Hur vet du att det var västra Skåne?Ja, verkligen! De kan ju lika gärna haft med sig smittan själva. Det är dessutom mer smitta i Köpenhamnsområdet än i västra Skåne...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur vet du att det var västra Skåne?Ja, verkligen! De kan ju lika gärna haft med sig smittan själva. Det är dessutom mer smitta i Köpenhamnsområdet än i västra Skåne...
Hur vet du att det var västra Skåne?
Nej, jag vet inte det. Men är nyfiken!Nä, det vet jag ju inte helt säkert. Men det är den delen av Sverige som ligger närmst DK.
Vet du var det var de åkte?
Läste just denna artikeln och bara skakar på huvudet liksom... "det som Sverige gjorde och det som resten av världen gjort" är mycket märkligt då varenda land gjort olika???
Samt "vill veta vad man skulle ha stängt". All info finns en googletryckning bort!
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lAGGnk/anders-tegnell-sjalvkritisk-i-ny-intervju
Läste just denna artikeln och bara skakar på huvudet liksom... "det som Sverige gjorde och det som resten av världen gjort" är mycket märkligt då varenda land gjort olika???
Samt "vill veta vad man skulle ha stängt". All info finns en googletryckning bort!
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lAGGnk/anders-tegnell-sjalvkritisk-i-ny-intervju
Alltså... Tillförlitlig kunskap om vilka åtgärder som har haft vilka effekter på olika plan och exakt vilka faktorer som varit bidragande till större och mindre smittspridning på olika platser...Samt "vill veta vad man skulle ha stängt". All info finns en googletryckning bort!
Precis som man anar att Sverige haft ett specifikt problem inom äldreomsorgen. (om vilket kunskapen kommer att öka framöver)Eftersom Sverige stängde ungefär så mycket som fanns utrymme för i konstitutionen, så vet jag inte vad du menar. Skolor och förskolor stängdes inte, men där säger erfarenheterna just nu att det var ett bra beslut.
Hur ska man kunna dra några slutsatser om "vad man skulle ha stängt" när så många länder stängde allt med mycket blandade resultat? Och exempelvis Island som med "nedstängning" gjort ungefär som Sverige men klarade sig lindrigt undan hittills (teorin där är, tror jag, att man lyckades skapa kapacitet för testning, karantän och smittspårning som aldrig överstegs av smittutbredningen)?
För kunskapens skull hade det varit bra om länder hade gjort lite mer olika, men det ska nog ändå gå att lära sig en hel del om vilka åtgärder som verkat effektiva och vilka som varit mer spel för gallerierna, eller tagits i ren panik. Men det kommer att ta lite tid innan dessa slutsatser kan utkristallisera sig.
Airbnb har gått ut med att vi kan få avboka vår villa i Marbella i sommar på grund av Corona, och få återbetalning. Anledningar kan exempelvis vara restriktioner kring resor eller avbokade flyg, sägs det. När jag väl läser på gäller det dock enbart om ens myndigheter FÖRBJUDER resa, inte enbart avråder. Eller om ens flyg är inställt SAMT att det inte finns nya flygbiljetter att köpa till destinationenAtt UD avråder samt att flyget är inställt verkar alltså inte räcka som "oförutsedd händelse".
Nåväl, om semesterpengar är det enda man förlorar i denna pandemi ska man väl ändå vara väldigt tacksam.
Jag vet rätt många som gör det. De är inte ett dugg konstiga människor.Jo vi får släppa det där med enskilda personer. Men är det nått många gör, som är normala personer i övrigt?
Skulle jag tippa, så är de delar av Södermanland som är hårdast drabbat, de delar som har normal pendling till/från StockholmJag undra över/är nyfiken på, hur utbredningen av smitta och dödsfall ser ut rent grafiskt på en karta i olika län, och i olika lite större städer. Historiska data, och nuläge.
Exempel: Södermanland är relativt hårt drabbat, men hur ser det ut i olika delar av landsbygden och i större städer som Eskilstuna?
Är det jämt "utsmetat" eller mer i öster, väster, norr eller söder?
Är det en ort som är mer drabbad, medan någon annan ort knappt haft några fall alls?
Det här är information jag sökt efter men inte hittat.
Jag undra över/är nyfiken på, hur utbredningen av smitta och dödsfall ser ut rent grafiskt på en karta i olika län, och i olika lite större städer. Historiska data, och nuläge.
Exempel: Södermanland är relativt hårt drabbat, men hur ser det ut i olika delar av landsbygden och i större städer som Eskilstuna?
Är det en ort som är mer drabbad, medan någon annan ort knappt haft några fall alls?
Jag undra över/är nyfiken på, hur utbredningen av smitta och dödsfall ser ut rent grafiskt på en karta i olika län, och i olika lite större städer. Historiska data, och nuläge.
Fast det är just de där gissningarna som jag vill komma ifrån.Skulle jag tippa, så är de delar av Södermanland som är hårdast drabbat, de delar som har normal pendling till/från Stockholm
Där blev det på kommunnivå.Jag hittar ingen karta, men kan hitta specifik information när jag kollar min region.
https://regionblekinge.se/halsa-och...yddsenheten/information-om-coronaviruset.html
Fast det är just de där gissningarna som jag vill komma ifrån.
En karta över ett län, och/eller en kommun, med färgkod efter antal fall. Skulle klarlägga en hel del.