cremello-connemara

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Nethril
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 3 342

Nethril

Trådstartare
Ska börja med att meddela att jag kan absolut noll om avel på connemara...:D

Har läst att cremello inte är önskvärt och att connemaror med den färgen ej kan stamboksföras? Är det så? Och varför är det så?
Är det för att de skulle vara extra känsliga eller något sådant?
Jag vill veta allt! :bump:

Sv: cremello-connemara

Du har fattat rätt. Det är irländarna som från början kommit på den här iden. Inte vet jag varför, men de har ändrat sina regler pga EU nu, men jag fattar inte riktigt deras nya indelning.

ok.. tack för ditt svar. Men att de inte kan användas (i avel) pga sin färg är ju helkonstigt! Jag tycker det verkar vara en rätt korkad idé. Bara för att de är BEC så är de väl inte sämre hästar? Eller de kanske har svagheter? Den enda jag kan komma på vore ju att de kan bli solbrända på sommaren men det kan ju alla hästar. Sen att vissa tycker de är snygga och andra inte är ju en sak men så är det ju med alla färger.

finns det någon ren anledning till att de inte ska avlas på?

ah. Glömde! Ny indelning? kan man läsa om detta någonstans eller vill du kanske berätta lite mer om denna nya indelning?

det är INTE på grund av EU utan dom har alltid haft den regeln på connemaran..
för om det berodde på Eu så skulle vi få sluta med våra palominosar där BEC hästar är önskvärda !!och vi är eu upptagna i DK bla.och har även Eu godkännda hingstar som är BEC hästar.
tror nog bara att en connemara från börgan bara hadde skimmel och brun anlagen och att dom sedan korsade in andra färger som dom beslutade att inte godkänna..??
tycker oxå att det är knasigt då jag själv hade en kanon snygg hingst som blev valack för många år sedan..dom är helt klart ljus kännsliga men inte mer än skimmlarna som ofta kan få melanomer /canser svulster) !! tycker ju att det är värre !!än att kanske behöva smörja in hästens mule!!??

Även i Sverige har BEC-hästar av alla raser betraktats som "felaktiga" men tack vare att man här i Uppsala forskat på just det här, har man kunnat visa att det är en helt normal variant av häst och ingen "konstig mutation". SH har alltså tagit bort "albino" som "felaktighet".

Att inte irländarna godkänner det tror jag mest handlar om gammalt skrock. Fägen finns ju inom många raser men är tyvärr illa omtyckt hos de flesta avelsföreningar. Konstigt nog, för det är ingen skillnad på en pärlvit häst och en häst med annan färg.
Jag har haft en connmara som var just pärlvit, och han hade inga problem varken med starkt ljus eller något annat. Dessutom var han inte vit (som folk tror att de här hästarna är!) utan han hade gult i hårremmen och var apelkastad i vitt.
Tyvärr fick jag ta bort honom för en dryg månad sedan (pga strålbenshälta) men den dag jag ska köpa en ny connemara blir det absolut en i samma färg - om jag hittar någon lika bra!

C2.JPG

Clifford f: 1997 e: Gräns Ruben u: Yasmine - Gräns Benjamin

Jo, du får avla på BEC-connemaror. Det nya systemet säger att alla ponnier oavsett måste inspekteras för att få en gradering. Graderingen sedan är ett betyg på hur fin ponnyn är. Alltså, en ponny som är efter två Grade 1 föräldrar kan bli Grade 2 eller 3. Samma sak åt andra hållet.

Någonting som irländarna tycker är positivt med BEC aveln är att de kan bestämma färg på avkomman. Betäck en BEC med en fux och du får isabeller. Betäck med en brun eller svart och du får en gulbrun...så länge inga av dem har BEC anlag själva förstås.

det är INTE på grund av EU utan dom har alltid haft den regeln på connemaran..
för om det berodde på Eu så skulle vi få sluta med våra palominosar där BEC hästar är önskvärda !!och vi är eu upptagna i DK bla.och har även Eu godkännda hingstar som är BEC hästar.
tror nog bara att en connemara från börgan bara hadde skimmel och brun anlagen och att dom sedan korsade in andra färger som dom beslutade att inte godkänna..??
tycker oxå att det är knasigt då jag själv hade en kanon snygg hingst som blev valack för många år sedan..dom är helt klart ljus kännsliga men inte mer än skimmlarna som ofta kan få melanomer /canser svulster) !! tycker ju att det är värre !!än att kanske behöva smörja in hästens mule!!??

Nej, de har INTE alltid haft den regeln och jo, det är pga EU som de nu tar bort den! Det finns flera BEC-ston i den irländska stamboken. Man utestängde dem nån gång på 60-talet. Det finns till och med en BEC-hingst (Marconi CSB 107). Även i den svenska stamboken finns ett par BEC-ston (Värnbergs Luna RC 118 och Candlelight of Calmore RC 16 )...

Tidigare registrerades alla Connemaror i Sverige i ett och samma register, men när Sverige blev "approved" blev SCS tvungen att följa moderlandets regler. Därför är fr o m 1998 alla BEC och även deras avkommor införda i ett separat register, med löpnummer från 9000. De som finns i detta register har alltså hittills inte varit stamboksberättigade, ej heller deras avkommor...

Det nya systemet kom till pga den EU-regel som säger att 'alla hästar med för rasen godkända föräldrar måste vara tillåtna att avla på'. Därför kan inte vare sig BEC-stona eller deras avkommor utestängas från stamböckerna längre, eftersom det omöjliggör all "legal" avel inom rasen. BEC-stona kan visserligen "bara" bli klass 2 oavsett hur bra de är, men avkomman kan bli klass 1. Så i det stora hela är det ett enormt steg framåt!!

Dessa regler ska följas av alla dotterföreningar inom EU, så det ska bli riktigt spännande att se vad som händer framöver...

ANMÄL TILL SOMMARPREMIERINGARNA 2007!!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 167
Senast: Piaff
·
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag... 2 3
Svar
58
· Visningar
3 196
Senast: Raderad medlem 149639
·
Kultur Jag har en karaktär i min roman som smetar skokräm i ansiktet varje dag för att dölja ett ärr han fick som barn. Tänkte testa på mig...
Svar
16
· Visningar
549
Senast: Mia_R
·
R
Fordon Familjen växer och det börjar bli dags att (motvilligt) inse att vår trogna Volvo inte riktigt räcker till längre. Vi behöver en större...
Svar
2
· Visningar
611
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka