstänger?

/Malin

Ett sånt bett skulle såklart vara bra, har inget bara, Det är så att min nosgrimma fick fötter och har vandrat ut från stallet... :angel: Så jag har ridit med curb. Men funderar på att köpa nytt träns till tävlingen annars, eller bett :laugh: Men jag kan höra med tävlingsarrangörerna i så fall kanske :idea:

Är det inte bättre med ett bett med parerstänger?

/Malin

Vänta lite nu, ett bett med parerstänger anses som ett körbett, det bör alltså inte vara ok att rida på vilket det inte varit ok att använda under tävling tidigare enligt LL.

Man får ha parerstänger på bettet när man tävlar, det finns bett med parerstänger som är avsett för ridning nämligen.

Ja protesterar inte, förr var det dock så att dessa bett INTE var tillåtna. De kan ha tillåtits nu, jag har inte uppdaterat mig på ett tag eftersom jag inte har behövt det.

Boj, de har tillåtits nu enligt en domare som varit på "uppdateringsseminarium" eller liknande under våren. Vi har testat ett på en av hästarna och blev vid köp varnade för att det inte var ok för tävling. Personen ringde sen tillbaka och sade att detta nu är en lättnad och det går att tävla på.

(Häst och ryttare har dock aldrig varit i närheten av tävlingsbanan ännu ... :rofl: ).

Jag har tävlat med bett med parerstänger i flera år - de är godkända! Hade först curbstrap när jag tränade hemma, men frågade en (nationell) domare och fick beskedet att detta INTE var tillåtet eftersom det kunde hamna inom kategorin "manipulera inverkan av bettet". Hon sa att man inte på något sätt får justera ett godkänt bett - och detta kunde anses vara en sådan justering. Hon rekommenderade mig därför att skaffa ett fullcheekbett (m parerstänger) istället eftersom de är godkända för tävling.

Köpte då ett fullcheek-bett som jag alltså tävlat med i flera omgångar sedan dess. Har även kompisar som tävlat med sådant bett utan någon anmärkning.

Som jag skrev, jag har ännu inte haft orsak att uppdatera mig som tidigare och därför inte gjort det.;)

*KL*

Puttar gammal tråd och frågar om det är tillåtet med curbstrap nu? Texten i FIPO säger ju att endast kedjeskydd och bettskivor får fästas på bettet, gör det att curbstrap är förbjudet?

Det är inte tillåtet!
Jag vet... vis av erfarenhet...:angel:
Hade en sån på min första tävling (hade inte lusläst FIPO) och blev därför diskad:cry:

Tack för svar. Skit också! men det var det jag misstänkte. Då får jag fortsätta klura på vad fasen jag ska ha för nåt bett som herrn accepterar och som är tillåtet i lättklass :S

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
763
Senast: Ajda
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
263
Senast: Roheryn
·
Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
444
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka