Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Självklart frågar man om det. Det detaljerade svaret är att arbetstimmar som används för att förbereda sig för distansundervisning måste tas från ordinarie tidstilldelning för varje kurs, och corona ändrar inte de timmar vi får, utan de bestäms av antal registrerade studenter och studentprestationer.
Det är förstås standardsvaret att timmarna som redan är tilldelade ska räcka. Det är därför man behöver en detaljerad lista sammanställd av ledningen, på vilka förberedelser som bör ha gjorts för distansundervisningen.

Om det bara handlar om att se ut en plats i hemmet där föreläsaren ska sitta och där datorn ska stå, ryms det ju inom timmarna. Då är det bara att hålla undervisningstillfällena som vanligt, men framför datorn. Men om det ingår fler förberedelser bör läraren få veta exakt vad arbetsgivaren förväntar sig.

Problemet är att svenska skolor och högskolor har alldeles för lojala lärare, eftersom dessa först och främst ser eleverna som uppdragsgivare, inte arbetsgivaren. Och så ska det vara, men det gör arbetsgivarens jobb oförtjänt enkelt.

Det är förstås standardsvaret att timmarna som redan är tilldelade ska räcka. Det är därför man behöver en detaljerad lista sammanställd av ledningen, på vilka förberedelser som bör ha gjorts för distansundervisningen.

Om det bara handlar om att se ut en plats i hemmet där föreläsaren ska sitta och där datorn ska stå, ryms det ju inom timmarna. Då är det bara att hålla undervisningstillfällena som vanligt, men framför datorn. Men om det ingår fler förberedelser bör läraren få veta exakt vad arbetsgivaren förväntar sig.

Problemet är att svenska skolor och högskolor har alldeles för lojala lärare, eftersom dessa först och främst ser eleverna som uppdragsgivare, inte arbetsgivaren. Och så ska det vara, men det gör arbetsgivarens jobb oförtjänt enkelt.

Jag tänker inte röra vid det sista stycket ens med en 20 meters stång.

Men; vad får dig att tro att man som lärare får undervisa hemmifrån under distansundervisning?

Eller att lärare inte, om och om igen, ber om detaljerade listor innom vad som ingår i vårt jobb?

I dagsläget har genomsnittsläraren ungefär 14 minuter per lektion att planera och göra efterarbete på (rätta osv). Vi har, på mitt jobb, blivit förberedda på distansundervisning så vida att vi har utrustning (datorer, program, headsets) och vi har testat det live. Men skulle jag imorgon behöva hålla mina lektioner på distans så kommer jag behöva bra mycket mer än 70 min bara för att förbereda "nya" lektioner (de planeringarna som redan finns kommer inte att funka eller kräver tidsödande omställningar för att fungera*).

*tex kan jag inte skriva ut de stenciler jag redan har, eller kopiera gammalt material. Jag behöver PDF varianter om det skall läsas, eller skriva av i ett redigerbart dokument om det skall gå att fylla i, eller skriva frågor på någon av de interaktiva plattformarna om eleverna skall kunna svara och lämna in.

Vad kan det här få för följder? Och varför får då inte 60 plussare vaccinet? Det är ju de som främst behöver det?

https://www.svt.se/nyheter/vaccineringen-i-ryssland-har-inletts

När vi i Sverige börjar vaccinera (efter alla tester såklart) vilka grupper ska vaccineras först? De uppgifter jag läst om har handlat om riskgrupper och 70 plussare kommer vara först ut.

Ryssland har inte så många 60+ i befolkningen, tror medelåldern för män är typ 58 år. Kanske inte det som är anledningen dock :p

Vad kan det här få för följder? Och varför får då inte 60 plussare vaccinet? Det är ju de som främst behöver det?

När vi i Sverige börjar vaccinera (efter alla tester såklart) vilka grupper ska vaccineras först? De uppgifter jag läst om har handlat om riskgrupper och 70 plussare kommer vara först ut.
Det finns en tanke om att ifall man först vaccinerar de som rör sig mest i samhället och driver smittspridningen så minskar man det totala antalet smittade mer än om man prioriterar riskgrupperna först. Men jag vet inget annat land än Ryssland som gått på den (rätt kalla) linjen.
Jag tror det här beror på hur man ser på pandemin. Jag har ju ingen aning om just Rysslands bevekelsegrunder vilka som @Lingon skriver kan vara att man mer eller mindre skiter i de äldre, eller så beror det på att man gjort andra bedömningar än andra länder. Att vaccinera de äldsta först är inte självklart det mest lyckade över tid. Det är troligen till stor del det mest lyckade för just dessa individer men med det valet så riskerar man att utsätta andra individer för stora problem senare.
Problemet här är, som med hela debatten om den här sjukdomen, att man ensidigt tittar på antalet döda av själva sjukdomen här och nu. Man ser inte till ekonomiska aspekter som kanske gör att Agda överlever idag men pga dålig samhällsekonomi så får Agda sänkt pension samtidigt som hemtjänsten måste spara. Så Agda överlever epidemin men hamnar sedan på gatan pga att hon inte har råd att betala hyran (om man drar det långt). Det finns massor av aspekter på det här med ekonomin som riskerar att sätta stora grupper i en oerhört dålig sits i årtionden framöver.
Jag vet inte vad som är rätt och fel men Rysslands val kan se kallt ut men i slutändan hjälpa fler människor än vad det beslut övriga världen har tagit gör. Precis som med övriga beslut som tagits angående nedstängningar runt om i världen så är det ingen som vet och ett beslut kan vara korrekt på en plats och helt fel på en annan.

Jag tror det här beror på hur man ser på pandemin. Jag har ju ingen aning om just Rysslands bevekelsegrunder vilka som @Lingon skriver kan vara att man mer eller mindre skiter i de äldre, eller så beror det på att man gjort andra bedömningar än andra länder. Att vaccinera de äldsta först är inte självklart det mest lyckade över tid. Det är troligen till stor del det mest lyckade för just dessa individer men med det valet så riskerar man att utsätta andra individer för stora problem senare.
Problemet här är, som med hela debatten om den här sjukdomen, att man ensidigt tittar på antalet döda av själva sjukdomen här och nu. Man ser inte till ekonomiska aspekter som kanske gör att Agda överlever idag men pga dålig samhällsekonomi så får Agda sänkt pension samtidigt som hemtjänsten måste spara. Så Agda överlever epidemin men hamnar sedan på gatan pga att hon inte har råd att betala hyran (om man drar det långt). Det finns massor av aspekter på det här med ekonomin som riskerar att sätta stora grupper i en oerhört dålig sits i årtionden framöver.
Jag vet inte vad som är rätt och fel men Rysslands val kan se kallt ut men i slutändan hjälpa fler människor än vad det beslut övriga världen har tagit gör. Precis som med övriga beslut som tagits angående nedstängningar runt om i världen så är det ingen som vet och ett beslut kan vara korrekt på en plats och helt fel på en annan.
Ja så är det ju också. Vi får vänta och se hur resultatet blir i slutändan. Lite förvånande ändå att så många frivilligt vill ta det vaccinet. Jag hade aldrig vågat ta det med tanke på underlaget.

Jag tycker att man ganska mycket ser på ekonomiska aspekter. Orsaken till att Sverige inte stängde ner helt i våras och att de flesta länder har valt kortare/mildare nedstängning nu, trots ofta värre läge är ju att man väger in ekonomiska aspekter och andra hälsoaspekter. För både den enskilde och samhäller har det stor ekonomisk betydelse om man själv blir svårt/långvarigt sjuk, om många andra behöver avancerad sjukhusvård, om man mister någon närstående (som även kan vara viktig för ens ekonomiska situation) eller om många andra avlider (kan ha betydelse för samhällets/landets ekonomi).
Men jag håller helt med dig i din sista mening, det är svåra avväganden och omöjligt att veta facit. Det är kanske något som vi aldrig får, men lite mer vet vi vartefter tiden lider.

Jag tycker att man ganska mycket ser på ekonomiska aspekter. Orsaken till att Sverige inte stängde ner helt i våras och att de flesta länder har valt kortare/mildare nedstängning nu, trots ofta värre läge är ju att man väger in ekonomiska aspekter och andra hälsoaspekter. För både den enskilde och samhäller har det stor ekonomisk betydelse om man själv blir svårt/långvarigt sjuk, om många andra behöver avancerad sjukhusvård, om man mister någon närstående (som även kan vara viktig för ens ekonomiska situation) eller om många andra avlider (kan ha betydelse för samhällets/landets ekonomi).
Men jag håller helt med dig i din sista mening, det är svåra avväganden och omöjligt att veta facit. Det är kanske något som vi aldrig får, men lite mer vet vi vartefter tiden lider.
Frågan gällde ett internationellt perspektiv (Ryssland) och då får svaret läsas ur ett sådant :)

Dels det men också att lagen hindrar en nedstängning. Här i Sverige alltså :)

Varken 60+ eller barn eller gravida eller riskgrupper får det ryska vaccinet nu, jag skulle tro att det har att göra med att det inte testats på dessa grupper? Det är ju vad jag förstår inte färdigtestat, utan de som får det nu skall väl ses som en utökad testgrupp. I det perspektivet känns det helt rimligt, tycker jag, att begränsa vaccinationen till sådana grupper man redan testat på i mindre skala. Är också ganska övertygad om att det är just personer mellan 20 och 60 som driver smittan i och med att de är mest "ute i samhället", så ur perspektivet att stoppa pandemin tror jag det är ganska effektivt.

Är också ganska övertygad om att det är just personer mellan 20 och 60 som driver smittan i och med att de är mest "ute i samhället", så ur perspektivet att stoppa pandemin tror jag det är ganska effektivt.
Skulle tro att äldre sjuka i Ryssland sällan träffar den mängden folk som de gör i svenska omsorgsboenden, eller med 17 olika hemtjänstpersonal. Så man kan nog inte jämföra hur risken för lokala utbrott inom gruppen ser ut.

Skulle tro att äldre sjuka i Ryssland sällan träffar den mängden folk som de gör i svenska omsorgsboenden, eller med 17 olika hemtjänstpersonal. Så man kan nog inte jämföra hur risken för lokala utbrott inom gruppen ser ut.
Så kan det säkert också vara! Jag läste i en artikel efter första vågen i våras att hur många äldre som dött under de månaderna stod i direkt relation till hur många omsorgsboenden det fanns per capita i respektive land. Och det är ju rimligt - någon som bor hemma med sin familj och håller sig där får ju inte alls samma mängd kontakt med människor som någon på ett boende.

Det finns en tanke om att ifall man först vaccinerar de som rör sig mest i samhället och driver smittspridningen så minskar man det totala antalet smittade mer än om man prioriterar riskgrupperna först. Men jag vet inget annat land än Ryssland som gått på den (rätt kalla) linjen.

Det har i alla fall hörts röster (om än inte så många) för att det vore ett snabbare sätt att stoppa pandemin och få ekonomin att ta fart igen, än att göra det som är politiskt korrekt här och börja med de äldre.

Jag kan faktiskt tycka att det borde vara mer debatt om detta, jag tycker inte att Rysslands linje är "kall", utan ganska rimlig. De har stor spridning, de ser inte att ekonomin klarar en nedstängning och det borde då vara det allra vettigaste att börja vaccinera den yrkesverksamma delen av befolkningen och då först vård- och omsorgspersonal, lärare osv. Skall man se till samhällsnytta totalt tror jag det är en ganska bra väg.

Så kan det säkert också vara! Jag läste i en artikel efter första vågen i våras att hur många äldre som dött under de månaderna stod i direkt relation till hur många omsorgsboenden det fanns per capita i respektive land. Och det är ju rimligt - någon som bor hemma med sin familj och håller sig där får ju inte alls samma mängd kontakt med människor som någon på ett boende.
Antalet omsorgsboenden står nog också i proportion till hur många "gamla skröpliga" man har i befolkningen. Folk lever inte lika länge med lika låg fysisk hälsa om det inte finns en omfattande och tillgänglig sjukvård+omsorg. Så både en mindre grupp och mindre exponering för de i gruppen.

Antalet omsorgsboenden står nog också i proportion till hur många "gamla skröpliga" man har i befolkningen. Folk lever inte lika länge med lika låg fysisk hälsa om det inte finns en omfattande och tillgänglig sjukvård+omsorg. Så både en mindre grupp och mindre exponering för de i gruppen.
Ja, rent krasst är det ju vi som har råd att hålla liv i våra gamla länge som haft de högsta dödstalen, jämför t.ex. med de relativt låga dödstalen i afrikanska länder och Indien, där befolkningen i genomsnitt är väldigt mycket yngre än i "västvärlden".

Det har i alla fall hörts röster (om än inte så många) för att det vore ett snabbare sätt att stoppa pandemin och få ekonomin att ta fart igen, än att göra det som är politiskt korrekt här och börja med de äldre.

Jag kan faktiskt tycka att det borde vara mer debatt om detta, jag tycker inte att Rysslands linje är "kall", utan ganska rimlig. De har stor spridning, de ser inte att ekonomin klarar en nedstängning och det borde då vara det allra vettigaste att börja vaccinera den yrkesverksamma delen av befolkningen och då först vård- och omsorgspersonal, lärare osv. Skall man se till samhällsnytta totalt tror jag det är en ganska bra väg.
Ja, det finns så många olika aspekter. Det är inte givet vad som är "rätt" enligt någon allmän norm. Man kan tänka praktiskt, man kan tänka etiskt; man kan tänka skydda individer, man kan tänka minska smittspridning; man kan tänka att de som behöver prioriteras är de svaga, eller de exponerade, eller de samhällsviktiga osv.

I början trodde man dock att det var tvärt om. Att Italiens höga dödstal inte skulle komma hit eftersom deras äldre bodde närmare/tillsammans med yngre släktingar och därmed var mer utsatta för smitta. Våra äldre som bor mer ensamma/äldreboenden skulle vara mer skyddade. Vilket alltså tydligen visade sig vara fel.

På gott och ont så skulle en detaljerad och sammanställd lista över vad som bör göras inte fungera. Dels går det inte att rucka på den akademiska friheten utan att lärarkollegiet går i taket (här kan det givetvis se lite olika ut mellan yngre och äldre fakulteter). Men även om detaljstyrning inte skulle mötas av lynchstämning, så är det svårt att detaljstyra undervisningsverksamheten med tanke på att olika kurser (även inom en och samma institution) har olika undervisningsformer och läraktiviteter. Dessutom, på grund av att universitetslärare har ett så pass självständigt arbete, där ingen egentligen lägger sig i hur undervisningen bedrivs så länge den fungerar och studenterna är nöjda, så finns det allt för lite insyn i utbildningarna för att det ens skulle vara möjligt att skapa detaljerade listor. Det är på gott och ont, men förmodligen mest gott (ja, du hör säkert att mitt svar är lite av ett vilja äta kakan och ha den kvar).

Jaha, nya rekord varje dag, känns det som. Från sydsvenskan.se

"Rekordmånga nya covidfall i Skåne
På lördagens rapporterade Region Skåne in 2522 nya fall av bekräftad covid-19-smitta i Skåne. Det är den högsta siffran hittills under ett dygn sedan pandemin utbröt, och nästa tusen fler fall än i fredags, då 1623 nya fall rapporterades in."

Körde förbi Emporia för en timme sedan (varit på coronasäker kyrkogård) - smockfullt med bilar och kö på väg in på parkeringar och garage. Så det stämmer nog att vi har en ny rejäl stigning till jul.

Då kör vi igen, söndagens rapport via sydsvenskan.se

"Fler coronapatienter än någonsin på skånska sjukhus
Under söndagen var 268 covid-19-patienter inlagda på sjukhus i Region Skåne. Det är den högsta siffran sedan pandemins början. Även antalet patienter som fick intensivvård låg på den högsta nivån hittills."

Kan alla som kan FATTA? Det finns inga genvägar. Ställ in, isolera dig om du kan, sluta nöjesshoppa, sluta festa. Det här går åt fel håll.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka