Css-hjälp

loveponies

Trådstartare
Håller på att bygga en sida baserad på templates istället för frames. Det funkar bra, förutom att jag vill ha en färg på länkarna i menyn och en färg på länkarna för övrigt på hemsidan. Och jag vet inte hur jag ska få till detta i css-mallen! Hur jag än gör så verkar det inte fungera.
I min externa css-mall står det:
a:link {font-family: verdana; font-size: 10px; text-decoration: none; letter-spacing: 1px; color: #66A381;}

a:visited {font-family: verdana; font-size: 10px; text-decoration: none; letter-spacing: 1px; color: #66A381;}

a:active{font-family: verdana; font-size: 10px; text-decoration: none; letter-spacing: 1px; color: #66a381;}

a:hover{font-family: Verdana; font-size: 10px; font-weight: bold; letter-spacing: 1px; color: #CAE7D7;}

Detta är alltså så jag vill att länkarna ska se ut på alla ställen utom i menyn. Där vill jag att de ska vara svarta. Men hur jag än gör så får de ändå samma färg som i mallen ovan.
Jag har provat att lägga in en egen class som ska styra detta, som ser ut så här:
.menylink{color: #000000;}

Den har jag provat att lägga både i den externa mallen och direkt i html-dokumentet, mellan <head> och </head>.
Jag har provat att anropa classen både i <p> och i <a href="..">

Jag har även provat att lägga in classen direkt i html-koden, så här:
<p style="color: #000000;>

Men inget funkar! Det blir fortfarande gröna länkar!

Hur ska jag göra?
 
Sv: Css-hjälp

De länkar du vill ha i en viss färg kör du a.lank1:visited, a.lank1:active, a.lank1:hover
Sedan sätter du i de länkarna så här <a href="adress.htm" class="lank1">adress</a>
 
Sv: Css-hjälp

Du kan ha länkarna som du har dem i css form för resterande sidan, men i menyn kan du sätta en <div id="meny">Menyn....</div> runt.
Då skriver du i css kodninge:

#meny a:link {
color: #000;
text-decoration: none eller underline, vilket du vill;
o.s.v
}

Och så lägger du till:

#meny a:visited

och

#meny a:hover

Om du vill ha med det också som annorlunda.


Om du vill ha svart färg i menyn skriver du bara color: #000; under de meny a:link m.m. jag skrev in ovan.

000 = 000000
precis som att
fff = ffffff
(korkommandon).

Hoppas att det hjälpte något.
 

Liknande trådar

IT & mobiler jag är inte jättebra på det här m kod, men brukar kunna fixa basgrejer om jag sitter och petar i färdig kod ett tag, men nu har jag kört...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: tjenixen
·
IT & mobiler Jag är för trött för att ens tänka, så är det någon här som kan se varför "kolumn2" hamnar under "kolumn1" trots att de ska ligga...
Svar
4
· Visningar
1 068
Senast: aiquen
·
IT & mobiler Hittar inte koden för att ta bort ramarna (de vita) på den här sidan samt hur man får bort att bakgrunden blir rosa när man för...
Svar
6
· Visningar
1 165
Senast: Kuckeliku
·
IT & mobiler Ja skulle behöva lite hjälp med min html kodning för av någon anledning så fungerar det inte. Vilket ni kan förstå om ni tittar in här...
Svar
1
· Visningar
1 199
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp