Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jaha, nya rekord varje dag, känns det som. Från sydsvenskan.se

"Rekordmånga nya covidfall i Skåne
På lördagens rapporterade Region Skåne in 2522 nya fall av bekräftad covid-19-smitta i Skåne. Det är den högsta siffran hittills under ett dygn sedan pandemin utbröt, och nästa tusen fler fall än i fredags, då 1623 nya fall rapporterades in."

Körde förbi Emporia för en timme sedan (varit på coronasäker kyrkogård) - smockfullt med bilar och kö på väg in på parkeringar och garage. Så det stämmer nog att vi har en ny rejäl stigning till jul.

Många skolor har klarat av att alternera mellan distans och och undervisning i skolan. Hela världen är full av prioriteringar nu.

Jag jobbar på ett av de gymnasium som redan från skolstart i höstas har kört delvis distans, det har fungerat även om det inte är det bästa alla gånger. Det har blivit väldigt uppenbart att de grupper som har haft mer lektioner på plats lyckas betydligt bättre än de grupper som har läst mer på distans, så pass uppenbart att en grupp som tidigare har sett som delvis problematisk med kunskapsnivån helt plötsligt är betydligt bättre än den grupp som har setts som "bäst i årskursen". Vi hade lite naivt trott att vi skulle klara oss på det här sättet, vi har inte haft någon smittspridning på skolan, de elever eller lärare som har drabbats har via smittspårning visat sig bli sjuka genom anhöriga som har vistas i utsatta miljöer.

Vi klarar omställningen, det gjorde vi i våras också, men det är inte lätt och det är många elever som lider. Vi är oändligt tacksamma för att det är lite mjukare regler den här gången så eleverna kan komma in för praktiska moment och examinationer, den skuld vi hade från i våras lyckades i beta av alldeles nyligen. De mjukare reglerna gör att vi även har vissa elever som kommer att få fortsätta komma till skolan, de behöver av lite olika anledningar skolan för att klara sin skolgång och det känns otroligt skönt att kunna ge dem det den här gången.

Det är tungt att tänka på att treorna som går ut nu i vår har fått betydligt tuffare skolgång än vad andra årskullar har fått, elevvårdsteamet har fått stärka upp ytterligare nu i höst pga att det är så många som mår dåligt och har svårt att klara skolan.

Nu är vi där igen. Lärarna ska curla studenter. Klarar de inte av att ta eget ansvar? Har vissa studenter frikort att inte följa rekommendationerna? Det är inte lärarnas fel att sjuka studenter går på tentor mot rekommendationerna. Det är de studenter som går dit. Ingen annans!

Är det lika förståeligt att gå till jobbet med symptom för att man inte har råd att vara hemma också?

Att någon har kända biverkningar av medicin eller andra anledningar som gör att man ibland får symptom som är liknande de för Covid är en helt annan sak. Det förväntas ingen stanna hemma för. Visst kan det hända att symptomen en gång visar sig verkligen vara Covid och inte biverkningar. Men det lär ändå vara ett fåtal fall.

Jag blir mörkrädd när du upprepat försvarar studenter som bryter mot rekommendationerna och skyller på lärarna och lärosätet. Det är allas ansvar att följa rekommendationerna. Om det är problem att göra det måste studenterna och/eller studentorganisationen ta en diskussion med lärosätet hur man kan göra det enklare. Inte bara strunta i rekommendationerna.

Om man missar en tenta så kan man bli av med CSN-pengarna. Det är stenhårt! Man måste ta tillräckligt många poäng. Vilket gör att man som student har mindre möjligheter att sjukskriva sig om man är sjuk jämfört med om man är anställd.

Varför skulle jag behöva ha insikt i hur det fungerar på exakt alla skolor? Jag behöver inte veta hur det har fungerat på alla skolor för att veta en stor mängd skolor och universitet har beredskapsplaner som inte är värda namnet och där den enda strategin som man har haft är att säga till lärarna att de ska planera för platsförlagt men ha beredskap för distans.
För att du inte kan göra påståendet med någon slags trovärdighet utan ingående kunskap om förhållandena.

Rekommendationerna gäller för alla. Inklusive studenter. Du skrev att "man" går till tentan om man inte var döende, så det är tydligen inte endast studenter med lite huvudvärk det är fråga om. Det går alldeles utmärkt att jämföra med ett vanligt jobb. För människor med mycket små marginaler kan en eller ett par sjukdagar vara förödande.

Jag fattar att det är stressande att riskera att bli utan studiemedel. Har detta lyfts till lärosätet? Vad säger CSN?

Du har upprepade gånger försvarat att dina medstudenter bryter mot rekommendationerna och hänvisat till lärosätet och systemet. Dessa rutiner kan säkert förbättras, men i nuläget är det ändå den enskilde studenten som bryter mot rekommendationerna och det är där ansvaret ligger. Så enkelt är det.
Men ge dig... Det handlar inte om att curla studenter, det handlar om att det faktiskt finns en möjlighet att ha andra tentor än salstentor. Jag skulle kunna sträcka mig till att säga att majoriteten av alla tentor som skrivs går att göra på andra sätt, undantag är typ laborationer.
Det är exakt samma diskussion som alla som slåss för att få arbeta hemifrån, exempelvis gymnasielärare som tvingas vara i skolan trots att alla elever är hemma.

Om man missar en tenta så kan man bli av med CSN-pengarna. Det är stenhårt! Man måste ta tillräckligt många poäng. Vilket gör att man som student har mindre möjligheter att sjukskriva sig om man är sjuk jämfört med om man är anställd.
Enligt CSN finns det möjlighet att ta hänsyn till särskilda skäl och de nämner själva exemplet "att du blev sjuk under en tentaperiod"
https://www.csn.se/fragor-och-svar/...cker.html#h-Sarskildaskalsomvikantahansyntill

Rekommendationerna gäller för alla. Inklusive studenter. Du skrev att "man" går till tentan om man inte var döende, så det är tydligen inte endast studenter med lite huvudvärk det är fråga om. Det går alldeles utmärkt att jämföra med ett vanligt jobb. För människor med mycket små marginaler kan en eller ett par sjukdagar vara förödande.

Jag fattar att det är stressande att riskera att bli utan studiemedel. Har detta lyfts till lärosätet? Vad säger CSN?

Du har upprepade gånger försvarat att dina medstudenter bryter mot rekommendationerna och hänvisat till lärosätet och systemet. Dessa rutiner kan säkert förbättras, men i nuläget är det ändå den enskilde studenten som bryter mot rekommendationerna och det är där ansvaret ligger. Så enkelt är det.

Du tror inte att studenter ofta är människor med små marginaler? Och att vara borta enstaka dagar ger betydligt mindre ekonomiskt bortfall än att vara en hel termin utan inkomst ändå. Man kan ju förstås hoppa av och söka jobb istället om man inte kan närvara på en tenta och därmed blir utan pengar.

Jag har inte sagt att studenterna som går trots symptom gör rätt. Jag bara förstår att de inte har så mycket till val. Men jag vet att du inte håller med mig. Vi kan väl bara lämna det så? Du kommer aldrig se hur jag tänker och jag kommer alltid ha förståelse för mina kurskamrater.
Det är för mig en jäkla skillnad att göra en tenta när man har lite förkylningssymptom och att göra en tenta när man har huvudvärk. Om man inte har en historia av allergier osv och regelbundet har tex täppt näsa i alla fall så är kan förkylningssymptom vara tecken på covid. Att BARA ha huvudvärk behöver inte enbart bero på covid utan så många andra orsaker också. Så många andra orsaker som i många fall kan vara mer troliga för en student till och med än just att BARA huvudvärk som tecken på covid, en dag.

*druckit dåligt
*ätit dåligt
*sovit dåligt
*mycket kaffe med koffein
*stress och spänningar
*oro över tentan
*pluggat för mycket under långa timmar över en skärm

Och då har jag inte tagit upp biverkningar för mediciner, glasögonbehov, trötta ögon, migrän, spänningshuvudvärksproblematik känd sedan tidigare osv.

Covid-19 har inte utrotat allt annat människokroppen kan råka ut för så att stanna hemma en tentadag ENBART pga huvudvärk som enda symptom när man vaknar känns onödigt. Förkylningssymptom är däremot en annan sak och är ju ingen skillnad på den som har ett jobb eller den som studerar, man stannar hemma, om inte för sin egen skull så för andras.

Som student får man kanske försöka förebygga lite extra så att man inte får huvudvärk vid sådana här tillfällen, så gott man kan, för sin egen skull? Vad gäller småkrassligheten finns det inget annat att be för, stanna hemma.

Det finns ju folk som har haft covid-19 där de i princip bara haft huvudvärk och lite trötthet. Ska man hårddra det så ska man ju stanna hemma då. Jag har ju konstant förkylningssymptom, det ingår i allergin liksom. Nu har ju jag "turen" att bli "dödssjuk" av en vanlig förkylning så det är väl egentligen inte någon större risk att just jag skulle missa om jag hade covid-19.

Det var inte tal om att hoppa över tentamen för att inte utsätta sig för sjukdom om man är frisk, utan om sjukskriva sig när man är sjuk och missar tentamen (och omtentamen), eller om man är i riskgrupp och läkare kan skriva intyg på att man inte bör närvara på plats. Det, och mer, tar CSN hänsyn till under pandemin.
För vår del spelar det ingen roll om man är i riskgrupp. Tentan ska skrivas på plats ändå. Jag har aldrig varit med om att CSN har tagit hänsyn. Jag har varit sjuk och missat tentor och fått CSN indraget. De var stenhårda i detta.

Men ge dig... Det handlar inte om att curla studenter, det handlar om att det faktiskt finns en möjlighet att ha andra tentor än salstentor. Jag skulle kunna sträcka mig till att säga att majoriteten av alla tentor som skrivs går att göra på andra sätt, undantag är typ laborationer.
Det är exakt samma diskussion som alla som slåss för att få arbeta hemifrån, exempelvis gymnasielärare som tvingas vara i skolan trots att alla elever är hemma.
Ja precis! Man kan göra tentorna svårare tex. På vår cellbiologi-tenta i våras så gjorde de om den. Istället för att vi skulle förklara hur saker fungerade så var det frågor som tex, vad händer om man tar bort xxx i den här processen? Och så fick vi förklara ingående vad som hände då osv. Superbra! Vi fick använda kurslitteratur, anteckningar och även google om vi ville det. Det funkade super. För man var tvungen att ha förstått hur det hängde ihop för att kunna "räkna ut" svaren på frågorna. Man kunde liksom inte googla sig till svaren. Det går om man vill!

KL
Nu är det som det är, ena kursen har tenta på torsdag, där har de kommit fram till att distanstenta blir bäst. Medans den andra, en omtenta, kommer göras på campus på lördag. Tror det var 3-4 st på hela kursen som inte kommer göra omtenta så det blir ju en hel del folk ändå, runt 50 pers iaf. Jag överväger att inte gå på den tentan och ta den i juni istället. Jag har ju lite flyt som pluggar 150% vilket gör att jag får in rätt många poäng ändå och kan göra det valet. Men det är ju så surt att försöka plugga in saker som det är så länge sedan som man hade, så jag vet ännu inte hur jag ska göra. Troligen bestämmer jag mig på lördag morgon :rofl:

Enligt CSN finns det möjlighet att ta hänsyn till särskilda skäl och de nämner själva exemplet "att du blev sjuk under en tentaperiod"
https://www.csn.se/fragor-och-svar/...cker.html#h-Sarskildaskalsomvikantahansyntill
Men om ens egna skäl blir godkända är omöjligt att veta i förväg. Och så riskerar man att halka efter i studierna. Och jag tvivlar på att en ansökan baserad på "det var inte cornasäkert i tentasalen så jag avstod från att skriva" funkar.

Men om ens egna skäl blir godkända är omöjligt att veta i förväg. Och så riskerar man att halka efter i studierna.
Nej, det kan man aldrig med några myndighetsbeslut, inte arbetstagare som sjukskriver sig heller. Men när de tom själva nämner just den situation som diskuteras, så blir det i vart fall fel att säga att det är stenhårt och inte går.

Nej, det kan man aldrig med några myndighetsbeslut, inte arbetstagare som sjukskriver sig heller. Men när de tom själva nämner just den situation som diskuteras, så blir det i vart fall fel att säga att det är stenhårt och inte går.

Som arbetstagare kan man sjukskriva sig själv i 7 dagar. Jag har aldrig varit med om att någon haft en åsikt i den frågan. Som student finns inte den lyxen. Jag förstår de som går till tenta med symptom. Det är systemet som tvingar de till det.

Fast för den enskilde som står inför att bryta mot regler kring Corona eller riskera att få sin ekonomi slagen i spillror och få problem med studierna så är det inte självklart att chansa.

Som student är man i mångt och mycket i händerna på andra.

Som arbetstagare kan man sjukskriva sig själv i 7 dagar. Jag har aldrig varit med om att någon haft en åsikt i den frågan. Som student finns inte den lyxen. Jag förstår de som går till tenta med symptom. Det är systemet som tvingar de till det.
Nu var det inte riktigt den jämförelsen jag gjorde, det var situationen att kunna förutse kommande beslut i ens ärende jag kommenterade.
Oavsett så säger CSN själva att de kan se skillnaden i konsekvenser om en student är sjuk en random dag jämfört med om det råkar vara en dag då man ska skriva en stor tenta.
Visst att det finns incitament för sjuknärvaro, det gör det i olika grad för många andra i olika situationer också. Men tvång verkar det inte vara.

(Men studenter behöver väl inte heller läkarintyg från första dagen de sjukskriver sig?)

Du tror inte att studenter ofta är människor med små marginaler? Och att vara borta enstaka dagar ger betydligt mindre ekonomiskt bortfall än att vara en hel termin utan inkomst ändå. Man kan ju förstås hoppa av och söka jobb istället om man inte kan närvara på en tenta och därmed blir utan pengar.

Jag har inte sagt att studenterna som går trots symptom gör rätt. Jag bara förstår att de inte har så mycket till val. Men jag vet att du inte håller med mig. Vi kan väl bara lämna det så? Du kommer aldrig se hur jag tänker och jag kommer alltid ha förståelse för mina kurskamrater.

Det finns ju folk som har haft covid-19 där de i princip bara haft huvudvärk och lite trötthet. Ska man hårddra det så ska man ju stanna hemma då. Jag har ju konstant förkylningssymptom, det ingår i allergin liksom. Nu har ju jag "turen" att bli "dödssjuk" av en vanlig förkylning så det är väl egentligen inte någon större risk att just jag skulle missa om jag hade covid-19.

För vår del spelar det ingen roll om man är i riskgrupp. Tentan ska skrivas på plats ändå. Jag har aldrig varit med om att CSN har tagit hänsyn. Jag har varit sjuk och missat tentor och fått CSN indraget. De var stenhårda i detta.

Ja precis! Man kan göra tentorna svårare tex. På vår cellbiologi-tenta i våras så gjorde de om den. Istället för att vi skulle förklara hur saker fungerade så var det frågor som tex, vad händer om man tar bort xxx i den här processen? Och så fick vi förklara ingående vad som hände då osv. Superbra! Vi fick använda kurslitteratur, anteckningar och även google om vi ville det. Det funkade super. För man var tvungen att ha förstått hur det hängde ihop för att kunna "räkna ut" svaren på frågorna. Man kunde liksom inte googla sig till svaren. Det går om man vill!

KL
Nu är det som det är, ena kursen har tenta på torsdag, där har de kommit fram till att distanstenta blir bäst. Medans den andra, en omtenta, kommer göras på campus på lördag. Tror det var 3-4 st på hela kursen som inte kommer göra omtenta så det blir ju en hel del folk ändå, runt 50 pers iaf. Jag överväger att inte gå på den tentan och ta den i juni istället. Jag har ju lite flyt som pluggar 150% vilket gör att jag får in rätt många poäng ändå och kan göra det valet. Men det är ju så surt att försöka plugga in saker som det är så länge sedan som man hade, så jag vet ännu inte hur jag ska göra. Troligen bestämmer jag mig på lördag morgon :rofl:
Fast ibland får man tänka lite grann också. Och skilja på symptom och symptom. Vet en student att den har pluggat en satans massa långt in på nätterna, slarvat med sömn och druckit mer kaffe n normalt och på tentadagen vaknar med lite huvudvärk, och nu menar jag inte en sådan där kraftig onaturlig en utan just lite huvudvärk som de flesta får ibland när man misskött sin kropp lite grann, så är det nog just det som ligger bakom och man kan med gott samvete skriva tentan. Vaknar man med huvudvärk och ont i halsen är det en helt annan sak, eller huvudvärk och lite riv i halsen.

Jag har huvudvärksproblematik pga bland annat syn- och hörselnedsättning, och har ont i skallen oftare än oftast, stannars därmed inte hemma när jag bara har ont i huvudet. Skulle jag göra det skulle jag aldrig kunna jobba och därmed inte ha kvar mitt jobb alls eller kunna börja på något nytt.

Det är för mig en jäkla skillnad att göra en tenta när man har lite förkylningssymptom och att göra en tenta när man har huvudvärk. Om man inte har en historia av allergier osv och regelbundet har tex täppt näsa i alla fall så är kan förkylningssymptom vara tecken på covid. Att BARA ha huvudvärk behöver inte enbart bero på covid utan så många andra orsaker också. Så många andra orsaker som i många fall kan vara mer troliga för en student till och med än just att BARA huvudvärk som tecken på covid, en dag.

*druckit dåligt
*ätit dåligt
*sovit dåligt
*mycket kaffe med koffein
*stress och spänningar
*oro över tentan
*pluggat för mycket under långa timmar över en skärm

Och då har jag inte tagit upp biverkningar för mediciner, glasögonbehov, trötta ögon, migrän, spänningshuvudvärksproblematik känd sedan tidigare osv.

Covid-19 har inte utrotat allt annat människokroppen kan råka ut för så att stanna hemma en tentadag ENBART pga huvudvärk som enda symptom när man vaknar känns onödigt. Förkylningssymptom är däremot en annan sak och är ju ingen skillnad på den som har ett jobb eller den som studerar, man stannar hemma, om inte för sin egen skull så för andras.

Som student får man kanske försöka förebygga lite extra så att man inte får huvudvärk vid sådana här tillfällen, så gott man kan, för sin egen skull? Vad gäller småkrassligheten finns det inget annat att be för, stanna hemma.
Fast där håller jag inte med dig. Mitt enda symtom första veckan jag var sjuk med covid var just huvudvärk. Andra veckan kom andra symptom såsom trötthet, tryck över bröstet i kombination med huvudvärk. Av de jag känner som har haft covid så har just huvudvärk varit det främsta/tydligaste symtomet.

Fast där håller jag inte med dig. Mitt främsta symtom första veckan jag var sjuk med covid var just huvudvärk. Andra veckan kom andra symptom såsom trötthet, tryck över bröstet i kombination med huvudvärk. Av de jag känner som har haft covid så har just huvudvärk varit det främsta/tydligaste symtomet.
Alla de som faktiskt har huvudvärk ofta, ska man stanna hemma alltid då?

Och om man faktiskt vet hur man haft det och att huvudvärk faktiskt kan bero på så mycket annat som man som student gjort veckan innan en tenta, måste man stanna hemma just på en tenta om man har lite huvudvärk?

Ja, absolut, om man inte har någon orsak till huvudvärk så skulle jag se det som tecken, ännu mer om man mycket sällan faktiskt har ont i skallen.
Man känner ju sin kropp, antar jag, när man har nått studentålder. Man vet vad som brukar orsaka huvudvärk hos en osv. Det är väl där det sunda förnuftet kommer fram.

Nu var det inte riktigt den jämförelsen jag gjorde, det var situationen att kunna förutse kommande beslut i ens ärende jag kommenterade.
Oavsett så säger CSN själva att de kan se skillnaden i konsekvenser om en student är sjuk en random dag jämfört med om det råkar vara en dag då man ska skriva en stor tenta.
Visst att det finns incitament för sjuknärvaro, det gör det i olika grad för många andra i olika situationer också. Men tvång verkar det inte vara.

(Men studenter behöver väl inte heller läkarintyg från första dagen de sjukskriver sig?)

Men om man den aktuella dagen har ett obligatoriskt moment som t.ex. en tenta så hjälper inte läkarintyg en att klara kursen. Att studera på högskola/universitet är en mycket mindre förlåtande värld än världen som anställd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka