Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är masstestningen avslutad i vår region, ca 32 % av befolkningen testade sig vilket känns väldigt lite, knappt 0,3% var positiva.
Vi var negativa hela familjen.

Däremot fick vi veta ett en nära person är ordentligt sjuk, hon är runt 40, frisk och vältränad så det är bara att hålla tummarna för att det går bra.

"Fler coronapatienter än någonsin på skånska sjukhus
Under söndagen var 268 covid-19-patienter inlagda på sjukhus i Region Skåne. Det är den högsta siffran sedan pandemins början. Även antalet patienter som fick intensivvård låg på den högsta nivån hittills."

Gäller inte Skåne, men en bekant är ganska svårt sjuk i covid just nu. Skyhög feber, muskelvärk, fått problem med andningen etc. I veckan blev ambulansen ditringd, men deras bedömning landade i fortsatt egenvård i hemmet. Jag sitter inte på några detaljer och förutsätter att de gjorde sin bedömning utifrån min bekantes faktiska skick, men nämnde tydligen även något i stil med att ”det är fullt på sjukhuset”. Fy fasen, att behöva höra det som patient. Kan tänka mig att oron är hög ändå ...

Det här som vi har hamnat i - igen - är bara så sjukt, i brist på bättre ord.

Jag tänker inte röra vid det sista stycket ens med en 20 meters stång.

Men; vad får dig att tro att man som lärare får undervisa hemmifrån under distansundervisning?

Eller att lärare inte, om och om igen, ber om detaljerade listor innom vad som ingår i vårt jobb?

I dagsläget har genomsnittsläraren ungefär 14 minuter per lektion att planera och göra efterarbete på (rätta osv). Vi har, på mitt jobb, blivit förberedda på distansundervisning så vida att vi har utrustning (datorer, program, headsets) och vi har testat det live. Men skulle jag imorgon behöva hålla mina lektioner på distans så kommer jag behöva bra mycket mer än 70 min bara för att förbereda "nya" lektioner (de planeringarna som redan finns kommer inte att funka eller kräver tidsödande omställningar för att fungera*).

*tex kan jag inte skriva ut de stenciler jag redan har, eller kopiera gammalt material. Jag behöver PDF varianter om det skall läsas, eller skriva av i ett redigerbart dokument om det skall gå att fylla i, eller skriva frågor på någon av de interaktiva plattformarna om eleverna skall kunna svara och lämna in.
Jag får undervisa hemifrån från och med i morgon. Jag får också åka in till arbetsplatsen och hålla distanslektioner därifrån om jag föredrar det. Eftersom distansundervisningen är en följd av pandemin finns det smittskyddsfördelar med att inte heller de som undervisar tar sig till arbetsplatsen, utan stannar hemma och jobbar därifrån.

Distansundervisningen gör att arbetsbördan blir större, samtidigt som resultatet/utfallet av arbetet blir sämre. Eftersom jag sparar tid på att slippa pendlingen, lägger jag den tiden på att förbereda dokument, och planera undervisningstillfällena så att de inte bara blir förspilld tid. Men idealiskt är det inte.

Jag tror att vi är ganska överens.

https://nypost.com/2020/12/05/these-nyc-first-responders-fear-covid-19-vaccine-side-effects/

Deprimerande att vaccin och social distancing har blivit så politiserat i USA. Och just att människor som jobbar i samhällsviktiga yrken inte vill vaccinera sig.
Att man som individ är lite småskeptisk till att vara blad de första ut som provar ett nyligen godkänt läkemedel när man till att börja med är frisk tycker jag faktiskt är rätt vettigt även om det så klart är bra sett till hela landet om så stor del som möjligt vaccinerar sig. Det finns en rätt ful historia sett till läkemedelsföretag som säljer läkemedel utan att upplysa om att vissa potentiella biverkningar finns och några blir ju den där 1 på 100000 som får den värsta sortens biverkning även om man själv gärna förtränger risken. Hur många p-pillerätande kvinnor känner tex till att de ökar risken för persisterande hpv och livmoderhalscancer? Få saker skadar förtroende så mycket som när någon sagt att någonting är säkert och människor sen upptäcker att det inte är det, vilket är vad som hänt historiskt lite för ofta speciellt relaterat till läkemedel. Håller alla tummar för att det inte är så nu.
Men att säga blankt nej pga politisk åsikt eller att "staten ska plantera in spårningschip i oss med vacccinet" känns oerhört löjligt, vad skulle nyttan med det vara? Alla har ju redan en mobil fastklistrad i handen som är fullt spårbar....

Senast ändrad:
Hur många p-pillerätande kvinnor känner tex till att de ökar risken för persisterande hpv och livmoderhalscancer?
Manga tror jag?
Eller jag minns iaf att vi informerades om det av ungdomsmottganingen pa gymnasiet när det började bli aktuellt. Vi pratade ocksa om det bland kompisarna och om vilket preventivmedel som jag bäst. Minns att hon pa ungdomsmottagningen sa att ppiller ökade risken för livmodercancer men minskade risken för bröscancer.

Men jag tror det är olika hur mkt det informeras om biverkningar. Det är langtidsbiverkningar som gör mig lite tveksam till coronavaccinet. När det desstom lutar at ett ett helt ny typ av vaccin (RNA vaccin).
Nu har jag inte i huvudet vilket av vaccinen det pratades om men immunförsvaret verkar reagera rätt kraftig pa rna vaccin, vilket delvis är bra eftersom antikroppar bildas fort men med ganska kraftiga korttidsreaktioner (feber, huvudvärk osv i 1-2 dagar).

Är det någon som vet om man kommer nedprioriteras i vaccinkön om man haft covid-19?

Från SVT:s livefeed nu på morgonen

Kommer de som haft COVID och utvecklat antikroppar ändå att rekommenderas att ta vaccin?
Erik
Hej Erik! Ja, det kommer de. Antikropparna ger, vad kunskapsläget säger just nu, skydd i uppemot ett halvår. Förhoppningen är att vaccinet ska skydda längre än så.

edit. Såg först nu att du frågade om prioritering. Men här har du iaf lite onödig info ;)

Sverige åter bland dom sämsta i Europa och världen med över 500 nya covid fall per miljon invånare senaste veckan . Spanien klart bättre med 172. När ska ni inse att det är dax att stänga ner då folk inte gör som statsministern säger

Sverige åter bland dom sämsta i Europa och världen med över 500 nya covid fall per miljon invånare senaste veckan . Spanien klart bättre med 200. När ska ni inse att det är dax att stänga ner då folk inte gör som statsministern säger
Och vad ska stängas ner? Ska hela befolkningen lagvidrigt låsas in i hemfängelse eller är det något annat du är ute efter? Om nu Sverige "stänger ner" vem ska då betala notan för Spaniens kostnader under pandemi? Titta på vilka som har en fungerande ekonomi och vilka som ska få bidrag för att få landet att fungera sedan.
För övrigt borde det börja bli tråkigt att sitta instängd i en husbil vid det här laget.

Sverige åter bland dom sämsta i Europa och världen med över 500 nya covid fall per miljon invånare senaste veckan . Spanien klart bättre med 172. När ska ni inse att det är dax att stänga ner då folk inte gör som statsministern säger
Du är för rolig, du har inte noterat att Spanien vecka efter vecka varit sämre än Sverige? Eller du har väl bevakat det för att få chansen att racka ner på Sverige. Du vet väl att det bara är en ögonblicksbild och Spanien länge varit bland de sämsta när det gäller den aspekten?

Grundlagen tillåter inte nedstängning. Kanske dags att läsa på om Sveriges statsskick?

Du är för rolig, du har inte noterat att Spanien vecka efter vecka varit sämre än Sverige? Eller du har väl bevakat det för att få chansen att racka ner på Sverige. Du vet väl att det bara är en ögonblicksbild och Spanien länge varit bland de sämsta när det gäller den aspekten?

Grundlagen tillåter inte nedstängning. Kanske dags att läsa på om Sveriges statsskick?
Nej du har fel. Varför kan du inte erkänna OECD rapporten. Men ändra grundlagen då så att liv kan räddas. Såg på rapport att en covid patient dog bara för att man skulle spara in på slangar. Vad är det för sjukvård folk betalar för.

Nej du har fel. Varför kan du inte erkänna OECD rapporten. Men ändra grundlagen då så att liv kan räddas. Såg på rapport att en covid patient dog bara för att man skulle spara in på slangar. Vad är det för sjukvård folk betalar för.
Du bör läsa på om Sveriges statskick och hur grundlagen kan ändras. Det krävs nämligen två riksdagsbeslut med ett mellanliggande riksdagsval för att ändra grundlagen. Så, tack och lov är detta inte möjligt.

Hur väl följer du reglerna i Spanien? Sitter du hela dagarna i din husvagn frånsett köp av mat?

Enligt den statistik som finns så har Spanien haft högre antal döda/miljon invånare från den 17 augusti ända fram tills för 5 dagar sedan. Sverige är verkligen uselt (ironi) på att hålla ner dödstalen jämfört med Spanien. Dina inlägg blir ju bara mer och mer hysteriska i dina behov av att svärta ner Sverige. Det jag undrar över är vad du egentligen har för agenda med det här, den lär väl tyvärr inte vara särskilt rumsren om man studerar den närmare.
skräp.webp

Vad har OECD rapporten med antalet bekräftade fall långt efter den kom till att göra?

Är det besvärande med siffror som inte faller i god jord bara för man tror att man har världens bästa sjukvård. Sverige har inte världens bästa sjukvård som man tror.

Varför tror ”man” att Sverige har världens bästa sjukvård? Det finns många länder som har bra sjukvård och många länder som ger bra tillgång till sjukvård. Spanien är ett bra land när det gäller medborgares sjukvård. Men sjukvården har hittills fungerat mycket bra under den här krisen. Det är inte brist på bra sjukvård som ligger bakom dödstalet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka