CR50km efter drygt 6 veckor vila?

Liten

Trådstartare
Tjolahopp distansare!
Härligt med ny säsong efter den (iaf för mig) tröga vintern! Det måste betyda att våren är på väg snart! :D

Okays, till mitt ärende. Hade en j*vlig vinter och tiden räckte inte till. Hästen har vilat ca 6-8 veckor, med nån liten sväng med elr utan ryttare på ridbanan då och då. Innan vilan var hon i bra kondition sedan vi inte tappade efter sommarens CR50km (Rimboritten).
Efter att ha ögnat igenom tävlingsterminen för säsongen, känns Rönningeritten CR50km som ett bra sätt att inleda. Planen är att sedan, om allt flyter, starta några T50km under säsongen. Närmast efter Rönninge - Björkvik, därefter ett par månader på hemmalan till Uppsala elr Rimbo i Juli.

Jagar inte placeringar i första hand, utan vill göra bra ritter och ha roligt med min häst. Utvecklas och lära oss. Planen är att ta det rätt lugnt under vårens ritter

Min fundering är: är det klokt efter vilan, att i slutet av mars rida fem mil? Officiellt drog vi igång igen imorse. Vi har bra underlag hemma, i komb. med bra brodd, så träningsmöjligheterna oroar mig inte. Men en liten röst väser om risken för överansträngning. Fysiskt tycks hon inte ha tagit skada av vilan - lite mer mage än tidigare förstås - och under ridning känns hon harmonisk även i huvudet. Men med tanke på senor och liknande, är det oklokt att starta så pass snart?

Jag behöver folk att bolla med!

Tack på förhand //Louise

Sv: CR50km efter drygt 6 veckor vila?

Konditionen i sig kommer du inte ha några probelm att få upp.
Det som oroar mig inför tävlingar på våren är underlaget.
Blir det ett underlag som hästen inte är van vid, så lär det fresta på ordentligt.
Många hästar är väldigt beroende av bra fäste, och börjar det töa, och bli tjällossning lagom till ritten så skulle nog jag avstå.
Och jag har för mig att din häst är travare, och då gissar jag att hon verkligen vill ha fäste när hon springer?

Ja hon är travare. Däremot har jag aldrig upplevt att hon har problem med "sliriga" underlag, det är nog mer jag som är lite feg av mig emellanåt (:o). Men ingen av oss lär uppskatta blankis, förstås. Sista anm.dag är ju den 19 mars, så det finns tid att vänta och se om det börjar töa en massa och ha sig.
Jag känner mig mest orolig för påfrestningen på hennes ben, senor osv. Hästen är av slaget som skulle springa tills hon stupar om man ber henne, och ruggigt envis.

Är det blankis och hästen är broddad med minst 4 brodd per doja så har den nog grepp så den klarar sig.
Värre är det när underlaget släpper.

Jag förstår vad du menar. Blir till att avvakta och se.

Liknande trådar

T
Distans Hallo Sverige :bow: Jeg er en dansk distancerytter som gerne vil til Sverige og starte tävlinger næste år. Jeg har fået en plan for...
Svar
7
· Visningar
1 505
Senast: Hoppla10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka