Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag var det åter dags för nivå 4-tränaren att hålla kurs och jag hade anmält mig både till ridningen och den sista teorilektionen. Jag hade lämnat önskemål om att få rida connemaran, men fick nordsvensken.

Samtidigt som kursen hölls så var det Custom Bike Show inne i stan och jag hade tänkt passa på att gå på det. Dessvärre fick jag en tid för ridningen som inte riktigt synkade med det önskemålet. Jag hann titta på hojarna i cirka 10 minuter medan de körde in till utställningsområdet och sedan var det dags att åka till stallet.

Nordsvensken hade redan fått gå när de var min tur att ta över honom. Lektionen han gick på hölls utomhus för en annan lärare så jag fick hämta honom där och det var lite i sista momangen som jag kunde ta över honom. Det gjorde att vi blev lite sena och jag tycker att lektionen blev lite väl kort då vi avslutade efter 35 minuter och det skulle ha varit 45 minuter. Det kändes väl lite sådär. Nordisen kändes trött idag och han var som en helt annan häst, i stället för det energiknippe han varit när jag ridit honom tidigare.

20150510_143025.jpg

Fina nordisen :) Bilden är dock inte från idag. Idag gick han på ett vanligt rakt tränsbett.

Efter ridningen bytte jag om och åkte in till stan igen. Tanken var att kanske se mer av hoj-showen men framförallt att äta. Dessvärre var det knökfullt med folk och det tog en bra stund innan jag hittade en parkering. Jag letade rätt på ett matställe och gick in där och beställde stekt lax med rotsaker. Maten var god men stället var ingen höjdare. Det var trångt mellan borden och ljudnivån var otrevligt hög. När jag ätit klart insåg jag att det bara var att skynda sig tillbaka till stallet igen. Tid för hojar fanns inte.

Teorilektionen var givande och vi fick gå igenom övningar för att stärka de delar i bålstabiliteten där vi på den förra lektionen fann brister. En av de sista övningarna var att stå på alla fyra på golvet och sedan lyfta en arm rakt fram medan man lyfte andra sidans ben och sträckte bakåt, utan att det skulle uppstå någon rotation i kroppen. Det var en övning vi gjorde även förra gången för att avslöja brister och då hade jag fått en rotation. Nu hade jag fått bättre koll på var jag hade mina kroppsdelar och det gick riktigt bra. En vidareutveckling av den övningen var att från positionen med lyft arm och ben också lyfta upp det kvarvarande knäet från golvet så man stod på den fotens tår. Det var betydligt svårare och tränaren menade på att om den första övningen var steg 1 så var den andra övningen steg 23. Typ. Men jag gjorde den ändå och det gick faktiskt riktigt bra. En av de andra deltagarna (som också försökt göra övningen) utbrast insiktsfullt att det var ju för att jag hade så korta ben :p som jag lyckades. Tränaren sa att det givetvis berodde på mina korta ben och inte alls på att jag gjorde övningen bra, varpå alla brast ut i gapskratt :D.

Det här var sista lektionen på ett bra tag, men jag har anmält mig till helglägret som den tränaren ska hålla i augusti.

När jag kom hem träffade jag min hyresvärd som stod och rensade ogräs. Jag passade på att prata lite med henne och hörde mig för lite om den nya hästen som kom för ett tag sedan och som hon tidigare frågat om jag ville rida. Ja, det är ju bara att börja rida honom, menade hon. Men vi ska väl ta en tur tillsammans första gången (vilket vi även gjorde när jag skulle rida gula ponnyn). Hon har ju haft så galet mycket att göra i vanlig ordning att det av den anledningen inte hänt mycket på den fronten. Vi får väl se om vi kan komma till skott inom kort. Den kommande veckan är jag ju själv uppbokad lite mer än vanligt och det finns inte så många tidsluckor.
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
AFU
Dagbok I måndags och igår har jag varit på AFU. Först träffade jag en fysioterapeut. Jag fick svara på en del frågor och sen fick jag göra...
Svar
2
· Visningar
1 476
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
471
Senast: Coras star
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 950
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 774
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp