Crash course tygblöjor någon?

Hilfe!

Ni skriver här att ni "kurar in" ullbyxorna. Idag kom mitt paket och på Disans ullkur står at tmaninte behöver behandla nya byxor utan bara tvätta dem. Och nu? Ska jag tvätta dem en gång och för säkerhets skull köra ett ullkursbad eller går det utan? Pajar jag dem om jag kurar en gång för mycket???

Hilfe!

Ni skriver här att ni "kurar in" ullbyxorna. Idag kom mitt paket och på Disans ullkur står at tmaninte behöver behandla nya byxor utan bara tvätta dem. Och nu? Ska jag tvätta dem en gång och för säkerhets skull köra ett ullkursbad eller går det utan? Pajar jag dem om jag kurar en gång för mycket???

Då är dom kanske kurade efter tillverkningen.. Jag hade iaf tvättat dom och kurat. När jag köpte nya ullbyxor från muksut kurade jag först över natten, sen kramade ur och lät torka över dagen och så en kur till nästa natt :D

Är det här sana "ullbyxor" ni pratar om?
En tygblöja och den här över räcker det till en 1,5aring?
Tycker den byxan ser skönare ut än en skalbyxa men funderar pa om det blir klumpigt och om det verkligen haller tät

https://www.waschbaer.at/shop/windelhose-tag-92522?fromPage=2&F=01&G=1613&K=60053

och den här, är allt man behöver i den?
https://www.waschbaer.at/shop/hoeschenwindel-one-size-92519?fromPage=2&F=01&K=60053

Tänkte om det ovan var bäst att använda hemma och den andra om man är iväg och ev. pa förskolan.

Senast ändrad:
Popolini är ett välkänt märke, men jag gillar inte deras saker jättemycket. Tycker de är lite hårda och klumpiga (inte deras formsydda frottéblöja dock, den är jättemjuk och gosig). Har en överbyxa, ett par aio och ett par formsydda i bomull. Det är säkert en smakfråga dock. Imse Vimse finns på eBay har jag sett...
!

Popolini verkar finnas mest av begagnade till bäst pris. Fragan är da om dom är billigare för att manga inte gillar eller för att det finns ett stort utbud. Vagar jag prova? Gillar jag dom inte kanske jag blir avskräckt fran tygblöjor

Popolini verkar finnas mest av begagnade till bäst pris. Fragan är da om dom är billigare för att manga inte gillar eller för att det finns ett stort utbud. Vagar jag prova? Gillar jag dom inte kanske jag blir avskräckt fran tygblöjor

Du kan ju få tag i ALLT i Tyskland, verkligen ALLT. Alla kända fina märken. Det finns många bra grupper på FB för både snack och köp/sälj, jag vet inte vad dom tyska heter men gå med i dom svenska och kolla in utbudet där först :). Köper du en blöja du inte gillar så är det bara att sälja vidare!

Jag personligen gillar ju Totsbots AIO (allt i ett) och Totsbots Bamboozle med ullbyxor över, Disanas är bra budgetval. Jag PM:ar vilken tysk webshop jag brukar beställa från :)!

Tycker den byxan ser skönare ut än en skalbyxa men funderar pa om det blir klumpigt och om det verkligen haller tät

https://www.waschbaer.at/shop/windelhose-tag-92522?fromPage=2&F=01&G=1613&K=60053

https://www.waschbaer.at/shop/hoeschenwindel-one-size-92519?fromPage=2&F=01&K=60053

Tänkte om det ovan var bäst att använda hemma och den andra om man är iväg och ev. pa förskolan.

Du, i mitt paket som kom igår låg en broschyr från Blümchen. Där stor det att vissa österrikiska kommuner sponsrar tygblöjor med upp till 100 euro. Kolla under www.verein-wiwa.at om du kan få ngt!

Undrar samma sak angående 'ullbyxor'. Är det den typen som menas? De ser mysiga ut, men väldigt tjocka att få in under andra byxor? Blev också ganska sugen på att testa nu när den här tråden poppar upp med jämna mellanrum. Grejen är att vår tjej redan är 2,5 (sitter gärna på pottan/toaletten ibland, men inte regelbundet och vi har bara lyckats kissa där vid ett tillfälle). Hon har ofta jeans och andra inte jättefluffiga byxor på sig - är det rimligt att få på blöjor som suger upp tillräckligt mycket under kläderna? Hon är nog inte riktigt redo för potträningsbyxor ännu.

Om allt går väl blir det ett syskon till i vår, så då kan vi testa från början...

Du kan ju få tag i ALLT i Tyskland, verkligen ALLT. Alla kända fina märken. Det finns många bra grupper på FB för både snack och köp/sälj, jag vet inte vad dom tyska heter men gå med i dom svenska och kolla in utbudet där först :). Köper du en blöja du inte gillar så är det bara att sälja vidare!

Jag personligen gillar ju Totsbots AIO (allt i ett) och Totsbots Bamboozle med ullbyxor över, Disanas är bra budgetval. Jag PM:ar vilken tysk webshop jag brukar beställa från :)!

Du får gärna PM:a mig också!

Slänger in en annan fråga ang hampa, har en blöja och några inlägg som innehåller hampa och är nya. Har förstått att de ska tvättas separat till en början för att inte utsöndra olja och "täppa till" andra blöjor? Kan jag tvätta blöjan och inläggen tillsammans då? Med andra kläder eller något särskilt medel?

Oj så många frågor:p. Det blir väl tjockt med formsydd, ullbyxa och sen ett par jeans över det. Vet att vissa gör så, men det blir i mina ögon otroligt otympligt. Vill man ha en ullbyxa under vanliga byxor skulle jag nog rekommendera en tunnare variant typ sloomb underwoolies. De läcker dock lättare än disanas som är mycket tjockare.
Har man ett större barn tror jag det är bättre med ett par hela ullbyxor istället för vanliga byxor, och sen bara ha det och formsydd. Dessa tex http://www.babyrino.se/manymonths-wool-longies-1
Det har även kommit en variant från poops där man knäpper i ett ilägg. Det verkar himla smidigt för att få en nättare blöja, men har inte provat dem. http://www.babyrino.se/poopsullblojbyxa-1

@Bluefish Jag tro inte jag tvättade mina hampa separat i början. Dock tror jag mest man behöver vara extra försiktig om man har typ pockets med syntetmaterial. Naturblöjorna verkar tåla mycket innan de blir igensatta.

@leia Jag fick med precis hem fyra blueberry basix. De var himla fina och vi har kört på dem igår och idag (vi ec-ar mycket;) så det kan räcka med en två blöjor på en dag om man har tur). Har sen tidigare en swaddlebee som är föregångaren till blueberry och de är väldigt nätta. Nu är dessa något stora till min tjej på längden, var dock rädd att M skulle bli för små, men hon har iaf att växa i. Lätta att boosta med extra ilägg om man skulle behöva.

@turbofling jag har en bumgenious pocket. Hade fler innan men sålde dem för jag aldrig gillade dem helt. De passade bra först när största storleken passade, annars blev de så vansinnigt bylsiga. Jag avskyr microfeber.. De läckte alltid för mig, eller hade jag inte tvättat dem tillräckligt många gånger... Sålde av alla utom en, den packar jag med ett microfiber och ett hampa så funkar den till natten. Tycker dock de är himla breda i grenen.

De blöjor som fines här, eller passerat huset är:
Pockets: Charlie banana, muksut, bumgenious, alvehamn
AIO: muksut, swaddlebee, blueberry basix, imse vimse, grovia one, totsbots, bambooty easydry
AI2: g-diaper, grovia hybrid
Formsydda: sloomb obf, alvehamn hampa dag, alvehamn bambu dag, totsbots bamboozle
Skal: totsbots stretchywrap
Ullbyxor: babyidea/manymonths, disana, sloomb underwoolies, muksut

Har provat en del:o kanske glömt någon

Jag bor i Österrike och att skicka fran Tyskland verkar vara väldigt olika, ibland billig frakt och ibland dyr, jag har inte riktigt förstatt hur det gar till. Jag har försökt hitta facebookgrupper men inte hittat ngr (är inte sa aktiv pa fb sa har inte riktigt koll pa hur saker fungerar). Jag har mailat om ett rätt billigt paket nu, det är visst en före mig men om hon/han inte köper kan jag köpa det. Det är popolino men jag kan ju alltid sälja vidare om jag inte gillar det.

@turbofling jag har en bumgenious pocket. Hade fler innan men sålde dem för jag aldrig gillade dem helt. De passade bra först när största storleken passade, annars blev de så vansinnigt bylsiga. Jag avskyr microfeber.. De läckte alltid för mig, eller hade jag inte tvättat dem tillräckligt många gånger... Sålde av alla utom en, den packar jag med ett microfiber och ett hampa så funkar den till natten. Tycker dock de är himla breda i grenen.
Da hoppar jag över dom, gillade inte rikigt hur dom sag ut och priset var lite för dyrt för att bara prova.

Du, i mitt paket som kom igår låg en broschyr från Blümchen. Där stor det att vissa österrikiska kommuner sponsrar tygblöjor med upp till 100 euro. Kolla under www.verein-wiwa.at om du kan få ngt![/QUOTE

Jag tror att varan "kommun" sponsrar men jag har inte kollat upp mer noga. Men presentkortet far man bara vid köp av nya blöjor och om jag fattat rätt bara om man använder det fran början med bebisen. Hur är Blümchen blöjorna, sana sag jag ocksa en annons pa?

Otur.

Jag har inga blöjor från Blümchen, så där kan jag inte hjälpa dig tyvärr. Det var bara ett reklamblad som låg med i paketet. De är ju ganska billiga och ser rätt ok ut tycker jag.

Slänger in en annan fråga ang hampa, har en blöja och några inlägg som innehåller hampa och är nya. Har förstått att de ska tvättas separat till en början för att inte utsöndra olja och "täppa till" andra blöjor? Kan jag tvätta blöjan och inläggen tillsammans då? Med andra kläder eller något särskilt medel?

Jag har tvättat hampa separat första gångerna för att va på den säkra sidan. Har tvättat dom med antingen mina kläder eller handdukar tex så man inte kör en maskin med bara några blöjor i det känns onödigt.
Dock är det svårt att täppa igen blöjor, och om dom skulle göra det så kan man "strippa" dom. Vilket innebär att man gnuggar med diskmedel helt enkelt :D

Funderade lite på dessa. Tycker du att de är bra?

Jag köpte två för att testa.. Nu är det 5 till påväg :D:o:love:
Dom är underbara! Dottern tål bara naturmaterial och får lätt skavsår på framsida lår av vanlig framåtknäppning.
Jag har testat typ en miljon blöjor känns det som och jag tycker blueberry är snudd på perfekta.
Eventuellt att man kan behöva stoppa i en booster om dom ska användas på tex förskolan men hemma och när vi varit iväg så håller dom 3 timmar lätt!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka