Du tror inte att studenter ofta är människor med små marginaler? Och att vara borta enstaka dagar ger betydligt mindre ekonomiskt bortfall än att vara en hel termin utan inkomst ändå. Man kan ju förstås hoppa av och söka jobb istället om man inte kan närvara på en tenta och därmed blir utan pengar.
Jag har inte sagt att studenterna som går trots symptom gör rätt. Jag bara förstår att de inte har så mycket till val. Men jag vet att du inte håller med mig. Vi kan väl bara lämna det så? Du kommer aldrig se hur jag tänker och jag kommer alltid ha förståelse för mina kurskamrater.
Det finns ju folk som har haft covid-19 där de i princip bara haft huvudvärk och lite trötthet. Ska man hårddra det så ska man ju stanna hemma då. Jag har ju konstant förkylningssymptom, det ingår i allergin liksom. Nu har ju jag "turen" att bli "dödssjuk" av en vanlig förkylning så det är väl egentligen inte någon större risk att just jag skulle missa om jag hade covid-19.
För vår del spelar det ingen roll om man är i riskgrupp. Tentan ska skrivas på plats ändå. Jag har aldrig varit med om att CSN har tagit hänsyn. Jag har varit sjuk och missat tentor och fått CSN indraget. De var stenhårda i detta.
Ja precis! Man kan göra tentorna svårare tex. På vår cellbiologi-tenta i våras så gjorde de om den. Istället för att vi skulle förklara hur saker fungerade så var det frågor som tex, vad händer om man tar bort xxx i den här processen? Och så fick vi förklara ingående vad som hände då osv. Superbra! Vi fick använda kurslitteratur, anteckningar och även google om vi ville det. Det funkade super. För man var tvungen att ha förstått hur det hängde ihop för att kunna "räkna ut" svaren på frågorna. Man kunde liksom inte googla sig till svaren. Det går om man vill!
KL
Nu är det som det är, ena kursen har tenta på torsdag, där har de kommit fram till att distanstenta blir bäst. Medans den andra, en omtenta, kommer göras på campus på lördag. Tror det var 3-4 st på hela kursen som inte kommer göra omtenta så det blir ju en hel del folk ändå, runt 50 pers iaf. Jag överväger att inte gå på den tentan och ta den i juni istället. Jag har ju lite flyt som pluggar 150% vilket gör att jag får in rätt många poäng ändå och kan göra det valet. Men det är ju så surt att försöka plugga in saker som det är så länge sedan som man hade, så jag vet ännu inte hur jag ska göra. Troligen bestämmer jag mig på lördag morgon