Cronis blir kattmamma

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Cronis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 944
C

Cronis

Ja nu kanske jag har övertalat min lilla sambo till att köpa mig en katt å alla dess tillbehör.

Vet ännu inte vad ajg ska ha för katt, men det blir till å kolla på ett antal innan jag betämmer mig.

Vad ska jag tänka på, gällande katten?
Försäkring är för mig en självklarhet, å att katten ska vara kastrerad.
Något annat? ID-märka? Chip?
Hur gör man nu för tiden? Förr tog man ju bara första bästa katt från lagår´n... Men så är det ju inte riktigt nu...

Matskålar, å leksaker, klösbräda, promenadsele å sånna saker är ju självklara.
Å mat då, den ska ju inte få svälta...

/Cronis-som låter som en jättegröngöling... :crazy:

Sv: Cronis blir kattmamma

Hihi jodå, det går utmärkt att ta en från ladugår'n :D Nova kommer från stallet och Domino har jag köpt från ett katthem :) :love: båda två!!

Jo jag menar att det säkert går bra, och att ta en katt från katthem! :bow: Det skulle jag gärna göra!!

Ja jag tar hellre en katt från ett katthem än köper en dyr raskatt. Känns som man gör en insats för de hemlösa katterna då! Speciellt då de flesta katthem är ideella föreningar. :)

Jo precis!
Men jag vill ju helst ha en liten kattunge, eller ungkatt. Det finns väl sånna åxå?

Men vad ska jag tänka på, det som är så viktigt, med försäkringar, å sånt?

Grattis!!
Först en fråga: Du kan inte tänka dig att skaffa två katter?! Jag skaffade först en, men när samma uppfödare erbjöd mig ännu en katt slog jag till - och, jag märkte direkt att han fick ett jämnare temperament och blev lugnare. Tror att de har ett behov av en kattkompis, även om katten inte är ett utpräglat flockdjur. Om man jobbar på dagarna har de ju också sällskap av varann.

Ta gärna en katt/ katter från katthem. De har ofta katter i alla åldrar, men var beredd på att det kanske är katten som väljer dig och inte tvärt om.. ;)
Om katten ska vara innekatt, skaffa ett "klös- träd" som den kan klösa och klättra i, och ställ på ett strategiskt ställe där de har så mycket uppsikt som möjligt.
Leksaker - ofta är de som man gjort själv roligast! Förutom pingisbollar eller studsbollar som mina katter älskar!

När det gäller id-märkning så valde jag tatuering i örat - det syns direkt om någon skulle hitta dem. dessvärre vet inte alla att man kan chippa katter..

Glöm inte att försäkra katten så fort du får hem den. Vilket försäkringsbolag?! Kolla runt lite själv, jag valde det där jag har min hemförsäkring.

Lycka till med missen!

Cronis skrev:
Jo precis!
Men jag vill ju helst ha en liten kattunge, eller ungkatt. Det finns väl sånna åxå?

Ja absolut visst finns det det! Ta kontakt med katthem i närheten och fråga samt anmäl intresse!

Cronis skrev:
Men vad ska jag tänka på, det som är så viktigt, med försäkringar, å sånt?

Försäkring, vaccination, avmaskning ev id-märkning.. Finns många bra tips "att tänka på" på tex www.kattvarnet.nu

Jag har två kissar hemma och båda kommer från katthem, vilkt jag varmt rekomenderar. De katthem jag har varit i kontakt med säljer inte kattungar ensamma för att dom behöver en annan katt att lära sig vara katt av. När man vet vilken dag man får hem katten så är det bara att ringa och försäkra den. Jag har mina båda i A**ia och jag har inte haft några problem än då jag har inte behövt utnyttja dom. Den först katten jag köpte var vuxen och därmed IDmärkt och kastreradö. Den lilla som inte är så liten längre blev IDmärkt och kastrerad för lite drygt en månad sedan. Båda har tatuering i örat. Sedan får man inte glömma att regelbundet vaccinera dom mot kattpest och snuva... Hemma har jag en klätterpelare vid ett fönster som främst den lilla älskar att ta ut sin energi på och en massa busleksaker!

Lycka till med ditt kattköp!

Senast ändrad:

Tack alla för era svar...
Känns som om jag har liter mera kött på benen nu...:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka